למרות שפטאנק אינו חלק מהמשחקים האולימפיים הרשמיים, הוא זוכה לפופולריות גוברת בקרב קהלים מגילים שונים, כולל בגיל השלישי, הודות למאפייניו המותאמים לספורט קל יחסית ונגיש. פטאנק - משחק כדור ממשפחת הכדורת שמקורו בצרפת, הוא ספורט נהדר שחשוב במיוחד בגיל השלישי בגלל יתרונותיו הבריאותיים והחברתיים המיוחדים. הנה כמה מהם.

פעילות גופנית מתונה: פטאנק מספק פעילות גופנית מתונה שיכולה להתאים לאנשים בגיל השלישי. המשחק מעודד תנועה, שיפור שיווי-משקל ותחזוקה של גמישות ויכולת סיבולת, מבלי להעמיס על הגוף כמו ספורט אינטנסיבי יותר.

האם באמת הרפורמה המשפטית חוזרת ואיך זה קשור לגדעון סער?
ישראל עומדת בפני פצצה מתקתקת: נחשף ארסנל הנשק של חיזבאללה

שיפור קואורדינציה ויכולת קוגניטיבית: המשחק דורש דיוק, תכנון ואסטרטגיה, מה שיכול לשפר את הקואורדינציה ואת הכישורים הקוגניטיביים כמו פתרון בעיות ויכולת ריכוז. ספורט זה מסייע לשמור על פעילות מוחית ולמנוע הידרדרות קוגניטיבית.

אינטראקציה חברתית: פטאנק מקדם אינטראקציה חברתית, מה שיכול להקל על תחושת הבידוד והשעמום. המשחק מספק הזדמנויות להיפגש עם אחרים, לנהל שיחות, ולהרגיש חלק מקהילה.

קבוצת הפטאנק של דיור מוגן אחוזת פולג (צילום: באדיבות אחוזת פולג)
קבוצת הפטאנק של דיור מוגן אחוזת פולג (צילום: באדיבות אחוזת פולג)

הנאה ותחושת הישג: המשחק מספק הנאה רבה ותחושת הישג כאשר מצליחים לבצע מהלכים טובים. זו דרך מצוינת לשמור על מצב רוח חיובי וליהנות מספורט ופנאי.

שמירה על עצמאות: הפעילות הפיזית המתונה הנדרשת בפטאנק יכולה לעזור לשמור על כושר גופני ולמנוע ירידה בכושר ובתפקוד היומיומי, דבר שמסייע לשמור על עצמאות.

פשטות ומינימום צורך בציוד: פטאנק דורש ציוד מינימלי (כדורי פטאנק ומשטח משחק), מה שמקל על המשחק גם במצבים שבהם משאבים פיזיים או כלכליים מוגבלים.

לסיכום, פטאנק מציע שילוב של יתרונות פיזיים, קוגניטיביים וחברתיים שיכולים לתמוך באיכות החיים של אנשים בגיל השלישי. למרות שפטאנק אינו נכלל באולימפיאדה כאמור, הוא זוכה להכרה רבה בתחרויות בין-לאומיות אחרות, כגון אליפויות עולם ותחרויות אירופאיות, ומקנה לו מקום של כבוד בסצנה הספורטיבית הבינלאומית.

הכותב הוא מנהל מועדון הספורט בדיור מוגן אחוזת פולג