למה אחרי ארוחת הצהריים תמיד רוצים משהו מתוק ומה הפתרון? שאלה שעולה פעמים רבות בקורס הדיאטה שלי בפייסבוק היא – מה עושים עם החשק למתוק אחרי הארוחה, איך פותרים את זה ומה אפשר לאכול בלי להרוס את הדיאטה?

אז קודם כל חשוב לדעת שהחשק הזה למתוק קורה בעיקר אחרי ארוחות גדולות וכבדות, שהן קשות לעיכול. ארוחות גדולות, שמכילות הרבה שומן למשל, וגם הרבה ירקות – דורשות הזרמה של הרבה אנרגיה והרבה דם לכיוון מערכת העיכול כדי לעכל את האוכל.

מתוקים (צילום: אינג אימג')
מתוקים (צילום: אינג אימג')

תהליך העיכול הוא תהליך קשה – הקיבה צריכה ללוש את המזון, להפריש חומצות ואנזימים ולפי מחקרים שנערך בנושא, כ-20% מן הקלוריות שאנחנו אוכלים – מבוזבזות בעצם רק על תהליך העיכול של אותו אוכל. 

חשוב לדעת שאם מערכת העיכול עובדת קשה והרבה אנרגיה מוזרמת לכיוון של הקיבה, אז כמות האנרגיה היחסית המוזרמת למוח כביכול קטנה יותר, ואז באופן לא מודע בלי שבכלל נתכוון לכך או נרצה בכך – הגוף מכוון אותנו למתוק, שהרי המתוק הוא אנרגיה זמינה שנספגת מהר ללא עבודת עיכול קשה, וזה נותן אנרגיה מיידית ומעוררת למוח.

שוקולד מריר (צילום: אינג'אימג')
שוקולד מריר (צילום: אינג'אימג')

מה עושים?

דבר ראשון - לנסות להקטין קצת את הארוחה שלא תהיה גדולה מדי או קשה לעיכול. דבר שני, אין שום בעיה לאכול משהו מתוק מיד אחרי האוכל – או שמעבירים את הנשנוש של אחה"צ לשעה שצמודה לסיום הארוחה או – לפצל את הנשנוש הזה, למשל אם זה שורה של שוקולד אפשר לפצל ולאכול שתי קוביות מיד אחרי הארוחה, ועוד שתי קוביות עם הקפה של אחה"צ.

האזינו: