בעולם האופנה המשתנה תדיר, לעיתים דווקא הפשטות היא שכובשת לנו את הלב. זה בדיוק מה שקורה עם נעלי ה-GAT (German Army Trainers), סניקרס יוניסקס שנולדו לפני עשרות שנים והפכו לפריט המבוקש של 2024. מה הסוד שהפך נעל צבאית פשוטה לפריט אופנה נחשק? צללנו לעומק התופעה כדי להבין מדוע כולם רוצים זוג, ואיך אפשר לשלב אותן בסטייל הישראלי.

הצגת פוסט זה באינסטגרם

‏‎פוסט משותף על ידי ‏‎miho‎‏ (@‏‎miho_jiyu‎‏)‎‏

״אם אני לא רוצה לנעול מגפיים או משהו מטורף, אני נועל את ה-GAT שלי וזה פשוט עובד״, מספר בחור בן 26 מלאס ווגאס ל׳וול סטריט ג'ורנל׳. הוא מתייחס לנעלי האימון של הצבא הגרמני, סניקרס אוניסקס עם סוליית גומי דקה, עור לבן בחלק העליון, פרטי זמש אפורים סביב הבוהן ומיתוג מינימלי. הנעליים השקטות והמעוצבות הללו נוצרו ככל הנראה בשנות ה-70 או תחילת שנות ה-80 עבור הצבא הגרמני.

הצגת פוסט זה באינסטגרם

‏‎פוסט משותף על ידי ‏‎Naufal Z‎‏ (@‏‎falzuh‎‏)‎‏

כיום, כשסניקרס פשוטים בסגנון רטרו חווים פריחה מחודשת, ה-GAT חוזרים לזירה בגדול. לפי רייצ'ל מקאר, מנהלת בכירה במרצ'נדייזינג באתר המכירה החוזרת StockX, ה-GAT הפופולרי ביותר הוא נעל ה-BW Army של אדידס. בין ינואר ליולי 2024, המכירות שלה זינקו ב-3,500% בהשוואה לשנה שעברה.

adidas BW Army (צילום: אתר רשמי)
adidas BW Army (צילום: אתר רשמי)

מקאר מכנה את ה-GAT "סניקרס פולחן שקט" ו"חובה" לכל מי שמחפש תחליף פחות מובהק לאדידס סמבה. הסמבה שלטה כסניקרס ה'איט' במשך למעלה משנה, אך חלק כבר עייפו מהנוכחות הגורפת שלה ופונים לאלטרנטיבות רטרו מאופקות יותר.

מקורות ה-GAT אינם ברורים לחלוטין. פומה לכאורה עיצבה את האב-טיפוס עבור הצבא הגרמני, ואדידס סיפקה את נעלי ה-BW Army לבונדסוור בשנות ה-80 וה-90. מאות אלפי זוגות סופקו לכוחות הצבא בחלק האחרון של המאה ה-20.

הצגת פוסט זה באינסטגרם

‏‎פוסט משותף על ידי ‏‎miho‎‏ (@‏‎miho_jiyu‎‏)‎‏

אחת מגרסאות ה-GAT המפורסמות ביותר כיום היא נעל ה-Replica של Maison Margiela, במחיר של 670 דולר (שזה בחשבון מהיר כ-2500 שקלים). אבל אפשר למצוא גרסאות זולות יותר במותגים כמו Oliver Cabell (199 דולר) והמותג הסלובקי הפולחני Novesta (כ-160 דולר). אפילו מותגים מיינסטרים כמו J.Crew ו-Urban Outfitters מציעים את הגרסאות שלהם, מה שמעיד על הפופולריות הגוברת של הנעל.

על ה-Replica של Maison Margiela (צילום: אתר רשמי)
על ה-Replica של Maison Margiela (צילום: אתר רשמי)

רוז פורד, סטייליסטית סלבריטאים מלונדון, מייחסת את ההצלחה לפשטות של ה-GAT, ומכנה אותה "קנבס ריק" שיכול להתאים למראות שנעים בין גראנג' לאופנה עילית. סוזן קרול קופר, מנהלת סטודיו עיצוב בת 43 מגלזגו, סקוטלנד, אומרת ל-׳וול סטריט ג'ורנל׳ שהיא מעדיפה GAT על פני סניקרס צבעוניים כי הם מתאימים למראה הוינטג' והוורקוור שלה.

כשמדובר בסטיילינג, גותייה בורסרלו, המנהל הקריאטיבי של המותג הפריזאי Fursac, ממליץ להימנע ממכנסיים רחבים מדי שעלולים להציף את הנעליים הדקות. "המכנסיים צריכים ליפול מעט על ה-GAT, אבל לא יותר מדי," הוא אומר.

הצגת פוסט זה באינסטגרם

‏‎פוסט משותף על ידי ‏‎FURSAC‎‏ (@‏‎fursac.paris‎‏)‎‏

אם אתם רוצים GAT מקוריים וינטג', נסו לחפש ב-Etsy או ב-eBay, וצפו לשלם סביב 70 דולר, לפי בורסרלו. הוא ממליץ לקחת מידה גדולה יותר, כי "הן נראות טוב יותר כשהן קשורות הדוק."

בישראל, הטרנד הזה מתחיל לצבור תאוצה, עם חנויות אופנה מובילות שמתחילות להביא גרסאות של ה-GAT. זו הזדמנות מצוינת להכניס פריט קלאסי ורב-תכליתי לארון הנעליים שלכם, שיתאים לכל מראה - מג'ינס וטי-שירט ועד למכנסי חליפה אלגנטיים. 

עם הקיץ הישראלי החם, ה-GAT מציעות אלטרנטיבה נוחה ומאווררת לסניקרס כבדים יותר, מה שהופך אותן לבחירה מושלמת לטיולים בעיר או ליציאות ערב קלילות. נראה שה-GAT הן לא רק טרנד חולף, אלא השקעה חכמה בנעל קלאסית שתשרת אתכם לאורך זמן.