במקומות שונים בעולם, המים יכולים להיות שונים באופן משמעותי ממקום למקום – מלוחים, מתקתקים ואפילו מרים. לכבוד חג השבועות הידוע גם כחג המים, אלה אלמגור, מנהלת מעבדות איכות מים ואיכות סביבה בשטראוס מים (תמי4) מנפצת מיתוסים ומספרת לנו כל מה שלא ידענו על מים.

מתחילת המלחמה: הישראלים שותים יותר מים

למרות שבישראל המים עוברים טיפול יסודי ונחשבים לבטוחים לשתייה, לעיתים קרובות אנו מרגישים הבדל בטעם שלהם. אז למה יש למים שלנו טעם שונה? בישראל, המים בברזים באיכות ובבקרה גבוהה ביחס לשאר העולם, זאת מאחר והרשויות מבצעות טיפול קפדני במים כדי להבטיח שהם יהיו בטוחים לשתייה. אולם, עניין הטעם מתחיל כשהם זורמים לצנרות הביתיות שלנו. צנרת ישנה וברזים שחוקים, עלולים להפריש מתכות כבדות ומזהמים, להשפיע על הבריאות וכן, גם לשנות את טעם המים. 

טיפול במים והשפעתו על הטעם
בישראל, הרשויות המקומיות מבצעות טיפול קפדני במים כדי להבטיח שהם יהיו בטוחים לשתייה. טיפול זה כולל חיטוי וסינון כדי להסיר מזהמים וחיידקים. אך הטיפול גם משנה את הרכב המים, ומשפיע על כמות המינרלים והמלחים המומסים בהם. השינויים הללו עשויים להשפיע על הטעם והריח של המים.

הצנרת הביתית
אחת הסיבות המרכזיות להבדלים בטעם המים היא מצב הצנרת והברזים בבית. צנרת ישנה עלולה להפריש מתכות כבדות ומזהמים אחרים למים, מה שמשפיע על טעמם. כך למשל, בבניין ישן, למים בברז לעיתים קרובות טעם מתכתי המרמז על חלודה. הבעיה הזו נפוצה במיוחד במבנים ישנים שלא עברו חידוש של הצנרת. מסקר המים השנתי של שטראוס מים (תמי4) אף עלה כי אחוז לא מבוטל מכלל האוכלוסיה הישראלית, נרתעים משתיית מי ברז ויעדיפו מים מסוננים.

צנרת ישנה עלולה להפריש מתכות ומזהמים אחרים למים (צילום: אינג אימג')
צנרת ישנה עלולה להפריש מתכות ומזהמים אחרים למים (צילום: אינג אימג')

הבדלים בטעם המים באזורים שונים
בנוסף לצנרת, גם ההבדלים הגאוגרפיים משפיעים על טעם המים. מים המגיעים ממקורות שונים (כגון כינרת, מי תהום או מתקני התפלה) עשויים להיות שונים בטעמם. לדוגמה, מים מהכינרת יכולים להיות שונים מאוד בטעמם ממי תהום באזורים דרומיים של הארץ.

הבדלים בין מדינות 
טעמם של המים שונה לא רק מתוך השפעת הצנרת והברז, אלא גם בין מדינות. כך למשל, במדינות מסוימות ובניגוד לישראל, המים אינם תמיד טובים ואף לא ראויים לשתייה, כמו למשל במדינות העולם השלישי. במדינות שונות, טעם המים משתנה – מתוק, מלוח, ואף מר. גם הרגלי השתייה משתנים בין מדינות. באירופה, למשל, יש העדפה לשתיית מים פושרים ומלוחים מעט, בעוד שבישראל אנחנו מעדיפים מים קרים וללא טעמי לוואי.  

חשיבות המים בחיינו
למרות ההשפעות השונות על טעמם, המים הם מרכיב חיוני בחיינו. אנחנו שותים אותם, מבשלים איתם, שוטפים בהם ירקות ופירות. המים שאנו שותים משפיעים לא רק על הבריאות שלנו אלא גם על חוויית השתייה היומיומית – כמה אנחנו למעשה שותים במהלך היום. לכן, חשוב לוודא שהם לא רק בריאים, אלא גם טעימים. 

מים בהחלט יכולים להיות בעלי טעם, והטעם הזה משתנה בהתאם למקור המים, לצנרת ולשיטות הטיפול בהם. עם התקדמות הטכנולוגיה, נוכל להבטיח מים טעימים ונקיים בכל בית, מה שישפר את איכות החיים שלנו. כך, בכל לגימה, נוכל ליהנות לא רק מהתחושה המרעננת אלא גם מהידיעה שהמים שאנחנו שותים הם הטובים ביותר. בפעם הבאה שאתם שותים מים, שימו לב לטעם. אולי תגלו שמים יכולים להיות הרבה יותר מרק נוזל שקוף.