עם נוסטלגיה של תסכול ממערכת הווינדוז שנתקעה והודעות טעינה ושגיאה בכל מקום, המעצבת ירדן חנוכה (JOR-D) גנבה את הפוקוס משאר המעצבים הצעירים בתצוגת ה-Upcoming Designers בשבוע האופנה קורנית FAC 2023, והביאה למסלול מערכת לבוש מתקדמת, המשלבת בין אופנת רחוב גבוהה לטכנולוגיה, בתצוגה מרתקת.
במסכות ארנב לבן ובגדים רחבים, צעדו הדוגמנים של חנוכה על המסלול בגאווה והציגו את הקולקציה החדשה שמחברת בין הסטריט-סטייל לעולם ההייטק. בין פרינטים מפוקסלים ומראות נוסטלגיים שהיוו לכולנו נחת, קולקציית ה-Ready To Wear הראשונה לגברים של ג'ורדי הטריפה את קהל הצופים.
"אופנה הייתה חלק בלתי נפרד ממני עוד מהילדות. התעסקתי בתחום מכמה וכמה היבטים עד שהבנתי שאני רוצה להיות זו שמעצבת, זו שמאחורי הקלעים", סיפרה המעצבת התל אביבית ל"מעריב". "התחלתי ללמוד במחלקה לעיצוב אופנה בשנקר בגיל 27, וכבר שבוע לאחר סיום הלימודים קיבלתי פניה מחברת הייטק עם הצעה חדשנית - לעשות להם את הסוואג, קפוצ'ונים לכל עובדי החברה".
"המותג JOR-D בכלל התחיל בקורס בהנחיית אילן בז'ה בשנה השלישית ללימודים", היא סיפרה, "ובעקבות פרויקט הגמר, שנעשה עם עידית ברק, נוצר סגנון מאוד ייחודי שהתפתח והתגבש לכדי המותג שלי". עוד הוסיפה חנוכה כי השניים מלווים אותה עד היום, וליוו אותה גם בקולקציה העדכנית.
אך ההייטקיסטים לא היו הראשונים ללבוש את עיצוביה של ג'ורדי. כבר בשנה השנייה ללימודים, בעקבות דגם שלה שהוצג בתצוגת האופנה של שנקר, הזמרים נועה קירל, שחר סאול, סטטיק ורותם כהן כבר לבשו את עיצוביה בגאווה.
מה הייתה ההשראה לקולקציית ה-White Rabbit שהוצגה בשבוע האופנה?
"לפני כמעט שלוש שנים, בעקבות מחלתה של אמי, תודה לאל היא כבר בריאה, נמצאתי נשאית לגן brca2, גן שמגביר ב-85% את הסיכויים לחלות בסרטן השד והשחלה", שיתפה המעצבת הצעירה. "מעבר לזה, לא ידעתי יותר מדי. המשכתי לחיות כרגיל, בתוך ענן אופטימי וילדותי שמלווה אותי רוב הזמן. לפני שלושה חודשים הרגשתי צורך להציף את הנושא ולדבר עליו עם משפחתי והרגשתי שאני מוכנה להעמיק את הידע".
"גיליתי שהחיים האמיתיים מיהרו להגיע ואני נאלצת להתמודד עם מציאות משובשת מתוך מקום אחראי ובוגר, המכיל בתוכו המון דיסוננסים בין איך שאני תופסת את עצמי לאיך העולם מתייחס אליי. אמרתי לעצמי: 'אני הולכת לדבר על השיבוש הזה', אדמה את הסיטואציב לארנב הלבן שמופיע באליס בארץ הפלאות, ממהר עם שעון מתקתק ומוביל אותה למסע תלוש מהמציאות. מכאן השם - White Rabbit".
"הבדיקות יצאו בסדר גמור", היא שיתפה וציינה: "כל הפרויקט נעשה מתוך המקום של 'איך ברגע אחד נטרפים כל הקלפים בגלל הווייט ראביט, הכל משתבש, ואתה יוצר לך עולם דפוק, אבל טוב. זה אפקט הדפקט". חנוכה הסבירה כי הדוגמנים על המסלול, שנראו כחיילים בצבא, מציגים את זה שלכל אחד מאיתנו יש איזה ארנבון לבן, שבמוקדם או במאוחר יצוץ גם אצלינו. הוא לא פוסח על אף אחד.
"יש לי אהבה לעולמות של גיימינג וכל הגבול בין חנון לקול, אלה הדברים שמדליקים אותי. מה שעלה בקולקציה היה דימוי לאופטימיות שהייתה, העננים במסך הווינדוז, הנוסטלגיה של פעם. ואז, ברגע לא צפוי, מתחילים שיבושים, זה הרגע שהווייט ראביט מגיע, וכמו במחשבים, צצו חלונות 'שגיאה' ונתקע המסך, נוסטלגיה טכנולוגית טיפוסית".
איך נוצרה הקולקציה?
"הבגדים נוצרו, פיזית, במפעל ירוק בהודו שקנה את המדפסת הדיגיטלית של קורנית ונדלק על הרעיון לייצר לי קולקציה. טסתי להודו לשלושה שבועות הזויים, ובזמן הקצר הזה יצרנו את כל הקולקציה. שטיפות של ג'ינסים, רקמות, לייזר, הדפסים - זה היה ממש לונה פארק למעצבים. בסוף ייבאנו הכל לארץ, היה מרגש לראות את הסקיצות על הנייר לצד התוצר המוגמר", היא שיתפה.
"היה לי ברור שכל הלוקים חייבים להיות מעין צבא, דוגמנים חסרי זהות, קצת קריפי, קצת לוחמני. כדי ליצור להם מן מדים אחידים היינו צריכים לכסות את הראש והרגלים במשהו נקי. הלבשנו אותם בנעלי עבודה לבנות מגומי ועל הראש הם חבשו מסכות. המסכות פותחו על ידי Yas studio, עשינו כמה ניסיונות עד שבסוף הגענו למסכה המושלמת.
איך את מגדירה את קהל היעד של JOR-D?
קהל היעד של המותג בעצם מתחלק לשני סוגים. הסוג הראשון, הם החברות שקונות בעצם את הסוואג לכל העובדים. הסוג השני, אלו גברים שממש אוהבים אופנה ואמנות, ומדליק אותם הסיפור שמאחורי העיצובים. המותג מאוד מזוהה עם פרינטים ודפוסים מוגזמים, אני חושבת שהאופנה בארץ לא אמיצה מספיק".
"קהל היעד כולל גם נשים", היא הוסיפה והסבירה. "אני מעצבת על גוף של גבר, זה המודל שלי, אבל תמיד כשבחורה באה ומודדת - זה נראה עליה אפילו טוב יותר. לא חשבתי שאי פעם אכוון לקהל יעד נשי, אולי מתישהו אפתיע את עצמי".
כשהמעצבת הצעירה נשאלה על הסטייל האישי שלה, היא הודתה שבמקרה הזה - "הסנדלר הולך יחף". בין אם זה בזמן העבודה או אם היא מבלה עם חברים, היא הודתה שהסטייל שלה, שמתאפיין כאופנת רחוב מעט 'פושטית', כולל מדים יומיומיים של ג'ינס וקפוצ'ון. אחרי הכל, הכי כיף זה בגדים נוחים.
מי שהקשיב מעבר למוזיקה המצוינת שנבנתה במיוחד לתצוגת הקולקציה על ידי GENISH, היה יכול לשמוע לחשושי "וואו" והשוואות לתצוגות האופנה של בלנסיאגה, רק היה חסר מעט בוץ על המסלול.
"כדי להעביר את הסיפור של מחילת הארנב, נפגשתי עם צחי גניש. הוא לקח את השיר "White Rabbit' של Jefferson Airplane ויצר איתו מיקס מתוך מוזיקה שהוא הכין עבור התצוגה".
לירון שמעוני, הסטייליסטית והמנהלת האומנותית, נמרוד פלד, הבמאי, שגרם לדוגמנים להיתקע על המסלול, ורן סלאבין שהיה אחראי על הווידאו ארט, היוו חלקים שדאגו להשלים אחד את השני ולתת לתצוגה בדיוק את מה שהיא הייתה צריכה.
מה מתוכנן להמשך?
"קשה לי לענות על זה, הראש שלי רץ למלא מקומות. החלום הרטוב זה מותג אופנת רחוב גבוהה בינלאומי, אבל עד אז, אני זורמת. מחכה לראות מה יביא העתיד".
איפה אפשר לקנות את העיצובים?
באינסטגרם, דרכי. יש גם אתר שנבנה במיוחד לקולקציה, באותו הוייב, שם אפשר לראות את כל הדגמים מהקולקציה: JOR-D.COM.
לצפייה בתצוגה המלאה:
קרדיטים: הפקה - מוטי רייף, קורנית; מלווים - עידית ברק, אילן בז'ה; סטיילינג וניהול אומנותי - לירון שמעוני; בימי - נמרוד פלד; מוזיקה - GENISH; וידאו ארט - רן סלאבין; מסכות - YAS studio; ע. מעצבת - ללי בן פורט; מפעל הייצור - anish india exports.