אורטל שוורץ בת ה-37 נשואה לנריה ואם לארבעה ילדים, אשר מתגוררים ביקיר. כבר יום למחרת השבעה באוקטובר, בעלה גויס למילואים כקצין בגבעתי ונלחם בעזה תקופה ארוכה מבלי כמעט יציאות הביתה למשפחתו. בימים אלו, גויס שוב לגזרה הדרומית ונמצא הרחק מהבית. אורטל נאלצה להישאר בבית עם הילדים ולעבור בתקופה הקשה הזאת אירוע טראומתי, לידה שקטה. 

״רצינו המון זמן ילד נוסף לאחר שעברנו הפלה טבעית״, היא מספרת בגילוי לב. למרות הקושי הפיזי והנפשי בבית כשבעלה במילואים כשגילתה שהיא בהריון היא שמחה וראתה בכך אור בתקופה הכל כך קשה. ״במהלך השבוע ה-28 הרגשתי משהו שונה משאר הימים. הרגשתי שהתזוזות של העובר ירדו משמעותית. אכלתי מאכלים עם סוכר כדי לגרות תגובה של העובר וכשהיא לא הגיעה הבנתי שמשהו לא תקין ומיד נסעתי לבית החולים״. זוהי היתה הפעם הראשונה שהיא מלווה בבעלה שחזר לתקופת רענון והיה לצידה בתקופה הכל כך קשה. 

כשאורטל הגיעה לבית החולים היא קיבלה את הבשורה הקשה ביותר - לתינוקת אין דופק. מיד הופנתה לביצוע לידה שנמשכה כ-5 ימים תחת השגחה רפואית, מזרזים וחשש מפגיעה ברחם עקב ניתוח קיסרי בלידתה הקודמת. במהלך הימים כשהיא נמצאת בחדר הלידה כאובה ועצובה אורטל התחילה את תהליך הפרידה והאבל מהתינוקת שלה. 

כשהשתחררה מבית החולים ניגשה אליה העובדת הסוציאלית והביאה לה ערכה מעמותת ניצוצות ענבר שנועדה לסייע לנשים לאחר לידה שקטה. ״בתוך הערכה היה ספר ובו סיפורים רבים של נשים שחוו לידה שקטה. במהלך החודשים בהם התאבלתי על אובדן בתי קראתי בספר כל פעם קצת והרגשתי שלמרות השוני בסיפורים והחוויות השונות שכל אישה חווה, כל אחת צריכה להתמודד עם האובדן והעצב״. אורטל הרגישה שנוצר לה חיבור רגשי לנשים ששיתפו את סיפורן ושמכל סיפור לקחה לעצמה משפט, תיאור רגשי שהיא התחברה או חוותה בעצמה וכך לאט לאט ובתמיכת המשפחה ואמונה שלמה אורטל הצליחה לקום מהשבר.

בעקבות כך, נוסדה עמותת ״ניצוצות ענבר״ על ידי האחים צחי וחן נוימן ובהובלתה של היו״ר אלה נוימן, אם לחמישה שחוותה לידה שקטה בעצמה. על שם העוברית שלה ושל בעלה, ענבר, נקראה העמותה אשר פועלת בהתנדבות מלאה ב-21 בתי חולים ברחבי הארץ בכדי לסייע לזוגות להתמודד עם האבל והאובדן כבר מרגע הבשורה.

 יו”ר העמותה אלה נוימן ובעלה צחי ולידם מימין יעל ביננפלד מנכ״לית העמותה (צילום: גיא קרן)
יו”ר העמותה אלה נוימן ובעלה צחי ולידם מימין יעל ביננפלד מנכ״לית העמותה (צילום: גיא קרן)

בשנים האחרונות מחסום הדממה נפרץ, והדרכים להתמודדויות עם האובדן הן שונות״. מסבירה אלה נוימן, יו״ר עמותת ״ניצוצות ענבר״. ״יש הבוחרים בשיתוף במילים, בכתב או לבד. כל דרך היא לגיטימית. השנה אנו בשנת מלחמה בה האובדן הפרטי והלאומי נשזרים זה בזה ועל כן המעטפת הרגשית למשפחות מקבלת חשיבות כפולה. העמותה כאן כדי לתת כתף תומכת ומענה רגשי לאותם זוגות שחזרו הביתה בכאב גדול,  בידיים ריקות״.

בתוך כך, בימים אלו יושק ספר חדש בהובלת העמותה הנקרא ״ארגז הניצוצות של דוד״ אשר עוסק בתיווך אורייני נכון של אובדן ההיריון לאחים שציפו וחיכו לאח או האחות החדשים. הספר נכתב על ידי הסופרת ליהי-רז דואני ובליווי של יעל ביננפלד מנכ״לית העמותה, לאחר מחקר מעמיק שנעשה עם גורמים רפואיים, ילדים והורים שחוו לידה שקטה תוך מתן עצות טיפוליות כיצד לתווך נכון את האובדן.

עטיפת הספר (צילום: יח''צ)
עטיפת הספר (צילום: יח''צ)