הכתבה הזו נכתבת עם 20 טאבים פתוחים בדפדפן אחד, ועוד 9 בשני. ברקע, עוד צליל של הודעת וואטסאפ שהתקבל ועוד המוני מיילים שמחכים למענה. ועוד לא התחלתי להתייחס להתרעות ברשתות החברתיות. כולנו התרגלנו לבזבז שעות בגלילה אינסופית בפיד. ספר חדש שהגיע באחרונה לחנויות בשם Deep Work )הספרייה העסקית – סלע מאיר) מציע דרך אחרת שכוללת הרבה פחות הסחות דעת והרבה יותר שליטה. 

קאל ניופורט, פרופסור למדעי המחשב באונייברסיטת ג'ורג'טאון, רוצה שתפסיקו להתפזר על אלף דברים ותתחילו לצלול לעומק עם עצות שיביאו אתכם לפרודוקטיביות שתתאים למוחו של איינשטיין (ואולי גם קצת לווייפי שלכם). אז הנה עשר העצות הכי חשובות – עם קצת קריצה! 

1. עבודה עמוקה מול עבודה שטחית  

מה זה עבודה עמוקה? זו עבודה שדורשת ריכוז גבוה ומביאה ערך רב. עבודה שטחית, לעומת זאת, היא כל מה שדורש מעט מחשבה או כישרון. ניופורט ממליץ להימנע ממשימות שקל לבצע ושלא תורמות במיוחד, ולהתמקד בעבודות מאתגרות. 

2. הכישורים הנדרשים בעולם החדש  

הכלכלה המודרנית לא סולחת לבינוניים. לדעת ללמוד מהר ולעבוד לצד מכונות חכמות, זה הכישרון של המאה ה-21. ניופורט מדגיש את הצורך להיות בחוד החנית של מה שאתם עושים, ולנצל טכנולוגיות מתקדמות כדי לשמור על יתרון תחרותי. 

3. תשומת לב היא המטבע החדש  

המוח שלכם בונה את עולמכם על בסיס מה שאתם מתמקדים בו. ניופורט מזכיר שמה שתשימו עליו את הדגש ייקבע איך תיראה המציאות שלכם. אז, כוונו את המוח לדברים חיוביים ומועילים – וראו איך האנרגיה שלכם מתעצמת.

4. עומס עבודה לא שווה פרודוקטיביות  

אל תתבלבלו בין כמות זמן העבודה לערך שיצרתם. אנשים עסוקים נוטים למלא את הזמן במשימות שאינן באמת חשובות. ניופורט ממליץ להתמקד במשימות שמביאות תוצאות משמעותיות ולא פשוט בכאלו שמקלות להרגיש עסוקים.

5. התמודדות עם הסחות דעת  

הסחות דעת הן האויב הכי גדול של עבודה עמוקה. כל צליל, הודעה, או חדשות מזויפות בטלפון שלכם גורמות למוח שלכם לזוז הצידה. ניופורט מציע טריקים פשוטים כמו לשים את הסמארטפון במצב טיסה, להשאירו בחדר אחר, ולסגור התראות – כדי לשמור על פוקוס.

6. תכנון יומי  

כשאתם יודעים מראש מה לעשות, קל להתחיל בלי דחיינות. ניופורט ממליץ לתכנן את היום שלכם מראש ולהקדיש לכל משימה זמן מוגדר. כך תתחילו את היום בנחישות ותדעו בדיוק מתי ואיפה להתחיל. 

7. היו סופרסטארים בעולם העבודה  

יש שתי מיומנויות קריטיות: ללמוד מהר דברים קשים ולבצע ברמה גבוהה. מי שיודע להשתלט במהירות על נושאים מורכבים ולספק תוצאות מצוינות בזמן קצר – יבלוט מעל השאר. 

8. רדפו אחרי אתגרים  

אל תפחדו מאתגרים קשים – הם בונים אתכם ומחדדים את הביטחון העצמי שלכם. העבודה הקשה נושאת פרי, והיא זו שמבדילה אתכם מהרוב. ניופורט ממליץ תמיד לחפש אתגרים שמוציאים את המיטב מכם. 

9. לדברים קטנים להשתבש  

אף אחד לא מושלם, והמאבק בכל תקלה קטנה יעכב אתכם. ניופורט מציע לקבל בחיוך את הבעיות הקטנות בדרך ולא לתת להן למנוע מכם להגיע למטרות הגדולות.

10. טקסים יומיים  

החיים המודרניים רווים בהחלטות שמרוקנות את כוח הרצון שלנו. ניופורט ממליץ לבנות טקסי עבודה יומיים קבועים שיעזרו להפוך את העבודה העמוקה להרגל קבוע שלא דורש השקעה רבה של רצון, כמו שגרה של ספורט או דיאטה.