שינה לא טובה או חוסר בשעות שינה גורמים בין השאר גם להשמנה. על פי סקר חדש שבוצע בישראל, כ-42% מאיתנו סובלים מנדודי שינה. הסיבה לך היא ככל הנראה הסטרס בו אנו נמצאים כבר הרבה זמן.

על פי הסקר, 29% מהאנשים ישנים פחות משש שעות בלילה, ומלמה זה גורם? לירידה בתפקוד המערכת החיסונית, לסיכון מוגבר למחלות, עליה בדלקתיות בגוף וגם – השמנה.

נדודי שינה, אילוסטרציה (צילום: ingimage ASAP)
נדודי שינה, אילוסטרציה (צילום: ingimage ASAP)

הסיבות לכך הן, כשישנים שש שעות או פחות, יש הפחתה בהפרשת הורמון השובע ועליה בהפרשת הורמון הרעב. עייפות גורמת לצורך באנרגיה זמינה, כלומר לסוכרים שייספגו מהר ויתנו כוח בזמן ואנרגיה. יחד עם העלייה ברעב הפיסי יש צריכה מוגברת של פחמימות ושומנים.

שריפת קלוריות נמוכה:  בגלל שאין הרבה כוח כשעייפים, אז גם שורפים פחות קלוריות במשך היום, במיוחד כשעושים פעילות גופנית ומגיעים להישגים ויכולת נמוכים יותר.

מה לא לאכול לפני השינה?

ארוחה גדולה וכבדה. היא קשה לעיכול ומפריעה לשינה טובה, גורמת לירידה בהפרשת הורמון השובע ועליה בהורמון הרעב ביום למחרת.

סוכר – מקפיץ אנרגיה בגוף ומפחית את איכות השינה, גורם להקפצה ברמות הסוכר בדם למחרת.

משקאות עם קפה וקפאין – אפילו קולה, החל משעות אחה"צ.

ממתקים וסוכר לבן, כאמור הם מקפיצים את האנרגיה ומעוררים.

אלה המזונות שכדאי לאכול לפני השינה - ואלה שלא (צילום: אינג'אימג')
אלה המזונות שכדאי לאכול לפני השינה - ואלה שלא (צילום: אינג'אימג')

מה כן?

נשנוש לילה קל לעיכול על בסיס חלבון ושומן. נשנוש קטן אינו קשה לעיכול, ואפשר לאכול אותו גם רבע שעה לפני שהולכים לישון. ישנה עדיפות למאכלים עם סידן ומגנזיום שיש להם השפעה מרפת שרירים, כמו שקדים אגוזים ובוטנים, יוגורט, שיבולת שועל, למשל בננה. אפשר להכין מוזלי – יוגורט עם כף גרנולה ופרוסות בננה וזה נפלא וקל לעיכול וכדאי לנסות. 

לסיום שימו לב: אסור ללכת לישון עם בטן מקרקרת מרעב. גם זה מפחית את היכולת להירדם.

האזינו: