הטמפרטורות נוסקות, החופים פתוחים ובחום של אוגוסט אגלי הזיעה כבר בהחלט ניכרים. חדר הרחצה היה מאז ומתמיד אחד החללים הקדושים בבית ולא בכדי: זה המקום להתנקות, לשטוף מעלינו את תלאות היום ולפתוח פרק נוסף, רגוע, מרענן וריחני.

משחר ההיסטוריה היוו המים כוח מרפא ומטהר; בפאן הפיזי, הדתי והתרבותי. הרי כולנו יודעות שהפתרון ליום קשה ומתיש בעבודה או בלימודים היא מקלחת טובה: תמיד תצאי ממנה כמו חדשה, אין פיקשושים. במשוואה שבין אמבטיה מרעננת לפחמימה מנחמת האופציה הראשונה לוקחת בגדול; זאת הדרך האולטימטיבית לפרוק לחצים ולהצטייד בווייבים נעימים שיעזרו לך לצלוח את היום. 

חדר אמבטיה, עיצוב בטי יעקובסון (צילום: אורית ארנון)
חדר אמבטיה, עיצוב בטי יעקובסון (צילום: אורית ארנון)

בעקבות התובנות הללו מתבקש שחדרי הרחצה שלנו יהיו מזמינים, עוטפים ומלטפים אבל מה קורה בפועל? בהרבה מידי מקרים הם נראה כמו איטליז או אם תרצו, כמו הקבר של תות ענח' אמון- חשוכים, צפופים ועגמומיים. משום מה יש לנו נטייה מטופשת לחפות את החדר כולו באריחים מרצפה עד תקרה, לבחור אמבטיה ענקית שחוסמת את החלל (למרות שאנחנו כמעט ולא מתאמבטים) וחמור מכל, לא לתת את הדעת לדברים החשובים באמת כמו מקום נאות לפריסת המגבות הרטובות רגע לפני שהן מתחילות להריח כמו נבלות סרוחות. לכל אלה יש פתרונות פנטסטיים אם רק נשכיל לתכנן חדרי רחצה שיענו באמת על הצרכים הפיזיים והרגשיים.

חדר אמבטיה, תכנון ועיצוב עינב דינוביץ (צילום: אורית ארנון)
חדר אמבטיה, תכנון ועיצוב עינב דינוביץ (צילום: אורית ארנון)

אז מאיפה מתחילים?

חדר רחצה עם חלון גדול הוא תמיד רעיון מוצלח ואם הוא לא בנמצא אפשר לאוורר את החלל נפלא גם בעזרת מפוח איכותי. תאורה נכונה גם היא קריטית ואני ממליצה בחום להפסיק לחשוב שמנורה צמודת תקרה אחת במרכז התקרה עושה את העבודה, הגיע הזמן לחשוב על חדר הרחצה כחדר לכל דבר וכן, מנורה עומדת, סקסית ומדליקה על ארון האמבט היא בהחלט רעיון נהדר.

ספסל כיפי במקלחון הוא להיט ומדף בנוי ייעודי עבור סבונים ושמפו יהפוך את המרחב הלא מאוד גדול למסודר ונעים. חשוב לייצר מקום למגבות יבשות ורעננות ומקום לתליית מגבות רטובות גדולות ולא, וו מצ'וקמק על הדלת הוא לא פתרון כי באזור שגם כך לא מאוורר באופן טבעי ייקח להן זמן להתייבש ובינתיים הבקטריות חוגגות. 

חדר אמבטיה, עיצוב בטי יעקובסון (צילום: אורית ארנון)
חדר אמבטיה, עיצוב בטי יעקובסון (צילום: אורית ארנון)

ארון אמבט CUSTOM MADE הוא חתיכת השקעה אבל הוא גם המפתח לאחסן את  הפרפומריה בצורה יעילה כך שהמרחב יוותר נקי ואוורירי. תכנון נכון יאפשר להשאיר את המשטח העליון חף מפיצ'פקעס מגובבים וכן, גם את מברשות השיניים אפשר להניח בתום השימוש במגרה כל עוד דאגנו לתכנן בהן פתחי אוורור.

לגבי המידות, ארון ברוחב 90 ס"מ הוא פנטסטי ואם אין די מקום אפשר להתפשר גם על ארון ברוחב 80. ארונות מרחפים הם BIG NO NO מבחינתי; אני רוצה לראות את האחת שתזחל על ארבע פעם בשבוע עם מברשת שיניים קטנטנה כדי לנקות את הרווחים. ההמלצה היא לתכנן ארון ממש מהרצפה עד גובה 90 ס"מ או לכל הפחות לייצר ארון עם רגליים גבוהות מספיק כדי שניתן יהיה להכניס ברווח מגב או מטאטא מבלי להתכופף ו/או לשבור את הגב. 

חדר אמבטיה, עיצוב רוני ברטל (צילום: עמית גירון)
חדר אמבטיה, עיצוב רוני ברטל (צילום: עמית גירון)

אז מה לתכנן, אמבטיה או מקלחון?

התשובה היא מקלחון, חד משמעית. בואו נניח רגע את הפנטזיות בצד- בישראל אנחנו בקושי מתאמבטים אז למה למען השם אנחנו מתעקשים לתפוס את כל החלל (שגם כך אינו גדול) עם אלמנט שנשתמש בו, במקרה הטוב, אחת לכמה חודשים? מקלחון גדול (מינימום 90 ס"מ על 1.00 מטר) הוא מקום שנעים לשבת בו ואין כיף גדול יותר מלתת לזרם המים לשטוף את כל הגוף תוך כדי ישיבה על ספסל שמאפשר לנו להרפות את השרירים. יתרה מכך, מקלחון גדול דיו יאפשר לנו לא רק להתקלח בנינוחות אלא גם להתנגב בתוכו; אפשר לתכנן גם מקום לתליית המגבת ולהנחת הבגדים. 

מינונים הם שם המשחק

צבעוניות היא עניין מאוד אישי ובכל זאת, תרשו לי רגע להתעכב על הנושא: למרות שעברנו כברת דרך הישראלים עדיין שמרנים, מבוהלים מצבע ובעיקר מעצמם, מה גורם להם ללכת תמיד על ה-Safe Side כדי שחלילה לא יגידו משהו רע על הבחירות שהם עשו עבור עצמם.

כשאני מסבירה את זה ללקוחות שלי הן מסתכלות עלי בעיניים חלולות, הפחד ממה יגידו משתק אותן. הבחירה בצבעוניות מונוכרומטית- מונוטונית היא לגיטימית כל עוד היא נעשית במינונים הנכונים. לבן למשל הוא צבע נהדר, אין לי ויכוח בעניין: הוא משדר משהו סטרילי, נטול חיידקים, בית חולים סטייל. הוא בהחלט גוון מרגיע אבל מה לגבי ירוק, ורוד או כחול, הם כשלעצמם לא צבעים מרגיעים? כמו בכל דבר גם בעיצוב חדר הרחצה איזונים הם שם המשחק. החוק של "לא לשים שתי כפות מלח במרק כי אחרת אי אפשר יהיה להגיש אותו לשולחן" תקף גם כאן. הצבע היחיד שאני ממליצה לא להשתמש בו בחדרים רטובים הוא שחור, במידה ובאריחים ובכלים סניטריים עסקינן. האבנית שמצטברת עליהם נראית לעין לכן הם תמיד נראים מלוכלכים.

חדר אמבטיה, עיצוב סיגלית לביאב (צילום: יהודית הופמן)
חדר אמבטיה, עיצוב סיגלית לביאב (צילום: יהודית הופמן)

לא חייבים לשפוך כסף כדי להפוך את חדר הרחצה המשמים לספא מרשים וגם אין סיבה שחדר הרחצה יתאים בהכרח או יהווה המשיך רציף של שאר החללים בבית ולכן זה המקום להשתולל.. 

אפשר לייצר חלל פנטסטי גם על ידי החלפה פשוטה של אביזרים כמו מסגרת למראה (אולי עגולה במקום מלבנית) ידיות שונות שיראו כמו תכשיט והחלפת סט המגבות הגנרי לחדש וצבעוני. החלפת האביזרים על השיש גם תעשה את העבודה, מושב אסלה חדש ורענן,  מניסיון, עושה גם הוא פלאים. התוצאה הסופית יכולה להיות מהממת- היא תייצר תחושת רעננות וניקיון מבלי להוציא עשרות אלפי שקלים. בשורה התחתונה חדר רחצה צריך להרגיש ולהראות כמו ספא, חלל שברגע שאת פוסעת לתוכו מיד תקבלי תדר של רוגע ושלווה, חלל מדיטטיבי לכל דבר.