בהופעה האחרונה שלה, עוד לפני שהתבשרנו על פרישתה, חשפה הזמרת אדל אל מול כל הקהל את מה שהיא מגדירה הפחד הכי גדול שלה: "אני רק רוצה להגיד לכם.  הפחד הכי גדול שלי עלול לקרות הלילה, בתקווה שזה לא יקרה כי אני עם שמלה שחורה. אבל החזה שלי ממש מזיע! אני חוששת שיהיה סימן זיעה מתחת לחזה. ביום יום זה נורמלי, אבל על מסך ענק כזה זה יהיה מאוד מביך. ניסיתי לשים פדים מתחת לחזה אבל החזה שלי קטן מדי בשביל להחזיק אותם, אז אם תראו שלולית באמצע אל תשפטו, בסדר?" 

@meetije she‘s so chaotic I love her 😭 #adele #adelemunich #adeleconcert #munich #concert #adeleworld #fyp ♬ Originalton - Metije 🍉

על פי ד"ר חן פרדו, המחלקה לטיפול בהזעת יתר, מרכז רפואי-אסתטי VIV, אדל לא לבד! היא בסך הכל העזה להעלות את הנושא האינטימי הזה שנחשב טאבו ולא מדברים עליו, היישר אל הבמה הגדולה בעולם. אמנם, הזעה היא תופעה טבעית ובריאה, שנועדה לצנן את חום הגוף. אולם, מה קורה כשההזעה מופיעה באזורים אינטימיים, איך זה פוגע באורח החיים, בהרגשה האישית או בזוגיות?

על פי רוב, בהזעת יתר, תופיע הזיעה במקומות כגון כפות ידיים ורגליים, בית שחי. אולם מצבים שכיחים לא פחות, גורמים להזעה להופיע במקומות אינטימיים יותר, כגון: מתחת לחזה, בישבן, במפשעות, ובמצבים הללו מדובר בפגיעה גדולה עוד יותר בכל היבטי החיים.

הזעת יתר במפשעות: ג' בן 55, שעבר גירושין לאחר 30 שנות נישואין, שבהן הזעת יתר במפשעות הייתה חלק משגרת החיים שלו, ולא גרמה לאי נוחות יוצאת דופן. אולם, ברגע שבו הוא מצא את עצמו במפגש עם נשים חדשות, הלחץ המוגבר וההתרגשות גרמו להחמרת ההזעה, וכך תוך כדי הדייט המכנסיים שלו נרטבו לחלוטין בכל אזור המפשעות, וזה כשלעצמו יצר מתח גדול וחרדה מה יעלה בגורל המפגש ואיך יתגבר על המבוכה.  המקרה הזה כשלעצמו, מנע ממנו לצאת ולפגוש שוב נשים, עד אשר הגיע לטיפול נקודתי באמצעות הזרקת בוטוקס, שפרץ עבורו את המחסום.  

בניגוד לתופעת ההזעה הכללית,  הזעת יתר ממוקדת הינה מצב רפואי שבו אדם מזיע יותר מהכמות הנדרשת לוויסות חום הגוף. היא יכולה לבוא לידי ביטוי בכל מיני מקומות בגוף, והיא נקשרת למצב לחץ או מתח, וגם מצבי התרגשות או רק מחשבה על ההזעה, עלולים להגביר את ההזעה המוגזמת, או להתחיל את התהליך.  

זיעה (צילום: אינג אימג')
זיעה (צילום: אינג אימג')

הזעת יתר מתחת לקו החזיה: את סיפור הזיעה של אדל, חולקות נשים בכל העולם וגם גברים. בטח ובטח גם בישראל.  החולצה נרטבת, ונשים מוצאות את עצמן מציגות שלולית רטובה שהופכת לכתם זיעה גדול, תחת החזה. לפעמים הדבר יוצר שפשפות, פריחה ואדמומיות, וגם יכול להוות מקור להתפתחות פטריות. לפעמים נשים אשר מגיעות לשלב ההריון דווקא בשיא החום, יסבלו יותר או נשים בעלות משקל עודף וחזה גדול. בהריון למשל, לא ניתן לטפל באמצעות בוטוקס, אולם כן ניתן ליישם את השיטה של אדל, ולשים פדים.

הזעת יתר בישבן: אזור נפוץ בהזעת יתר, ונחשב למביך במיוחד. ל' הוא נער צעיר בן 13 שסירב ללכת אל בית הספר. לקח זמן עד שהתברר הסיפור, שבו בכל פעם כשהוא קם מהכיסא להפסקה, נשארת שלולית זיעה עצומה על הכיסא שלו. הדבר כל כך הביך אותו וגרם לפגיעה חברתית קשה. גיל  כל כך שברירי, כאשר החברה מהווה חלק כל כך משמעותי וזה בהחלט משאיר חותם! הטיפול בנער זה היה בגדר טיפול משנה חיים.

הזעת יתר בכפות הידיים: לכאורה, כפות ידיים לא נקשרות מיד להגדרה איבר אינטימי. אולם, בבואנו ללחוץ יד למישהו חדש, הן מיד קושרות אותנו אל האדם שממול, ומאפשרות מגע וקרבה, מה שבסופו של דבר, הופך אותן לאיבר אינטימי. נערה בת 18 הגיעה לטיפול בכפות הידיים, משום שהבינה שלא תוכל להיפגש עם בנים, ולא ללחוץ יד או לגעת, בגיל שזה כל כך משמעותי לתחילתו של קשר. המחשבות על המגע בכפות הידיים הרטובות שלה, הפעילו אצלה את מנגנוני הפחד והחרדה של מה יחשוב הנער שאיתה, וכך המעגל הפעיל את עצמו שוב ושוב, עד שמנע ממנה לפגוש בנים. 

הזעת יתר ממוקדת אמנם מוגדרת כמצב רפואי אומרת ד"ר חן פרדו, אך לפני הכל חשוב לאבחן אותה, האם היא ראשונית או שניונית והאם מעידה על קיומה של בעיה רפואית אחרת. 

יחד עם זאת, במצבים מסוימים הזעת יתר עלולה להחמיר, למשל: מתח נפשי, חרדה, מצבי לחץ, כל אלה מחמירים או מתחילים את תגובת ההזעה.  טמפרטורה חמה גבוהה, פעילות גופנית ומאמץ פיזי, גם הם עלולים להחמיר אותה. לעתים גם תזונה מסוימת כגון מאכלים חריפים או אלכוהול, עלולים להחמיר אותה. 

תרופות מסוימות עלולות להגיב כתגובת לוואי בהזעה, מצבים רפואיים או מחלות כגון סוכרת או פעילות יתר של בלוטת התריס. 

לזיעה עצמה אין ריח (צילום: אינג'אימג')
לזיעה עצמה אין ריח (צילום: אינג'אימג')

כיצד מטפלים בהזעת יתר במקומות אינטימיים? 

טיפול בהזעת יתר במפשעות, בישבן או בקו החזה:  הזרקת בוטוקס – הבוטוקס הינו טיפול מרפאתי פשוט, ואותו מזריקים ישירות לאזור המזיע. הוא אמנם טיפול זמני, ומחזיק מעמד למספר חודשים, אבל הוא טיפול פשוט וקל וללא זמן החלמה.   הוא מתאים לכל אדם שההזעה אצלו אינה מסיבה בריאותית או תופעת לוואי של טיפול אחר . את הבוטוקס ניתן להזריק  כמעט בכל אזורי הגוף.  הבוטוקס בעצם חוסם את  העצבים אשר מפעילים את  בלוטות הזיעה.   מערכת העצבים היא זו שמפעילה את בלוטות הזיעה שלנו.  לטיפול בבוטוקס יש חיסרון בהיותו טיפול זמני, אבל היתרונות יעלו על חיסרון זה וזאת כי נחשב לטיפול  קל, נגיש, ללא החלמה, יעיל מאוד, וניתן לשימוש כמעט בכל חלקי הגוף.

טיפול בהזעת יתר בכפות ידיים -  מכשור ביתי בשיטת יונטיפורוזיס -  טיפול  ביתי המיועד להפחתה משמעותית של ההזעה בכפות הידיים והרגליים,  עם מכשיר PALMADRY הנושא אישורי משרד הבריאות הישראלי, ו CE האירופאי.    מכשיר ביתי קל מאוד לתפעול, מתאים לכל הגילאים ואינו כרוך בכאב. המכשיר מבוסס על שיטת יונטיפורוזיס, המייצרת זרם חשמלי. כאשר המטופל מניח את כפות ידיו או רגליו, המים במכשיר מעבירים זרם חשמלי אשר משבש את פעילות בלוטות הזיעה וגורם לייבושן.

ניתוח סימפטקטומיה – ניתוח להזעת יתר בכפות הידיים שהיה נפוץ בעבר, אולם הוא הופך פחות ופחות מועדף על מטופלים ורופאים, משום שהוא גורם לתופעת 'זיעה מפצה', שבה מופעה זיעה באזורים אחרים בגוף, שבהם המטופל לא הזיע קודם לכן. על כן, על אף שאופציית הניתוח קיימת עדיין, בהינתן פתרונות יותר מתקדמים ונוחים, הוא לא מוצע כקו טיפולי ראשון.