הרבה מאיתנו רגילים לקום באמצע הלילה, לצעוד ישירות לחדר האמבטיה ולשתות כוס מים קרים מהברז כדי להרוות את הצמא. אבל האם זה באמת בריא?

נושא זה מעורר מחלוקת רבה ברשתות החברתיות, כאשר חלק טוענים בתוקף שהם לעולם לא ישתו מים מהברז בחדר האמבטיה, ואילו אחרים מתעקשים שטעם המים הטוב ביותר הוא דווקא משם. אז מתברר שעדיף לכם ללכת עוד כמה צעדים למטבח כדי להביא משם את כוס המים - וזו הסיבה לכך.

שותים מי ברז מהאמבטיה? (צילום: אינג'אימג')
שותים מי ברז מהאמבטיה? (צילום: אינג'אימג')

על פי מחקרים שערכה חברת Scottish Water בשיתוף עם WaterSafe, הן החדר בו אתם שותים את המים והן גיל הבית שלכם משפיעים על איכות המים. בבתים ישנים יותר מערכות הצנרת שונות, ולכן המים שיוצאים מהברז בחדר האמבטיה עשויים להיות פחות צלולים מאלו שיוצאים מהמטבח. למרות שכל הברזים בבתי המגורים מספקים מים בטוחים לשתייה, מים מהברז בחדר האמבטיה עלולים לגרום לקיבה רגישה ולבעיות בריאות אחרות.

החברה Victorian Plumbing הבריטית, הסבירה כי ישנן שתי בעיות הקשורות לשתיית מי ברז בחדר האמבטיה. הראשונה היא שבבריטניה, עד שנות ה-70, בתי מגורים נבנו בדרך כלל עם צנרת עשויה עופרת. למרות שהפסקת השימוש בצנרת עשויה עופרת הובילה להפחתת מקרי ההרעלה, בבתים ישנים עדיין ניתן למצוא צנרת מסוג זה.

הבעיה השנייה היא שהמים במטבח מגיעים מהתשתית העירונית, רשת צינורות המספקת מים לכל הבתים. חלק מהבתים מכילים מיכל מים בדרך כלל בנפח של לא יותר מ-25 ליטר, כדי להבטיח סינון מתמיד של מי הברז. תדירות החלפת המים תלויה בכמות הצריכה של משק הבית, מה שעלול להפוך את המים ללא בטוחים לשתייה מכמה סיבות.

"ראשית, לא מומלץ לשתות מים שעמדו זמן רב", מסבירים המומחים. "מים ממיכל המים רגישים יותר לזיהום. לכן, מים מהמיכל מיועדים רק לנקודות שימוש ביתיות כמו חדר האמבטיה". "כאשר מים עומדים זמן רב, הם יכולים להכיל אבנית או פסולת ממיכל המים ולשאת אותם לברז בחדר האמבטיה".

שותים מי ברז מהאמבטיה? (צילום: אינג'אימג')
שותים מי ברז מהאמבטיה? (צילום: אינג'אימג')

הסיבה השנייה היא שבבתים עם צנרת עופרת ישנה, מים העומדים בצינורות יכולים לספוג את העופרת המסוכנת. "עם הזמן, מתכת רעילה זו מתמוססת במים, מה שעלול לגרום למגוון תסמינים לא נעימים", כך צוין ב-The Sun הבריטי. רבים לא האמינו שהם לא אמורים לשתות מים מהברז בחדר האמבטיה, והביעו את תדהמתם ברשת החברתית X (טוויטר לשעבר).

אחד המשתמשים כתב: "רגע, אז אני לא אמור לשתות מים מהברז בחדר האמבטיה?". משתמשים אחרים ציינו שהם שונאים את הטעם של המים בהשוואה למים מהמטבח או מבקבוקים. "לעולם לא אשתה מים מהברז בחדר האמבטיה", כתב אחר. "טעם המים מהברז בחדר האמבטיה מזכיר עובש", הוסיף אדם נוסף.