אחד המאזינים תהה איך יכול להיות שבאתר האינטרנט של רשת פיצות ידועה כתוב שפיצה דקה מכילה מעל 270 קלוריות ופיצה בצק עבה מכילה פחות - כ 255 קלוריות בלבד. האם הגיוני? באתר של רשת הפיצה - מה שכתוב שם היה ככה: משולש פיצה מבצק דק (שאני אמרתי בשידור שהוא 150 קלוריות) רשום באתר שלהם 270 קלוריות (על זה הם לא התלוננו משום מה). ובפיצה מבצק עבה – שימו לב – רשום 255 קלוריות, פחות מבצק דק!

אולי במקרה הטוב זה היה יכול להיות אותו דבר, אבל תסכימו איתי שלא יכול להיות שיש שם פחות קלוריות, בהנחה שמשקל משולש לפי האתר הספציפי הזה – הוא אותו משקל. גם כמות הפחמימה לפי האתר הזה במשולש בצק עבה נמוכה ב 20% לפחות מכמות הפחמימות במשולש של בצק דק. מה שגם מאוד לא הגיוני.

פיצה (צילום: אינג'אימג')
פיצה (צילום: אינג'אימג')

נמשיך מהאתר של רשת המבורגרים עולמית - כשכותבים בחיפוש "תזונה" ומחפשת קלוריות של צ'יפס למשל, יוצא לך 412  קלוריות. נתון זה מעצבן – אני משערת שיצא לכם להיות כמה פעמים באותה רשת באופן פיסי ולראות שכמות הצ'יפס שמרימים שם שונה מאוד – שלא לדבר על הבדלים משמעותיים בעומס הצ'יפס ששמים באותה כוס ועל כל יחידות הצ'יפס שנופלות בדרך למגש, ועל זה שעובד אחד ירים כמות מסוימת ועובד אחר ירים כמות שונה לחלוטין לפעמים שונה ב 50%.

הם לא יכולים לכתוב 412 קלוריות - שזה נתון מדויק מאוד מאוד ברמה של קלוריה אחת. אין אפשרות לחשב את המנה 412 קלוריות כי בהחלט יתכן שהיא תהיה פחות, ובהחלט יתכן שהיא גם תהיה 600 קלוריות בהתאם לכמות שאותו עובד ספציפי שם לך באותו רגע. בשורה התחתונה – חבל מאוד שאי אפשר להתייחס ברצינות לאתרים האלו של הרשתות ואין אפשרות לחשב באמת כמה צורכים על בסיס הנתונים שהם מביאים, כי נראה שהם לא מהימנים בכלל.

האזינו: