טרנדים היו ונשארו הדרך שלנו להישאר עדכניות בכל זמן ובכל מצב, אך כשמדובר בבתים שלנו יש בהם סכנה לא קטנה, ככה זה בתחום שכל שינוי בו הוא אקוטי ומצריך לשבור תכנית חיסכון בבנק. מעצבת הפנים ברברה ברזין בטור מיוחד על ההבדלים בין טרנד לאופנה, על היתרונות והחסרונות שטמונים בטרנדים החמים וממה עלינו להימנע. וגם באילו מקרים ואופנים כדאי, ואפילו מומלץ, לשלב את הדבר הגדול הבא בסביבת המגורים שלנו, גם אם עוד שנה הוא יהפוך לפאסה

שינויים היו ויישארו חלק מה-DNA וההוויה הנקבית: חשבי על זה רגע- אנחנו משתנות ומתחדשות על בסיס חודשי, בין אם מדובר במחזור או בשינויים הורמונליים שאנחנו חוות על ציר הזמן חדשות לבקרים. הגוף והנפש מושפעים באופן בלתי פוסק מרצף האירועים ובניגוד לגברים (שיהיו בריאים) השינויים טבועים בנו עמוק כך שממש לא מפתיע שכנשים קל לנו יותר לשנות סביבת מגורים או עבודה ואפילו תפיסות חיים. 

חלל שעיצבה מאיה האזרחי  (צילום: אסף פינצ'וק)
חלל שעיצבה מאיה האזרחי (צילום: אסף פינצ'וק)

לזה מתווספת גם העובדה שאנחנו חיות בעיצומה של תקופה מטורללת, כשהכל מסביב שברירי ויכול להתהפך תוך שניות. הרשתות החברתיות גם הן לא ממש תורמות לטרפת הזאת כשבמאות התכנים והרעיונות אליהם אנחנו נחשפות מידי יום גורמים לנו לרצות לחוות, להתנסות ולהתחדש- אולי אפילו כהסחת דעת מהטרגדיות שפוקדות אותנו מסביב. עד כאן הכל טוב ויפה, אך האתגר הגדול שעומד לפתחנו הוא להישאר חזקות ולא להיכנע לטרנדים, בטח בתחומים שהשינויים בהם מצריכים עבודה קשה ומלווים בהוצאות גדולות.

לא פעם אני תוהה לעצמי מדוע אנחנו הנשים לא פשוט מתכננות בית ועוצרות, בית שיוותר נכון גם עשורים קדימה, כזה שלא יצריך לשנות יותר מידי שינויים ותזוזות. למה צריך כל הזמן לחדש אם מה שיש לך ביד מצוין? אם זה טוב ונוח אז די כבר! מה יש לנו למען השם?! התשובה לסוגיה הזו טמונה בעובדה שהטרנדים שאנחנו כ"כ אוהבות הם אדמה פורייה לצמיחה לכן לנו הנשים, שגדלות ומשתנות באופן תדיר, הם מתאימים כמו כפפה ליד. בשורה התחתונה אם הטעם שלך לא השתנה ב-20 שנה האחרונות זה די פאתטי ואפילו קצת מדאיג. את הרי גדלה, לומדת ומשתנה לכן לגיטימי לגמרי שזה בדיוק מה שיקרה גם בכל הקשור למבצר הפרטי שלך. 

חדר משפחה בעיצוב רוני ברטל (צילום: איתי בניט)
חדר משפחה בעיצוב רוני ברטל (צילום: איתי בניט)

אז כן, טרנדים הם רעיון מצוין כשמדובר בעולמות תוכן כמו קולינריה או אופנה, אבל בסביבת המגורים שלנו חשוב מאוד שלא להיגרר ולהתפתות לכל גחמה, אלא לאמץ טרנד באשר הוא בתבונה. אל תתבלבלי: נכון שלטרנדים יש הרבה מאוד עוצמה, אבל בפועל לרוב הם חולפים כלעומת שבאו, זאת בניגוד גמור לאופנה שהחלה כטרנד אקראי ונקודתי אך התגלתה כעמוקה ומשמעותית והכתה שורשים. לרוב מכיוון שיש לה ערך פונקציונלי במהות החיים וככזאת היא הופכת ומוגדרת כסגנון. 

בעוד שמרבית הסגנונות שמלווים אותנו מאות שנים שורדים- גם אם הם עוברים אדפטציות והתאמות- במציאות התזזיתית של 2024 מרבית הטרנדים בכלל לא מתיימרים בכלל להחזיק מעמד על הפלנטה שלנו 5000 שנים. הם רגעיים ובנויים כך שיעוררו בנו חשקים הודות לעבודה של אנשי שיווק מצוינים שגורמים לנו להתמכר אליהם במהירות, כשבאותה מהירות הם גם גורמים להם להתפוגג לא לפני שהם גורפים לכיסים הרבה מאוד כסף ומשווקים כבר במרץ את הטרנד הבא. מדובר בתעשייה משומנת ומיומנת שיודעת לקבע את הטרנדים ולהוציא אותם לפועל בתצורות שונות כמעט בכל מדינה בעולם ולפחות חלקם קוסמים לנו מעצם היותם אקזוטיים וסקסיים,  כאלה שזורקים אותנו למחוזות שהיינו שמחות לחוות ולחקור. המוצלחים שבהם הונדסו כמחווה לתרבויות הרחוקות והמרתקות של אפריקה והמזרח, בצבעוניות פנטסטית ובדוגמאות מטריפות- השאלה היא איך וכיצד נכון לשלב אותם בתפיסת המגורים המערבית, מבלי שירצדו לנו בעין על רקע האיפוק והמינימליזם ששולטים כאן. 

דירת קבלן מושכרת (צילום: ברנרד בר)
דירת קבלן מושכרת (צילום: ברנרד בר)

אז רגע לפני שאת מאמצת טרנד זכרי שיש כאן קאטץ' אדיר ולמעשה את מהמרת בכספך על אלמנטים שלא ברור עד כמה יעמדו במבחן המציאות.  בחירה של גוון למטבח רק מעצם היותו חדש ומלהיב היא לא אמיצה אלא טיפשית. עצרי רגע לפני וחשבי, הרי רוב הסיכויים שהוא מלהיב וממלא אותך בשמחה פשוט כי הוא חדש וכך כאמור פועלת האפליקציה הנשית הנקבית. עיצוב פנים אינו דומה בכלל לקניית תיק או חולצה בזארה, מדובר באלמנטים שלחדש או לשנות אותם יעלה לך הון והבחירות הללו, שאנחנו נוטות לקבל ברגע, מקדמות אותנו ואת הפרטנרים לחיכוכים ולפעמים גם לרקוד בנפרד על מדרגות הרבנות. חשבי האם באמת בא לך להפוך כל שנה הכל והאם יש לך זמן וכסף לזה? אם כן תבורכי ולכי על זה, אני רק מרימה פה דגל שחור ומזכירה את ההשלכות שמגיעות עם הבחירות האלה- למרביתנו אין באמת את האנרגיה והמשאבים לתוצאות שהטרנדים שבחרנו ברגע יצריכו מאיתנו בעתיד.  

אני לא פוסלת טרנדים רק מעצם היותם טרנדים, אני רק ממליצה לך בחום להפעיל שיקול דעת ואם את מתקשה, העזרי בעין מקצועית. הטרנד הנכסף קולע לצרכים, לטעם ולמאוויים שלך באמת? נפלא! אבל אם התשובה אינה חד משמעית פשוט דלגי. פגשתי לאורך השנים יותר מידי נשים שהשקיעו כסף ואנרגיה על טרנד 'משגע' שגווע כעבור מספר חודשים ומאז הן מסתובבות בבית חמושות במשקפי שמש כהים ותוהות לעצמן מה לעזאזל עבר להן בראש?! אל תפלי גם את לסטטיסטיקה הזו. 

אז מה כן? אני מציעה לך לתכנן בית שהמצע היסודי שלו קלאסי במהותו. בית שמותאם במדויק לצרכים ולפרקטיקות שלך ושלכם. אם בכל זאת החלטת לשלב על גבי המצע הזה טרנד, עופי בכל הכוח, אחרת למה את עושה את זה? מה שכן, עשי זאת במינונים הנכונים: בחרי כריות נוי סקסיות לסלון או אקססוריז לא מאוד יקרים שלא יכאב לך הלב להחליף. אופציה נוספת היא לנתח ולפשט את הטרנד החביב עליך ולגזור ממנו משמעויות של וויב או צבעוניות למשל. תרגמי אותם בצורה מושכלת לבית שלך ושלבי אותם במסות משמעותיות, אבל לא מידי.  לשמחתנו, דברים כאלה כבר לא עולים הון. חכי לסייל הקרוב וסגרת פינה.