עבור רוב האנשים דחיינות לא קשורה לעצלות. אתם אולי אתם חושבים שיש לכם מספיק זמן להגשים את החלומות שלכם, אך האמת היא שאין כל כך הרבה זמן לכך. לפי דוח של ארגון ה-OECD שפורסם ב-2022, תוחלת החיים הממוצעת בישראל היא 82.5 שנים. חלקנו נחיה יותר ימים וחלקנו פחות. בכל מקרה, לכל אחד מאיתנו יש בחיים האלה מספר מסוים של ימים יקרי ערך, ואין לנו זמן לדחות את הגשמת החלומות שלנו ויצירת חיים טובים יותר.

איך מרגישים דחיינים?

אדם דחיין מרגיש כאילו כוח נעלם שולט בפעולות שלו, והוא לא מצליח להבין מה המקור שלו או איך אפשר לרסן אותו. אנשים דחיינים בדרך כלל יהיו מאוכזבים מעצמם, וירגישו שהם מאבדים שליטה, ואין להם שום יכולת לשנות את המצב. התנהגות דחיינית היא הרבה פעמים תוצאה של כניעה לדחפים, הערכה עצמית נמוכה, או של חיים בסביבה שמאפשרת ומעודדת דחיינות.

מה גורם לדחיינות?

כדי להתגבר על דחיינות, חשוב שתבינו מהי הסיבה שגורמת לכם להתמהמה בביצוע המשימות. לא ניתן למצוא פתרון אם לא מבינים את שורש הבעיה. כמו ברוב הבעיות, מודעות היא המפתח להבין כיצד להפסיק לדחות. חשוב להבין שהמחשבות שיש לנו בראש יכולות לגרום לדחיינות בכמה צורות:

1. פחד - פחד מכישלון, מהצלחה או פחד שאנשים אחרים ישפטו אותנו.
2. הרגשה של חוסר אונים – המשימה נראית לכם קשה, ואתם לא יודעים איך לגשת אליה או איך לסיים אותה, אז אתם פשוט מחליטים לא להתחיל אותה.
3. רצון לשלמות – יצירת משימות או מטלות שנראות לכם קשות וחשובות בצורה מוגזמת.
4. אדרנלין - התמכרות להתרגשות הנובעת מביצוע דברים ברגע האחרון.
5. רגש שלילי כלפי המשימה או כלפי מי שהטיל עלינו אותה - התנגדות למשימה עצמה או כלפי הגורם שנתן לנו אותה.
6. הערכה לא מציאותית של זמן - הערכה שגויה של משך הזמן הדרוש לביצוע המטלה.
הגיע הזמן שנכיר בעובדה שלמחשבות ולרגשות שלנו, יש השפעה ישירה גם על הדחיינות שלנו.

דחיינות – אהבה או שנאה?

לרובנו יש יחסי אהבה - שנאה עם דחיינות. זה ברור שאנחנו שונאים את הדרך שבה הדחיינות זורעת הרס בחיינו, או מסכנת את הבריאות שלנו, את מקום העבודה או את מערכות היחסים שלנו. כמו כן ברור שאנחנו לא אוהבים את העובדה שהיא גורמת לנו דאגה בלתי פוסקת, לחץ מדברים שאנחנו צריכים לעשות, או מכך שהתחלנו דברים באמצע וזנחנו אותם בדרך.

הסוד נחשף: כיצד אנשים מצליחים הופכים לכאלה ומה הם עושים אחרת מכם?

יחד עם זאת, באופן מפתיע, לדחיינות יש גם דברים שאנחנו אוהבים. אנחנו אוהבים את האופן שבו הדחיינות פוטרת אותנו מאחריות בכל מיני תחומים. לפעמים הדחיינות הופכת אותנו לאנושיים, מאפשרת לנו ליהנות מהחיים ושומרת עלינו שלא נהפוך לאוטומטים שמספיקים לעשות הכל אבל לא מצליחים ליהנות מהדברים הקטנים בחיים. ולפעמים הדחיינות היא בריחה מהעולם האמיתי.

אז מה עושים?

מחליטים ומתחייבים. וכל הזמן זוכרים שדחיינות היא לא גורל. חשוב שנבין שהדחיינות לא תוביל אותנו לשום מקום מקדם, לכן חשוב לקום, לצאת ולעשות. ואם נופלים, לנגב את הברכיים, ולנסות שוב. העתיד שלכם הוא הנכס שלכם. קחו את זה, החליטו להיפרד מהדחיינות וצאו להגשים את המטרות שלכם.

הכתבה בשיתוף מירב דיין, מאמנת אישית ועסקית ומומחית להעלאת ביטחון עצמי ושינוי דפוסי חשיבה. לפרטים נוספים

מירב דיין (צילום: שלומי יוסף)
מירב דיין (צילום: שלומי יוסף)