"מה ההבדל בין משקפיים שאת קונה ברשת אופנה מהירה לבין זוג משקפי MOSCOT?" שאלתי את זאק מוסקוט, בן הדור החמישי של שושלת האופטיקאים הניו־יורקית. "הבדל של 110 שנות מומחיות וסיפור אמיתי," הוא משיב בחיוך, "ובעולם שבו כולם מחפשים משמעות - זה שווה הכל."
במשרדו המעוצב בלב לואר איסט סייד במנהטן, זאק מוסקוט, המעצב הראשי של מותג המשקפיים המשפחתי, יושב לצד אביו הארווי – נציג הדור הרביעי במשפחה שהפכה מדוכן רחוב צנוע לאימפריית אופטיקה בינלאומית. בעוד שרבים מבני גילו של זאק (28) שואפים להתנתק ממסורות העבר ולברוא זהות חדשה לעצמם, הוא דווקא בחר לחבק את המורשת המשפחתית העשירה – אך בדרכו שלו.
"לא תמיד רציתי להצטרף לעסק המשפחתי," הוא מתוודה. "לא נמשכתי לגלגלי עיניים או להפוך לאופטיקאי כמו הדורות הקודמים. למזלי, לאבי צד אמנותי ואמי אמנית, וזה אפשר לי למצוא את הדרך שלי לעסק – דרך העיצוב."
המסע מדוכן עץ לאימפריית אופטיקה
אך בואו נחזור אחורה לרגע. סיפורה של MOSCOT מתחיל בשנת 1899, כאשר היימן מוסקוט, אופטיקאי שהיגר מבלארוס, החל למכור משקפיים מוכנים מדוכן עץ בשכונת לואר איסט סייד במנהטן. ב-1915 כבר פתח את החנות הרשמית הראשונה, וההמשך – כמו שאומרים – הוא היסטוריה. חמישה דורות והנה, אנחנו מציינים 110 שנות פעילות של מותג שהפך לאייקון תרבותי.
"האם סבא-רבא שלך היימן יכול היה לדמיין שיום אחד המשקפיים שלו יהיו על פניהם של סלבריטאים וסמלי תרבות ברחבי העולם?" אני שואלת את הארווי מוסקוט, אופטומטריסט במקצועו.
"אני מאמין שהיה גאה," משיב הארווי בחיוך נוסטלגי. "הוא, סבא סול ואבי תמיד שמו בעדיפות ראשונה את הטיפול בלקוחות ואת מתן חוויית אופטיקה זכורה. אנחנו נשארים בני מזל וצנועים, וממשיכים לשתף את הסיפור של MOSCOT דרך החנויות שלנו ברחבי העולם."
לגדול בצל המורשת
"מהו הזיכרון המוקדם ביותר שלך מהעסק המשפחתי?" אני שואלת את הארווי.
"כשעבדתי בסופי שבוע בחנות שלנו בלואר איסט סייד בתיכון, ראיתי את סבי מציע התאמות ותיקונים חינם למשקפיים לכל מי שנכנס. כששאלתי למה, הוא אמר, 'הם לא ישכחו את החסד ויחזרו לזוג הבא שלהם.' הוא צדק. אותו שיעור בשירות, נדיבות ובניית נאמנות ממשיך לעצב את האופן שבו אנו מנהלים את MOSCOT כיום."
זה נשמע כמעט מנוגד לתרבות העסקית המודרנית – בעולם של מקסום רווחים מיידיים, MOSCOT דוגלת בבניית יחסים לטווח ארוך. "זה פשוט תמיד עבד לנו," מחייך הארווי.
כשאני שואלת את זאק איך הוא מצליח ליצור עיצובים שמהדהדים עם הדור שלו, שגדל בעידן הדיגיטלי של אופנה מהירה, תוך שמירה על ה-DNA הייחודי של מותג עם 110 שנות היסטוריה, הוא מסביר: "תהליך העיצוב שלי מאזן בין כיבוד מורשת המשפחה לבין אימוץ חדשנות. כדור חמישי ומעצב ראשי, אני בר מזל שאני נוסע ברחבי העולם, נפגש עם לקוחות גלובליים ובה בעת שומר על השורשים שלנו בסטודיו היצירתי בלואר איסט סייד."
איך מושכים את דור ה-Z?
השאלה המתבקשת היא: איך מותג שמתגאה במסורת ומורשת בת 110 שנים מצליח להיות רלוונטי לדור שנולד לתוך עולם דיגיטלי ומיידי? המשקפיים של MOSCOT אינם זולים ובהחלט לא חד-פעמיים – בניגוד גמור לתרבות האופנה המהירה של ימינו.
"העבודה לצד בני מאפשרת לנו לשלב דורות, תוך כבוד להיסטוריה העמוקה של MOSCOT ובו-זמנית הבאת נקודות מבט חדשות," מסביר הארווי. "דינמיקה זו שומרת על המותג מעוגן ומתפתח בו-זמנית, ומושכת קבוצות גיל שונות."
"קהלים צעירים יותר, שגדלו בעולם וירטואלי, מעריכים אותנטיות וסיפורים מהחיים האמיתיים – וזה בדיוק מה ש-MOSCOT מציעה. המחויבות שלנו לאומנות, מורשת וקשרים אמיתיים מהדהדת לאורך הדורות, ושומרת אותנו רלוונטיים למעלה מ-110 שנים."
זאק מוסיף: "בתור מילניאל בעצמי, אני מבין את חשיבותן של חוויות מותג דיגיטליות ופיזיות, וכן את הערך של אותנטיות ואיכות. עבורנו, מדובר ביצירת משקפיים שמהדהדים עם דור חדש תוך שמירה על האומנות והאופי שמגדירים את MOSCOT."
מהו העיצוב האהוב על המעצב הראשי?
"האם יש לך עיצוב מועדף מהקולקציה החדשה? מה הסיפור מאחוריו?" אני שואלת את זאק.
"המועדף עליי מקולקציית אביב-קיץ 2025 הוא ה-SCOOCH. MOSCOT ידועה במסגרות עגולות אייקוניות, ועיצוב זה הוא התפתחות מודרנית של קלאסיקה נצחית. הוא כולל מקדש כבל מתכוונן חדש, המשפר את הנוחות והלבישות עבור האורבני הפעיל," הוא מתלהב, ועיניו נדלקות בניצוץ שרק מעצב אמיתי יכול להפגין כשהוא מדבר על יצירה אהובה.
המשקפיים של MOSCOT מוכרים בזכות הסיפורים שמאחוריהם. "הקולקציה החדשה לאביב מושפעת מדמויות אמיתיות מניו יורק. כיצד הסיפורים האישיים האלה מעצבים את תהליך העיצוב שלך?" אני שואלת.
"בעסק משפחתי, החיים והעבודה משתלבים באופן טבעי — סיפורי משפחה הופכים לסיפורי עסקים. תרבות הלואר איסט סייד והחוויות שאבי וסבי חוו עם לקוחות ושכנים ארוגים עמוק בזהות של MOSCOT. סיפורים אלה — לפעמים מצחיקים, לפעמים בלתי צפויים — תמיד מעוררים השראה ומשפיעים על תהליך העיצוב שלי."
הסוד להצלחה בעידן הדיגיטלי
נראה שהנוסחה המנצחת של MOSCOT טמונה בשילוב הנדיר של מורשת עמוקה עם התחדשות מתמדת. בשנים האחרונות, MOSCOT התרחבה למותג בינלאומי עם חנויות דגל בערים גדולות ברחבי העולם. "כיצד אתם שומרים על האותנטיות של 'אופטיקאי שכונתי מניו יורק' תוך המשך צמיחה גלובלית?" אני תוהה.
"ערכי המשפחה שלנו — הוגנות, מומחיות אופטית ושירות יוצא דופן — נשארים בלב של MOSCOT, מנחים כל חנות ברחבי העולם," מסביר הארווי. "אנחנו מבטיחים חוויה עקבית ומשפחתית בכל מקום שתבקר, ומזכירים לצוות שלנו שכל אינטראקציה עם לקוח משקפת את המשפחה והמורשת שלנו."
כשאני שואלת אותם מהו הערך המוסף שהם מספקים ללקוחות צעירים שמחפשים משהו אותנטי עם סיפור אמיתי מאחוריו, בעידן של סמלי סטטוס מיידיים ואופנה מהירה, הם משיבים בתיאום מושלם:
"בעולם של אופנה מהירה וסמלי סטטוס מיידיים, ישנה הערכה גוברת למוצרים אותנטיים, מעשה אומן. המעריצים שלנו מעריכים ש-MOSCOT נשארה נאמנה לאומנות שלה, מתמקדת במומחיות, איכות ועיצוב נצחי במקום לרדוף אחר טרנדים."
"כיום, אנשים רוצים להתחבר למוצרים שהם עונדים — לדעת מי יצר אותם, מה הם מייצגים, ושהם נוצרו ביושרה. מוצר באמת נהדר אינו רק בנוי להחזיק מעמד; הוא מתפתח עם העונד, הן פיזית והן אישית, יוצר חוויה עמוקה ומשמעותית יותר."
בעולם שבו רוב המותגים נאבקים להישאר רלוונטיים, MOSCOT לא רק שורדת – היא פורחת. אולי הסוד טמון בדיוק בזה שהם לא מנסים לשנות את מי שהם כדי להתאים לטרנדים חולפים. במקום זאת, הם נשארים נאמנים לזהות המקורית שלהם, ומגלים שיש קהל הולך וגדל שמעריך בדיוק את זה.
"משקפיים הם יותר מאשר כלי תיקון ראייה או אביזר אופנה," מסכם זאק. "הם חלק מזהות ומביטוי עצמי של אדם – ויש משהו חזק בלדעת שהמשקפיים שאתה מרכיב נושאים איתם סיפור אמיתי וערכים של חמישה דורות."
קשה שלא להתרשם מהדרך שבה MOSCOT הצליחה לא רק לשרוד במשך 110 שנים, אלא גם לפתח לעצמה דור חדש של מעריצים צעירים. בעולם שמשתנה בקצב מסחרר, אולי דווקא העוגן של אותנטיות והיסטוריה אמיתית הוא מה שכולנו מחפשים.