כמדי שנה גם הפעם כולנו נלבש לארוחת החג בערב ראש השנה את מיטב הבגדים הלבנים שלנו לארוחה החגיגית, אך כמעט אין חג בו הבגדים לא מתלכלכים ממגוון המטעמים שהוגשו בארוחה. בין אם מדובר בחולצה של הילד, המכנסיים של הילדה או המפה של סבתא - הסרת הכתמים יכולה להיות מטלה מייגעת, אך בעזרת טיפים נכונים ניתן להסירם בצורה יעילה וקלה. 

בדרך למשבר חוקתי? מומחה למשפט טוען - זה הפתרון
תחקיר על ג'ימי פאלון: "אלכוהול, השפלות וסביבה רעילה"

ביקשנו מאסף מוטלו, מנהל מוצר ב-BSH, יבואנית מכונות הכביסה של בוש, סימנס וקונסטרוקטה, לשתף אותנו בטיפים לכביסה הלבנה: בכמה מעלות צריך לכבס בשביל לשמור על הבגד ולהגיע לתוצאה מיטבית, איך להסיר כתמים עיקשים וכיצד לכבס את הבגדים שהוכתמו מרוטב הדג, את המפה שנשפך עלייה יין והשמלה שנזל עליה דבש.

"הכלל החשוב ביותר בהסרת כתמים, בייחוד בבגדים לבנים, הוא לטפל בהם סמוך לרגע בו נוצרו על מנת שהכתם לא יתקבע", מסביר מוטלו. "בנוסף, חשוב לבדוק את המלצות הכביסה של יצרן הבגד המופיעות על גבי התווית ולבחור בתוכנית ההפעלה המתאימה".

שוברים את המיתוסים: "כתם על בגד אהוב יכול להיות מתסכל ולגרום לנו לנסות להיאבק בו בכל מחיר, ולכן חשוב לומר - אל תערבבו בין חומרי ניקוי שונים אלא השתמשו באותו החומר לאורך כל פעולת הסרת הכתם. כמו כן, בניגוד למיתוס, לא מומלץ לשים על הכתם אקונומיקה כיוון שהבגד עשוי להצהיב וסיבי הבד עשויים להינזק".

אל תשפשפו את הבגד: "כתמים הנוצרים על בגדים לבנים עלולים להתפשט ולהזיק לבד עוד יותר מהמצב הראשוני, ולכן חשוב שלא לשפשף את הכתם אלא לרסס עליו מסיר כתמים ולכבס מיד במכונת הכביסה" אומר מוטלו. "כמו כן, לפני הייבוש חשוב לבדוק האם הוסר הכתם, שכן הייבוש עלול לקבע אותו. אם הכתם לא ירד בהצלחה חיזרו על הפעולה שוב". 

מכונת כביסה (צילום: יח''צ ''קונסטרוקטה'')
מכונת כביסה (צילום: יח''צ ''קונסטרוקטה'')

לבן או אדום? "כתם של יין אדום על חולצה לבנה הוא כתם מבאס ביותר, אך יש טיפ מנצח בשביל להסיר אותו", מסביר מוטלו. "עם היווצרות הכתם של היין האדום שפכו יין לבן שינטרל את הצבע. לאחר מכן ייבשו היטב את הבגד המוכתם וכבסו אותו במכונת הכביסה בטמפרטורה של 40 מעלות, זאת בהנחה שהטמפרטורה מתאימה לבד. שימו לב כי טמפרטורה גבוהה יותר עלולה לקבע את הכתם". 

דביק ומתוק: "דבש כידוע הוא חומר דביק, ולכן כתמיו עלולים להתרחב למקומות נוספים כמו לספה או לשיער. ניתן להסיר כתמי דבש בקלות באמצעות השרייה קצרה במים חמים המפרקת את הדביקות, לאחר מכן לטפל בשאריות הכתם בעדינות באמצעות סבון לכביסה, ולהמשיך את הניקיון במכונת הכביסה".

שנהיה לראש ולא לזנב: "אם הבגד הלבן שלכם הוכתם ברוטב דג רווי שמן או מרימון, תוכלו להסיר אותו בקלות עם סבון, שהוא למעשה מסיר שומנים יעיל. כמו כן, גם שמפו לשיער או נוזל כלים יכולים לעשות את העבודה באמצעות מהילת הסבון במים ומריחה על הכתם. לאחר מכן יש לייבש את הבגד ולכבס בתוכנית רגילה או באמצעות בחירת תוכנית anti-Stain System המטפלת ומסירה ארבעה סוגי כתמים קשים במיוחד: שמן, דם, יין ודשא".

שתישאר לבנה עד החג הבא: "מפת השולחן הינה אחד מהפריטים שהכי מתלכלכים בארוחות החג, שכן כל אחד מאיתנו יכול להיות גורם סיכון להכתמתה. עם תום הארוחה נשטוף את המפה באמבטיה ונשפוך בנקודות המוכתמות מסיר כתמים, נשפשף בעדינות ונכניס למכונת הכביסה בתוכנית הפעלה עם קדם שטיפה שמבצעת השריה ושטיפה מקדימה". 

כך תייבשו נכון: "את רוב הבדים ניתן לייבש בחום בינוני-גבוה או באמצעות תוכנית המייבש הקבועה. במידה ואתם מגהצים את הבגדים, מומלץ להוציא אותם מהמייבש כשהם מעט לחים, הדבר יקל על תהליך הגיהוץ. אפשרות נוספת להפחתת הקמטים בבגדי החג שלכם היא להכניס את הבגדים היבשים למכונת הכביסה ולהפעיל תוכנית Refresh המפחיתה קמטים באופן טבעי באמצעות תהליך אידוי ב-23 דקות, וחוסכת זמן יקר של גיהוץ. כמו כן, אם אתם משתמשים במגהץ אדים, בדקו אותו על בד ישן כדי לוודא שהוא לא משאיר כתמים לחים על הבד או אבנית אשר עלולים לגרום להיווצרות כתמים קשים להסרה. בהתייחס למפות עדינות, מומלץ לייבש באוויר קר".

לקינוח: "כבר שרדתם את כל הארוחה ללא כתמים, אך דווקא בחלק של הקינוח נמרח עליכם שוקולד או קרם של עוגה? גם את הכתם הזה ניתן להסיר, אך חשוב לעשות זאת בעדינות רבה באמצעות כפית או סכין לא חדה (למשל למריחת חמאה) כדי שלא יתפשט וימרח. לאחר מכן יש להשרות את הבגד במי קרח למשך כשעה ולשפשף את הכתם כאשר הבגד הפוך. בסוף התהליך נייבש היטב ונשלים את הניקיון במכונת הכביסה".