שאלה: אנחנו נשואים כבר שבע שנים עם שני ילדים. אני רוצה הרבה יותר ממנה. לא מצליח להבין איך מתגברים על פערים בחשק המיני? אני כל הזמן רוצה והיא נמנעת ודוחה אותי, אני מרגיש בודד בקשר הזוגי וזה מתסכל אותי מאוד. 

לימור בנדל, מטפלת זוגית, מלווה זוגות אוהבים לעוררות, חשק מיני ותשוקה לאורך שנים, מסבירה:

חשק מיני בנוי משני אספקטים: ביני ובין בת/בן זוגי (חיצוני) וביני ובין עצמי (פנימי). כשאנשים מתבוננים על הפער בחשק מיני ביניהם הם לעתים, לצערי, מנתקים אותו ממערכת היחסים כולה. למערכת היחסים שלכם השפעה ישירה על החשק המיני בקשר.

כששני בני זוג יגיעו אליי לתהליך ייעוץ זוגי ומיני ושניהם משתפים על פערים בליבידו, אני אבחן ביחד איתם את יציבות הקשר הזוגי. כמה הם בוטחים זה בזו. מה רמת האמון בקשר - האם יש ביטחון, אמון ונאמנות בקשר. פעמים רבות אגלה שבין בני הזוג יש בעיות של שבירת אמון, שקרים, הסתרות ואף בגידה ריגשית או פיזית.

ליכולת שלנו לסמוך זה על זו יש השפעה ישירה על המיניות שלנו. אם אני לא בוטחת בך ואתה לא החבר הכי טוב שלי, אין ביננו קירבה ריגשית עמוקה ואנחנו יכולים לדבר על הכל - לא אוכל לאפשר לעצמי להתמסר אליך כי אחוש פחד שתעזוב אותי ואז זה מוריד את הורמוני החשק.

חוסר ביטחון יכול לנבוע גם מדברים כמו: שיח פוגעני כשבני הזוג חסרי כבוד אחד לשניה, ביקורתיות ושיפוטיות של אחד מהצדדים, השפלות והקטנות בזמן מריבה. יתכנו גם הסתרות בקשר כמו זיוף אורגזמה או הסתרת רכישות באינטרנט או ביגוד ונעליים.

ובקיצון - חדירה לפרטיות של הצד האחר בקשר בשל קינאה או רכושנות כמו התבוננות בנייד ובמיילים ללא הסכמה ומאחורי הגב זו שבירת אמון גדולה. 

שנית אבדוק מרחב אירוטי זוגי. כמה שני בני הזוג משקיעים בזוגיות בקשר שלהם. אשאל אותה "את מרגישה שהוא אוהב אותך?" בדרך כלל אגלה שאם אין לה חשק מיני אליו - היא חשה לא אהובה. אברר כמה הם משקיעים בקשר שלהם כזוג. כמה יש להם "חשבון הפקדות" לטובת הזוגיות שלהם. זמן ביחד.

הקדשת זמן לאינטימיות שלהם בלבד (לא המינית!). שיחות, מגע, בילוי משותף, צחוק ביחד, מחוות של אהבה, חוויות משותפות שלא קשורות לילדים, לשגרה ולמשפחה. אם אתם לא מרגישים אהובים ומוערכים בקשר - תיווצר בעיה מינית והקשר יסבול מחוסר תשוקה.

אם האישה שאיתך חושבת שאתה לא רואה אותה, לא אכפת לך ממנה, שאתה מתעלם מהצרכים שלה, לא מפרגן ומעודד אותה - לא יהיה לה חשק לשכב איתך כי הלב שלכם מנותק. שאלה שתבדקו עם עצמכם כדי להבין את רמת הניתוק הריגשי: האם הקשר מכיל שיחות עומק ולא רק "תלך לקחת..., כשתבוא הביתה תביא..., תאספי את הילד..., תקנה במכולת...?

ואחרון חביב - אברר איך נראית המיניות שלהם כשהיא כן מתרחשת. חשק מיני - החשק למין שמתקיים ביני ובינך, האם הסקס שלהם באמת מעורר חשק לרצות אותו. האם המרחב המיני שלהם מענג, מספק, או אולי יש שם בעיות מיניות לא פתורות, חוסר סיפוק מיני, חוסר גיוון, שעמום וטכניות. הסקס עייף, חסר מעוף ואין בכלל חשק להיות בו. מין שאינו מספק בהיבטים הרגשי והפיזיולוגי לעתים יוביל לחוסר רצון לקיים אותו.

רבים הגברים שחושבים שבת הזוג שלהם היא "ספק המין" שלהם. היא תספר לי שהוא פשוט מאונן לתוכה, לא אכפת לו מהעונג שלה והיא רק פותחת רגליים לעשות וי כדי שלא יתעצבן עליה או יעזוב / יבגוד בה. התחושה היא החפצה שלה, כאילו הייתה בובת מין עבורו. נשים רבות ישתפו על מין לא הדדי ועל השקעה חד צדדית מצידה בלבד. ומכאן ירידה חדה בחשק למין. 

וכאן נכנס גם ההיבט השני של חשק מיני - ביני ובין עצמי (פנימה).

חוסר חשק יכול לרדת או לעלות מהיבטים אישיים לחלוטין כמו דימוי עצמי נמוך, חוסר אהבה עצמית, שנאה של הגוף, חוסר שמחת חיים, עצבות ודכדוך, חוסר אורגזמות, שפיכה מוקדמת או מאוחרת, בעיות זקפה, חוסר חיבור למיניות בגלל מסרים שליליים מהבית או טראומות מיניות לא מטופלות או ממיניות לא טובה בקשר זוגי ישן. כאן הברור הוא כמה אשתך חזרה לעצמה אחרי הלידות, כמה אתה מפרגן לעולם שלה שיש לה זהות נפרדת חוץ מבת זוג, אמא ועובדת חוץ ובית. כמה בת זוגתך אוהבת את הגוף שלה, מכירה את המיניות של עצמה, מאוננת וחווה אורגזמות ללא קשר אליך ולקשר הזוגי שלכם והאם היא מכירה את גופה אנטומית, חוקרת את גופה וסקרנית על העונג שקיים בו. 

פערים בחשק המיני, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')
פערים בחשק המיני, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')

 
לצערי, יש הרבה א.נשים שאין להם קשר ארוטי עם עצמם והם לא מכירים את נקודות העונג שלהם ולכן פשוט לא נהנים ממין. כאן התהליך הוא אישי של חיבור לישות הארוטית שלי ללא תלות או קשר לבן או בת הזוג שלי. 

שבו יחד הערב, פתחו את הנושא בהתבוננות משותפת יד ביד עם התשובה שלי. תבחן יחד איתה את פוטנציאל המיניות הזוגי שלכם ואת 
פוטנציאל החשק המיני הפנימי שלה. שוחחו בפתיחות, גם אם צף כאב. שבו בלב פתוח, גם אם זו שיחה לא פשוטה וקבלו החלטות חדשות. אם קשה לכם לבד תמיד תזכרו שיש מטפלים שיוכלו לסייע לכם במסע. בהצלחה!.

כל יום רביעי יוצא לקהילה מגזין "לחיות בתשוקה" מתנה
להרשמה ניתן ללחוץ : https://www.limorbandel.com/magazin-reg
וליהנות מחוויה של שיח על מיניות בגובה העיניים

שלכם,

לימור בנדל

מטפלת זוגית מלווה זוגות, גברים ונשים לעוררות החשק והתשוקה