החופש הגדול התחיל היום באופן רשמי, ומעתה תתרגלו לראות את הילדים בבית, רוב הזמן מול המסכים. נוסף לבטלה הבכלל לא סמויה, השהייה של הילדים בבית מעמיסה על ההורים תוספת של הכנת ארוחות וניקיון. מה שאומר שיש ערימות של כלים שלא יביישו אף מסעדה בשעת השיא, לכלוך, שאריות של חטיפים ועוד.

עם זאת, ניקיון הבית בתקופת החופש לא צריכה להיות משימה כזו מורכבת. במקום להתעצבן מאי הסדר, אפשר להפוך את הנושא לקליל ולשלב את כל בני הבית במשימות הניקיון השונות, כל אחד בהתאם לגילו. זה יקל עליכם, יוציא את הילדים מהמסכים וגם ייתן להם תחושת משמעות ואחראיות ואפילו אולי יהיה קצת כיף. 

ילד מנקה (צילום: אינגאימג')
ילד מנקה (צילום: אינגאימג')

אספנו כמה טיפים ממירן בוזגלו, פרזנטורית של חברת טאצ', שיעזרו לכם לגייס את הילדים לטובת ניקיון הבית : 

1. נתחיל בבסיס: הסבירו לילדים כמה חשוב ניקיון הבית, כמה זה כיף להיכנס לבית מסודר עם ניחוחות של ניקיון. לאחר מכן,  נסו להקנות להם הרגלים של פינוי שולחן – זו יכולה להפוך למשימה משפחתית. אחרי כל ארוחה כל ילד מפנה את הצלחת שלו לכיור , אפשר גם לבקש שישימו קצת סבון כלים ומים ויורידו את שאריות האוכל מהצלחת. אפשר לאפשר להם להדיח את הכלים בעצמם - וגם אם זה יהיה כרוך בפעמים הראשונות ברצפה קצת רטובה, בטווח הארוך זה ישתלם.

2. בזמן שאתם מדיחים כלים, תנו לילדים לחלק ביניהם את משימת ניגוב השולחן וניקוי סביבת האוכל (מתחת לשולחן). בזמן שילד אחד ייקח מטלית וינגב את השולחן, ניתן כמובן להשתמש במגבונים לחים לניקוי כללי, הילד השני יכול לטאטא או לשאוב מתחת לשולחן.

3. בקשו מכל ילד ללכת לסדר את החדר שלו – הקציבו להם זמן למשימה והגדירו מטלות בתוך סידור החדר. אפשר להכין את כל הבובות לכביסה, או לארגן את השולחן ולהעביר מטלית לחה, או להוריד מצעים ולהכין ממש את החדר לקראת שטיפה.

4. הפכו את משימת הניקוי למהנה על ידי שילוב של פעילויות ומשחקים. לדוגמא לשים את הצעצועים מאותו הצבע בקופסה , הכינו להם בבקבוק שפריצר סבון כלים ומים ואפשרו להם לנקות אבק מהצעצועים (אין ילד שלא אוהבים להשפריץ עם השפריצר).

5. תנו להם משימות שהם אוהבים = ילדים למשל אוהבים לשחק עם השואב אבק אז תנו להם לשאוב את הרצפה. הראו להם איך באמת שואבים ואפשרו להם לשאוב את הבית. אפשר לנצל את הימים החמים ולשפוך להם מים עם סבון לשטיפת רצפות במרפסת. גריפת המים הופכת ממטלה לחוויה של ממש.

6. אפשרו לילדים לנקות ואל תצפו ליותר מדי. זאת אומרת שאם נתתם לילדים לנקות את החלונות עם השפריצר, קחו בחשבון שיהיו סימנים. החשוב מכל הם יתנסו ילמדו וייקחו חלק במטלות הבית וזה יגרום להם תחושת מסוגלות, שייכות וגם חשיבות.

7. עוד עצה קטנה, שימו בזמן המטלות קצת מוזיקה שהילדים אוהבים ותהפכו את כל הניקיון לחגיגה.