נכון, השנה החולפת גרמה למרביתנו לוותר על פרויקטים גדולים ומורכבים, אך במהלכה למדנו דבר אחד חשוב: לבתים שלנו יש כוח להצמיח, לרפא ולשפר דרמטית את מפלס האנרגיות כך שלא במפתיע בהרבה מהבתים בישראל שוקלים ממש עכשיו כיצד ניתן לשפר ולשדרג את סביבת המגורים בתקווה לעתיד טוב יותר. לשיטתה של מעצבת הפנים ברברה ברזין, מדובר בנקודת זמן אסטרטגית במיוחד, במהלכה ניתן לבנות תכנית שיפוץ סדורה ולחסוך לא מעט זמן וכסף, וודאי ביחס לשיפוץ בשיא העונה. 

"בישראל, שיפוץ בין החודשים אפריל לנובמבר הוא רעיון מאוד לא מוצלח, וודאי בתקופה כ"כ מאתגרת כשכוח האדם בענף מוגבל. תוסיפו לכך את צבר החגים והחופש הגדול ואת העובדה שרבים מאנשי המקצוע בתחום בוחרים ממש כמו רבים אחרים לנצל את מזג האוויר ולנפוש בחו"ל. כל אלה הופכים את העונה החמה, שגם כך מלאה בימי עבודה לא רצופים, לעמוסה במיוחד וככזאת, הצפי הוא להאטה משמעותית בקצב התקדמות הפרויקט".

עיצוב מאיה האזרחי (צילום: ניצן הפנר)
עיצוב מאיה האזרחי (צילום: ניצן הפנר)

"מנגד, בימים כתיקונם התקופה שבין נובמבר לאפריל נתפסת כאולטימטיבית לצאת למלאכת שיפוצים מכיוון שצוותי העבודה פנויים יותר וכפועל יוצא הם מכווני מטרה ומפוקסים- כך העבודה מתבצעת בטורבו וזה בדיוק הקצב לו כולנו שואפים, בטח כשמדובר בתהליך שמוציא את הבית, ואותנו, מאיזון. בדומה לשנה שעברנו, מסתמן שגם החורף הקרוב יהיה שונה מקודמיו: עלויות השיפוץ במהלכו צפויות להיות גבוהות יותר אבל דבר אחד די בטוח- שאחרי החגים, ולקראת העונות החמות, הביקושים צפויים רק לעלות וכך גם הצעות המחיר של בעלי המקצוע. יש הסבורים שבהרבה, נוכח עלויות החומרים וכוח האדם שרק הולכות ומאמירות".  

מעצבת מאיה האזרחי (צילום: ניצן הפנר)
מעצבת מאיה האזרחי (צילום: ניצן הפנר)

"שיפוץ הוא לא דבר של מה בכך והוא לא עניין שמבוצע מהרגע להרגע, לכן לבניית לוחות זמנים יש חשיבות גדולה ביכולת שלנו לצלוח את המשימה", היא מוסיפה. "יש לקחת מקדם של כמה חודשים עוד לפני שמתחילות העבודות ובעת הזו לבצע את השלבים המקדימים: מהתכנון עצמו, דרך בניית מפרטים טכניים וכתבי כמויות ועד לחתימה על הסכמים מול קבלן ו/או קבלני משנה. בשיפוצים קוסמטיים יש להיערך לכחודשיים של הכנות מקדימות ואם אתם מתכננים שיפוץ מאסיבי, כדאי שתקצו בין שלושה עד חמישה חודשים לעניין. סיבה נוספת מדוע עכשיו זה בדיוק הזמן לצאת לדרך".

תכנון ועיצוב פנים two studio (צילום: בן רוטשטיין)
תכנון ועיצוב פנים two studio (צילום: בן רוטשטיין)

לשיטתה של ברזין, שיפוץ מקביל להכנת עוגה על-פי מתכון וגם במקרה שלו יש לנקוט בסדר פעולות ידוע מראש. "את שלב ההכנות, כמו גם את שלב הביצוע, יש לבצע לפי שלבים ברורים וסדורים", היא מסבירה. "ראשית, חשוב להגדיר את מהות והיקף השיפוץ ובה בעת את התקציב שעומד לרשותכם, אחרת תמצאו את עצמכם בקלות בקרייסס פיננסי. שאלו את עצמכם האם אתם מתכננים לטפל באזורים ספציפיים כמו חדרי ילדים וחדרי רחצה או שבכוונתכם לבצע מגה שיפוץ, כזה שבמסגרתו תגדירו מחדש את חלוקת החללים ויצריך מכם להתפנות לתקופה מהבית על מנת שניתן יהיה להתקדם בעבודות. לא משנה באיזו קונסטלציה תבחרו, עליכם להצטייד בסט תכניות מדוגם ומקצועי ובמפרט טכני וכתב כמויות שמגדירים במדויק את היקפי העבודה ואת הפעולות הספציפיות שיש לבצע בכל אחד מהשלבים. זאת אגב לא המלצה ואני מבטיחה למי שלא יצטייד בשלושת אלה, שמצפה לו מסכת ייסורים, אוטוסטרדה ישירה לגיהינום ושם כידוע אף אחד לא מחכה עם טישו לנגב לכם את הדמעות. אם אתם מתכננים תהליך סטייל קומדיה דל'ארטה, לעמוד מול הקבלן, לנופף בידיים ולהסביר לו בעל פה מה אתם מתכננים וחושבים בטעות שהכל יהיה בסדר ויעבור על מי מנוחות, אז לא נותר לי אלא לאחל לכם המון הצלחה, אבל דעו שמדובר ברעיון מטופש מאוד". 

עיצוב חמים של איריס סוכר (צילום: אורן עמוס)
עיצוב חמים של איריס סוכר (צילום: אורן עמוס)

ברזין מציפה משימה חשובה נוספת שעליכם להיערך לה ולקחת בחשבון: בחירת ורכישת החומרים והאביזרים. "חלק גדול מהאלמנטים מיובא מחו"ל ומהרגע שבו ביצעתם הזמנה עד שהמוצרים ינחתו אצלכם פיזית בבית יחלפו כשישה שבועות וזאת רק הערכה כי בתקופה הזו לא מן הנמנע שתתקלו בבלת"מים ועיכובים נוספים נוכח שיבושים במעברים הימיים שהפכו לעניין שבשגרה. אגב, באופן די אבסורדי, מי שלרוב מעכב את העבודות הם בעלי הנכסים עצמם שמתקשים לקבל החלטות. כך עוברים החודשים, הלו"ז מתעכב והעלויות תופחות. זאת רק אחת מהסיבות בגינן אני מפצירה בכם להיעזר באיש או באשת מקצוע שיפקסו אתכם ויסייעו לכם לסנכרן את הרכישות ביחס לתקציב וללוחות הזמנים שקבעתם במקור".

ומה לגבי מבצעי סופשנה להם כולנו מחכים? לדברי ברזין, ובניגוד לנהוג לחשוב, החורף לאו דווקא מביא איתו מבול של הורדות דרמטיות במחירים, וודאי לא הנחות גורפות ולא בכל המחלקות: "בחודשים הקרים סביר שנהנה מהנחות בפרט של מוצרים שנעשה בהם שימוש בעונה הנגדית, כמו מזגנים וריהוט גן. יחד עם זאת, בדומה לאופנה, גם בעיצוב הבית סביר שלפחות חלק מהרשתות והחנויות יצאו בסדרת סיילים שווים, מיד בתום עונת הרכישות הגדולות שלפני החגים. לא מן הנמנע שמיד לאחריהם יתחילו הנחות וזהו תוצר של ההאטה במשק ובמכירות ושל העובדה שרגע לפני שנה אזרחית חדשה הרשתות נערכות לספירות מלאי ומפנות מקום לקולקציות חדשות. אז נכון, יתכן מאוד שהשנה לא נראה הנחות ענק, אך החודשים הבאים צפויים להיות זמן טוב יחסית להנות מפריטי עיצוב במחירים יחסית הגיוניים".