חג הגבינות בפתח: "חג הגבינות ומוצרי החלב עשיר בסידן, אך גם בקלוריות", כך אומרת מנהלת היחידה תזונה ודיאטה במחוז דן-פתח תקווה בשירות בריאות כללית, מריאנה אורבך, לקראת החג.

"חג השבועות הקרב מאופיין בחגיגת טעמים נפלאים של מוצרי החלב השונים, אך חשוב להדגיש, כי מבחר הגבינות השמנות המצויות היום בשוק של 20% ו-30% שומן, מכילות כמות רבה ביותר של קלוריות וחלקן כמויות גדולות של מלח ( נתרן )", היא מסבירה ומפרטת: ב-100 גרם גבינה שמכילה 30% שומן יש כ-300 קלוריות וב-100 גר' גבינה צהובה יש כ-330 קלוריות. בפרוסת עוגת גבינה של 9% שומן+קצפת+שמנת מתוקה יש כ-400-500 קלוריות.

"לכן, מומלץ כשאנו אוכלים גבינות שמנות להקפיד על צריכה של כמות קטנה לבחור במוצרי החלב בעלי אחוזי שומן נמוכים יותר, אשר כמות הקלוריות בהם מופחתת והם מכילים כמות רבה יותר של סידן", היא ממליצה ומסבירה: "לדוגמא, בפרוסת עוגת גבינה של 5% שומן, יש כ – 200 קלוריות ובפרוסת עוגת גבינה של חצי אחוז שומן עם ציפוי ג'לי דייאט יש כ-90 קלוריות וללא ציפוי ג'ל  יש כ-50 קלוריות בלבד".

עוד היא מפרטת כי ב-100 גרם של גבינה 5% שומן יש רק כ-99 קלוריות, ביוגורט 3% שומן יש רק 65 קלוריות ולעומת זאת, אחוזי הסידן במוצרים אלו גבוהים ביותר. "חשוב לזכור, כי צריכת סידן מספקת בגיל הצעיר ( 1,300 מ"ג ביום) חיונית לבניית מסת העצם ולמניעת אוסטיאופורוזיס בעתיד", היא מציינת.

חלב וגבינה (צילום: אינגאימג')
חלב וגבינה (צילום: אינגאימג')

אורבך ממליצה במיוחד לשלב מוצרי חלב צאן, שלדבריה, מלבד טעמם  הנפלא  הם גם בעלי ערך תזונתי רב ביותר עשירים בוויטמינים במינרליים ומכילים כמות כפולה של סידן. שבועות מאופיין בין היתר בשפע של עוגות הגבינה הרבות המציפות את השווקים והפיתוי רב. ד"ר רלי אבל, דיאטנית בכירה של הכללית במחוז מרכז, מפרטת בתוך כך מספר המלצות להכנת עוגת גבינה, כאשר מלבד טעמה המתוק היא גם מכילה במקביל ערכים תזונתיים בריאותיים ויכולה לשמש כקינוח או ארוחת ביניים קלה מתוקה משביעה ואף בריאותית.

"עוגה נחשבת לרוב כמשהו עתיר קלוריות, משמין ולא דיאטטי, אך עוגה מלבד היותה חטיף  טעים ומפנק יכולה במקביל לשמש גם כחטיף או ארוחת ביניים קלה משביעה ובריאותית", היא מסבירה ומפרטת:

עוגת גבינה : אפשרי להכין עוגה על בסיס גבינה איכותית כמו ריקוטה שמכילה פי שש יותר סידן מגבינה רגילה . אפשר להכינה ללא בצק ועם חצי מכמות הסוכר המצוינת במתכונים. חשוב רק שאחוזי הגבינה לא יהיו גבוהים יותר מ 5%. המלצה אפשרית נוספת היא ליצוק כשכבה מעל עוגת גבינה איכותית  ג'לי דל קלוריות ולהעשיר בכך את צבעה ומראה .

עוגת פירות העונה (מתאימה במיוחד לחג): אפשרות נוספת היא לשטח בצק פילו דק דק , לשים מעליו תפזורת בריאותית, כגון גבינה , פירות : תפוחים , אגסים, צימוקים ואגוזים ולאפות, כאשר בכך מקבלים עוגת פירות,  אשר עשירה בויטמין סי וסידן.