תמרים - הם מכילים סיבים תזונתיים שעוזרים למערכת העיכול, מכילים ברזל, מגנזיום, אשלגן, מכילים את חומר המוצא לסרוטונין שמשפר מצב רוח. מהווים אנרגיה זמינה מיידית ומתאימים לפני פעילות גופנית.

אבל – יש בהם יותר סוכר מכל הפירות (עקב אחוז מים נמוך). בשני תמרים גדולים (מג'הול) 100 קלוריות, כשתמר אחד מכיל כ-2 כפיות סוכר. שימו לב: אם בודקים ל-100 גרם, יש בתמרים פחות קלוריות משוקולד וגם מדבש.

תמרים (צילום: אינגאימג')
תמרים (צילום: אינגאימג')

ומה עושים אם יש נטייה לסוכרת? משלבים את התמר עם אגוזים/שקדים/בוטנים וכך מפחיתים את האינדקס הגליקמי. שילוב זה מפחית את האינדקס הגליקמי בצורה משמעותית, וזה כי השומן והחלבון שיש באגוזים/שקדים מעכבים את העיכול ומפחיתים את קצב ספיגת הסוכר אל הדם.

בזמן דיאטה, 2 תמרים הם מנת פרי. אבל – מאחר שכ-7 חצאי אגוז מלך מהווים נשנוש בפני עצמו, אם רוצים לשלב בין השניים יש לקחת תמר אחד בלבד עם 3 חצאי אגוז מלך לנשנוש ביניים.

דבש – מכיל נוגדי חמצון לרוב וחומרים אנטיבקטריאלים, עוזר למערכת החיסון, מכיל יסודות קורט שחשובים לגוף... אבל – כמעט מחצית ממנו זה פרוקטוז, שגורם להשמנה בטנית ועלול להחמיר מצבי סוכרת. 

שוקולד –  מכיל נוגדי חמצון שנגד מחלות לב ומעכבים תהליכי הזדקנות, אבל – רוב השוקולדים מכילים גם סוכר לבן, ואינם מכילים סיבים תזונתיים. במאה גרם יש בו הכי הרבה קלוריות מכל המתוקים לעיל.

שוקולד מריר (צילום: אינג'אימג')
שוקולד מריר (צילום: אינג'אימג')

ומה עם תמר צהוב?

קיימים הרבה סוגי תמרים, אחד מהם הוא התמר הצהוב, או כפי שהוא נקרא תמר ברהי. הרבה חושבים שהוא תמר לא בשל, וזה נכון! אמנם זה זן אחר של תמרים, אבל את הזן הזה אנחנו אוכלים כשהוא עדיין לא בשל. הוא עשיר באשלגן, ברזל ומגנזיום, הוא מכיל נוגדי חמצון ומפחית הסתיידות עורקים וסיכון למחלות לב.

יש בו פחות קלוריות מאשר לתמרים אחרים, בערך 84 במאה גרם, פחות ממחצית מאשר למשל בתמר מג'הול, ומנת פרי בזמן דיאטה היא 6-7 תמרים צהובים. אם מקפיאים את התמרים הצהובים ליום אחד ומפשירים, מרגישים את המתיקות בצורה חזקה יותר, כמעט טעם של דבש.