באיזה יש יותר סוכר - בתפוח אדום או בתפוח ירוק? התשובה היא שאין הבדל. והאם מפסידים ויטמינים כשמקלפים את התפוח? לא. אין כמו חגי תשרי לנפץ מיתוסים על תפוחים, על אחוז הסוכר, כמות הסיבים וגם הערך התזונתי

משתתפת בקורס הדיאטה שלי בפייסבוק שאלה האם עדיף תפוח ירוק כי יש בו פחות סוכר וקלוריות. ובכן, התשובה היא שאין הבדל בכמות הסוכר בין התפוחים בצבעים השונים.

תפוחים (צילום: אינג אימג')
תפוחים (צילום: אינג אימג')

המתיקות שאנו חשים תלויה בגורמים רבים ולא רק באחוז הסוכר. למשל, גם בבצל יש סוכר אבל לא מרגישים אותו עקב החריפות שלו, ורק לאחר שאופים בצל וחומרי הטעם החריפים מתפרקים – מרגישים שהבצל קצת מתקתק.

אבטיח למשל, מורגש מאוד מתוק, אבל אחוז הסוכר בו 7-8%, שזה נמוך יותר מאשר בתפוז או אשכולית שמורגשים פחות מתוקים ויותר חמוצים. בתפוח ירוק אותה כמות סוכר כמו בסוגי תפוחים אדומים אבל כמות החומצה בו שונה.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

בתפוחים השונים יש 9-10% סוכר, מה שאומר שאם תפוח שוקל 200 גרם יש בו כ-20 גרם סוכר, כלומר 4-5 כפיות סוכר. האם זה הרבה? כן, אבל צריך לזכור שבתפוח יש הרבה סיבים תזונתיים שמפחיתים את קצב ספיגת הסוכר, וזה ממש לא כמו לאכול 4-5 כפיות סוכר לבן. ממש לא!

תפוחים (צילום: אורן פיקסלר, פלאש 90)
תפוחים (צילום: אורן פיקסלר, פלאש 90)

קילוף התפוח אמנם מפחית קצת את כמות הסיבים התזונתיים שאנחנו אוכלים, אבל לא מפחית את כמות הוויטמינים, כולל ויטמין C. הוויטמינים נמצאים בתוך התפוח כמו בקליפתו, והקילוף אינו מקטין את כמות הוויטמינים במאה גרם תפוח.

כך שמי שמעדיף לקלף, לחתוך, ולאכול לאט לאט יכול להפסיק עם תחושות המצפון – זה לא פחות בריא. ועדיף תפוח מקולף מאשר בכלל לא – וזה נכון בעיקר לגבי ילדים קטנים, ואנשים מבוגרים שסובלים מבעיות שיניים.

ולסיום לגבי מספר הקלוריות בתפוחים - זה תלוי אך ורק בגודל התפוח, ולא בצבעו. תפוח בינוני עד גדול כ-100 קלוריות, נחשב כנשנוש ביניים בזמן דיאטה.