בתחילת השבוע שעבר, הודיע שר האוצר סמוטריץ׳ על בלימת העלייה במס הקנייה על רכבים חשמליים. לדבריו, המס שעומד כיום על 35%, יעלה בינואר 2025 ל-45% במקום ל-83% כפי שתוכנן. זאת במטרה, לפי הודעת השר, "לשמר תמריצים למעבר לרכב חשמלי בשים לב לשמירה על אחריות פיסקאלית ואיזון תקציבי".
אולם היום (חמישי) מתבררות המשמעויות. רשות המסים פרסמה להערות הציבור צו, לפיו מס הקנייה אכן יעמוד על 45% במקום 35%. אולם תקרת ההטבה תעמוד על 35 אלף ש״ח, במקום 50 אלף ש״ח.
לצד זאת, צפויים הרכבים הלא חשמליים לספוג התייקרות בעקבות צמצום הטבת המס "מיסוי ירוק", שניתנת לכלי רכב בהתאם לדרגת הזיהום שלהם. במסגרת הטבת מיסוי ירוק, מחולקים רכבים ל-15 דרגות בהתאם לרמת הזיהום שהם פולטים (1 – הכי פחות מזהם, 15 – הכי מזהם), כאשר הפחתת המס גדלה ככל שהרכב פחות מזהם. בהודעת רשות המיסים נכתב כי הדבר יעשה "באמצעות הפחתה שקלית אחידה בדרגות זיהום 1 עד 14 ותוספת מס בדרגה 15".
"כמו כן, מוצע בצו כי בשנת 2025 בלבד תחול הפחתה נוספת של הטבת מיסוי ירוק ב-750 ש״ח, כלומר הפחתה במס הקניה תקטן ב-750 ש״ח ואילו תוספת מס תגדל ב-750 ש״ח", נמסר.
המשמעות: החל מ-1 בינואר, תחול התייקרות של מספר רב מאוד של דגמי רכבים - הרכבים החשמליים יתייקרו בגלל העלאת מס הקנייה והפחתת תקרת ההטבה, בעוד רכבי הבנזין יתייקרו בשל צמצום הטבת ״המיסוי הירוק״.