שיא של שני עשורים נחצה במספר ההרוגים בתאונות הדרכים בישראל בשנת 2024, שנת הפקר של חיי אדם בכבישים. דווקא בתקופת מלחמה, שגובה מחיר דמים, נוסף הנתון המחריד הזה, של הרוגים ופצועים בתאונות דרכים.

צריך לומר בצער שתמיד יהיו נפגעים בתאונות דרכים. אך התחושה הכללית לנוכח הנתונים הקשים היא של הפקרה.

בנראה כי שרת התחבורה מירי רגב, שאמונה על הבטיחות בדרכים, הייתה עסוקה מאוד השנה בדברים רבים, שאינם קשורים בבטיחות בדרכים: בטיסות ליעדים מגוונים בחו”ל עם פמליה נרחבת, בהפקת טקסים, בנוכחות בבית המשפט בפתיחת עדותו של ראש הממשלה במשפטו ובתפעול “רמזורים” שמווסתים את הטיפול בבעיות ברשויות המקומיות.

מירי רגב (צילום: דובר צה''ל)
מירי רגב (צילום: דובר צה''ל)

יש לחשב מסלול מחדש ולצאת לדרך חדשה. השרה רגב מכירה את תחום התחבורה לעומק. זו הקדנציה השנייה שלה במשרד, והיא בוודאי בקיאה מאוד בנתונים, בין היתר בנתונים של ההוצאות הגבוהות מאוד שקשורות בתאונות ובנפגעים: תשלומי פיצויים, אובדן ימי עבודה ונזק סביבתי. מעבר לאובדן חיי אדם ופגיעות בגוף, תאונות גורמות לנזק כלכלי עצום, כזה שהציבור אפילו לא מביא בחשבון.

מנכ”ל עמותת “אור ירוק”, עו”ד יניב יעקב, טוען כי סך העלויות של הוצאות על תאונות דרכים עומד על כ־6 מיליארד שקלים בשנה. הון עתק, שאילו היה מופנה לשמירה על בטיחות בדרכים, ייתכן שמספר הנפגעים היה צונח.

תאונת דרכים, אילוסטרציה (צילום: אינג'אימג')
תאונת דרכים, אילוסטרציה (צילום: אינג'אימג')

למה זה לא קורה? מדוע משרד התחבורה אינו מפעיל באופן מיידי תוכנית לאומית בנושא? לא תשדירי טלוויזיה ורדיו יקרים ומיותרים, אלא עבודה פיזית בשטח. כזו שהציבור יחוש בה מיד בכל פעם שהוא יוצא מהבית: אכיפה משטרתית מוגברת, יותר מחסומי דרכים לבדיקת רישיונות נהיגה, רמת אלכוהול בדם ושימוש בחומרים אסורים, ויותר מחסומים לבדיקת תקינות כלי רכב, כולל שלילת רישיונות לאלה שאינם עומדים בתקן.

השינוי יחול כשאנשים יתחילו לחשוב פעמיים לפני שהם שותים, מעשנים סמים ולוחצים על הגז בלי להתייחס למחיר.

הגיע העת שהשרה תילחם למען הביטחון שלנו בדרכים. שתראה לנו שהיא דואגת לכלל הציבור, ולא רק לאנשי שלומה ולבייס בליכוד. הציבור משווע לשינוי ולעשייה משמעותית בדרכים, והשנה החדשה היא הזמן הנכון לצאת לדרך חדשה.