חג שבועות נחשב לחג מאכלי החלב, בניגוד ליום העצמאות עם הבשרים על האש, או פסח עם הארוחות המשפחתיות הכבדות. הפעם יהיו על השולחן גם המון המון עוגות מהממות עם קצפות ופירות או פאי מסוגים שונים, מוסים קצפתיים ומה לא. איזה עוגה הכי בריאה? בחרתי שתיים ועוד הפתעה בסוף, כי נתחיל מלוח הקלוריות של מה שפחות כדאי לשלב.

בעיקרון אין בעיה לשלב עוגות גם בזמן דיאטה לירידה במשקל. עוגות בחושות או רולדות, עוגות פירות ללא קצפת וגם עוגיות מסוגים שונים. העיקרון הוא לעשות חישוב לעוגה כולה לפי המרכיבים של המתכון של אותה עוגה, ואז לחלק למספר הפרוסות.

אפשר לאכול עוגה גם בדיאטה, השאלה איזו (צילום: אינג'אימג')
אפשר לאכול עוגה גם בדיאטה, השאלה איזו (צילום: אינג'אימג')

נניח שחישבתי חצי כוס סוכר (400 קלוריות) ועוד כוס קמח (בערך 600 קלוריות) ועוד ביצים וחמאה וקקאו או קוקוס וכו', ויצא לי שהעוגה מכילה כ-2000 קלוריות, אם מחלקים ל 16 פרוסות זה יוצא בערך 130 קלוריות לפרוסה וזה ממש אפשרי, בלי שום בעיה, יחד עם קפה לארוחת ביניים אחר הצהריים גם בזמן דיאטה לירידה במשקל.

אבל מה עושים אם העוגה מכילה גם שתי חבילות שוקולד, ועוד שלוש מכלי שמנת מתוקה וכמות גדולה יותר של סוכר ואולי גם הרבה חמאה, ולפי חישוב המתכון העוגה היא מעל 6000 קלוריות? פה יוצא כמעט 400 קלוריות לפרוסה אחת, יותר מארוחת צהריים שלמה, ולא ממש אפשרי לשילוב בתפריט לירידה במשקל.

לגבי המאפים הקנויים המצב לא יותר טוב. לפי לוח הקלוריות של רשת בתי קפה נפוצה בישראל, למשל, טארט גבינה ותפוחים מכיל 680 קלוריות. מאפינס שוקולד או דניש וניל קטן – 400 קלוריות.

תרשו לעצמכם פרוסת עוגה (צילום: אינג'אימג')
תרשו לעצמכם פרוסת עוגה (צילום: אינג'אימג')

מה עושים?

הכי מתאים לשבועות וגם הכי פחות קלוריות! הזוכים הם – עוגת גבינה במקום הראשון, ופאבלובה במקום השני.

פאבלובה ביתית – יכולה להכיל פירות טריים עם ויטמינים וסיבים תזונתיים, וקצף חלבונים אפוי (מרנג) שהוא בעצם דל שומן וקלוריות יחסית. גם אם מוסיפים במילוי כף שמנת מתוקה זה עדיין מעולה לדיאטה, פחות מ-200 קלוריות לפרוסה ואפשרית בזמן דיאטה.

במקום הראשון והכי חג שבועות - עוגת גבינה אפויה ללא תחתית בצק נוסף מכילה בממוצע 120 קלוריות לפרוסה, הערך התזונתי שלה גבוה מאוד כי היא מכילה הרבה חלבון מהביצים והגבינה וגם הרבה סידן. החלבונים מעכבים את ספיגת הסוכר ולכן האינדקס הגליקמי נמוך.

מה המתכון המועדף? כל המתכונים די אותו דבר פחות או יותר, וזה לא ממש משנה אם יש שינוי קטן לפה או לשם, עוגת גבינה אפויה ללא בצק, שכוללת ביצים, גבינה 5%, כמה כפות קורנפלור ומעט סוכר. 

האזינו: