גזר הוא אחד המקורות החשובים ביותר לוויטמין A בצורה הצמחית – בטא קרוטן. אפשר להגיד שהוא המלך (או המלכה) של הירקות מבחינת כמות ויטמין זה. ויטמין A חשוב לראיית לילה, והוא נוגד חמצון שמונע סרטן ומחלות רבות אחרות.

אבל – יש הבדל בין ויטמין A מהחי, לבין כשהוא מגיע מהצומח ואז הוא נקרא בטא קרוטן. ההבדל בתוך הגוף הוא שהגוף צריך לייצר מבטא קרוטן את הוויטמין A (חותך את המולקולה הזו לשתי מולקולות של ויטמין A).

מיץ גזר (צילום: אינג'אימג')
מיץ גזר (צילום: אינג'אימג')

עודף ויטמין A שמגיע ממזון מהחי מסוכן ויכול לגום לנזקים בריאותיים רבים כמו – ראייה מטושטשת, כאבי ראש, נשירת שיער, נזק לעצמות, כאבי שרירים וחולשה.

עודף ויטמין A מהצומח – בטא קרוטן – אינו מסוכן, אם כי היו מעט מחקרים שהראו שהעודף עלול להתחמצן בגוף ולהזיק, מחקר אחד בלבד הרבה שעודף בטא קרוטן מזיק בקרב מעשנים. עודף בטא קרוטן נאגר בגוף בכבד ובתאי השומן בעור שלנו, וגורם לצבע צהבהב קודם בכפות הידיים, ובהמשך בפנים ובשאר הגוף.

גזר (צילום: אינגאימג')
גזר (צילום: אינגאימג')

ויטמין A הצמחי בטא קרוטן נספג לגוף בנוכחות שומן – אם אוכלים גזר על קיבה ריקה, נספג הרבה הרבה פחות ויטמין A מאשר אם אוכלים אותו יחד עם טחינה או שמן בסלט או מזון שומני אחר.

לסיכום, אפשר לנשנש גזר חופשי במשך היום, באופן כללי וכמובן בזמן דיאטה, אבל אם משלבים כמות ענקית שלו עם שומן צריך לקחת בחשבון שהעודפים יהפכו אותנו לכתומים. סכנות אחרות כנראה פחות רלוונטיות לרובנו.

קרה לי בעבר שאכלתי כל כך הרבה כתומים כמו גזר, דלעת ודלורית עד שהידיים והפנים שלי הפכו לכתומות צהובות בצורה מאוד בולטת. מה הפתרון? מפסיקים לאכול כתומים לכמה שבועות, עד שהגוף משתמש בוויטמין זה.

האזינו: