מחקרים מראים כי רבים מאיתנו לא שוטפים את הירקות כראוי. שטיפת פירות וירקות נשמעת כמו פעולה פשוטה, אך חשוב לבצע אותה נכון כדי להימנע מהתרבות של חיידקים מזיקים.

עם בוא הקיץ והעלייה בצריכת סלטים ופירות, חיוני להקפיד על שטיפה יסודית של התוצרת הטרייה לפני אכילתה. שטיפה נכונה מסירה שאריות חומרי הדברה, חרקים ולכלוך, ומפחיתה משמעותית את הסיכון לזיהומים חיידקיים. אז הנה כמה טיפים לשטיפה קצת יותר טובה של הפירות והירקות שלכם.

כך תוכלו לטהר את הירקות והפירות לפני האחסון במקרר (צילום: אינג'אימג')
כך תוכלו לטהר את הירקות והפירות לפני האחסון במקרר (צילום: אינג'אימג')

לאחרונה, מקרה של הרעלת אי-קולי בבריטניה, שנגרם מחסה בכריך והוביל למוות של צרכן, ממחיש את חשיבות השטיפה היסודית של כל התוצרת הטרייה. ד"ר דבורה לי מ"ד"ר פוקס פארמסי" הדגישה בריאיון ל-The Mirror הבריטי: "אין לאכול מזון לאחר חצות ביום בו פג התוקף שלו, בהתאם להנחיות סוכנות תקני המזון. זה חל על כל המוצרים, כולל חסה וסלטים ארוזים".

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

הדרך המומלצת היא לשטוף את הפירות והירקות היא תחת מים קרים זורמים למשך כ-30 שניות. זו שיטה עדיפה על פני השריה בקערה, שכן היא מונעת הצטברות של חיידקים במים העומדים. אפילו סלטים ארוזים מראש, שכבר עברו שטיפה, דורשים שטיפה נוספת ליתר ביטחון.

יש לשים לב במיוחד לירקות שורש, שלעתים קרובות מגיעים עם שאריות אדמה. לגבי פירות קשים כמו תפוחים, מומלץ להשתמש סקוטש כלים עדין בזמן השטיפה כדי להסיר לכלוך וחיידקים בצורה יעילה יותר. עבור פירות רכים יותר, השריה קצרה במים ולאחר מכן סינון במסננת יכולה להיות יעילה, תוך הקפדה על עדינות כדי לא לפגוע בפרי.

ירקות ירוקים (צילום: אינג'אימג')
ירקות ירוקים (צילום: אינג'אימג')

השפית והתזונאית ליסה מארלי, המליצה לקוראי The Mirror על שיטה נוספת: "שטיפה במים בלבד יכולה לעזור, אך שימוש בתמיסת חומץ וסודה לשתייה עשוי להיות יעיל יותר בהפחתת הסיכון לזיהום אי-קולי". היא מציעה להשרות את הפירות או הירקות בליטר מים עם 150 מ"ל חומץ לבן ו-40 גרם סודה לשתייה למשך חמש דקות, ואז לשטוף היטב.

באמצעות הקפדה על שטיפה נכונה, נוכל ליהנות מפירות וירקות טריים ובריאים יותר, תוך הפחתת הסיכון למחלות הנגרמות ממזון.