שנה טובה לך ישראל: לנוסעים מצפון הארץ שנדרשים לעמוד בפקקים בדרך לטיסת החופשה השנתית, לתלמידות ולתלמידי הטיסה הישראלים הנאלצים לעבור למזרח אירופה וכמובן לתעשייה הישראלית היקרה והאהובה המייצרת פחות ופחות תעופה.
המציאות הזו חייבת להשתנות בכדי שבעוד חמש שנים נאחל שנה טובה לתושבי הדרום והצפון שיסעו חצי שעה לשדה התעופה הבינלאומי הצפוני בעמק יזרעאל, לתושבי הדרום ומישור החוף הדרומי שיגיעו ברכבת לטיסתם הבאה לחופשה, לתלמידות ולתלמידי הטיסה שיסיימו תוכנית צוערים בשדות התעופה האזוריים בישראל, מערד לחיפה, מהרצליה ועד שדה תימן - תחת תוכנית ממשלתית והלוואת לימודים מסובסדת. נאחל שנה טובה למפעלים החדשים, למרכזי המחקר והפיתוח שנקלטו בשדות התעופה בישראל ונהנים מתמריצים ממשלתיים שמביאים אותם מארצות רחוקות לארץ ישראל.
ישראל נבנתה על חזון ואומץ לב, על רצון ושותפות שהפכו אותנו למה שאנחנו, על הטוב ועל הטעון שיפור. בשנת העצמאות ה־75 למדינה, בשבוע הראשון של השנה החדשה, נאחל למדינת ישראל כי תהפוך במהרה לאומה תעופתית Aviation Nation: תשתיות - צמד המילים "שדה משלים" אינו מותאם למציאות הישראלית ובוודאי שלא לפוטנציאל הטמון בה.
מדינת ישראל זקוקה לשלושה שדות בינלאומיים גדולים ועדיף שיהיו גם תחרותיים ביניהם, כאלו שידעו לפתח את הצפון והדרום תוך שהם מקלים על בעיות התחבורה היבשתית במרכז הארץ. לצדם יש לפתח תשתיות עירוניות קיימות ולתת לחיפה מסלול ארוך שממנו יוכלו לנחות ולהמריא לאגן הים התיכון ולמרכז אירופה.
מחקר ופיתוח - שילוב של תעשייה צבאית והייטק ישראלי, אקדמיה ויוזמה ישראליים יכול וצריך לייבא לישראל מרכזי מחקר ופיתוח בינלאומיים מחברות גדולות בעולם ולעודד מרכזים ישראליים לקום סביב לשדות התעופה. דוגמת אינטל המוצלחת בקריית גת צריכה לקום גם במגדל העמק, בדימונה, בערד ובמועצה אזורית תמר.
אקדמיה - מדוע ללמוד מלונאות בלונדון, לגייס פקחי טיסה רק מחיל האוויר ולהתנסות בתכנון תחבורתי רק במכון מחקר אחד בישראל? אין באמת תשובה טובה מדוע לא נציע לכל מוסד אקדמי תוכנית תעופתית כזו המשויכת לשדה תעופה מסוים, לתעשייה ולמרכז מחקר ופיתוח שיכולים להביא אלפי סטודנטים בשנה מכל העולם ללמוד בישראל ולמצב אותה כמרכז אקדמי תעופתי בינלאומי.
לימודי טיסה - בשביל זה צריך מקום, רגולציה נכונה ופתיחות בינלאומית כי הרי ישראל עדיפה עשרות מונים ללימוד טיסה מבחינת מזג האוויר הנוח, אפשרויות הלימודים השונות לצד לימודי הטיסה, אפשרויות המגורים ועוד סיבות רבות לבוא וללמוד כאן. מדוע שלא יהיו תוכניות צוערים ללימודים אקדמיים והטיסה בתוכם, שיקבלו הלוואה בערבות מדינה בדומה לנעשה בחו"ל לצד עדיפות לעבודה בחברות הישראליות. מדוע שלא נאמן ונכשיר טייסות וטייסים מכל העולם שירצו לבוא ולהתנסות מעט באופי הישראלי, במסורת ובחוויה כחול־לבן ויהפכו לשגרירנו בעתיד.
תיירות - שדות התעופה הישראליים בעתיד יוכלו להיות שער בים מזרח למערב. במדינה בעלת אקלים נוח ומיקום גיאוגרפי מצוין אין סיבה שתייר מבומביי לא יקנה כרטיס לניו יורק ויעבור בתל אביב, או תיירת מרומא שלא תעצור בכנסיית הקבר בדרך לדרום אפריקה. לשם כך כדאי לנו להיגמל ולא לראות בכל תייר מחבל, לתת אפשרות אמיתית לטיסות המשך, להפסיק לשאול למה ולהתמקד באיך.
מדינה יקרה, שנה אזרחית טובה, השנה תהיי בת 75. מדינת ישראל היא אי של פוטנציאל, אומה של יצירתיות ופתרון בעיות, חדשנות ומחשבה. לכן אנו חייבים באומץ להפוך למובילים בתחומים רבים והתעופה היא המסכמת את הטור הזה. מדינה קטנה במיקום פנטסטי, עם מסורת תעופתית ענפה ויוקרתית לצד ניסיון מבצעי עשיר, בעלת המקומות הקדושים לשלוש הדתות, לא תסלח לעצמה אם לא תשכיל להפוך ל־Aviation Nation.
הכותב הוא יו"ר איגוד הטייסים הישראלי