אלפי ישראלים המבקשים לשוב לארץ תקועים במדינות שונות בעולם ומתקשים למצוא טיסות לנמל התעופה בן־גוריון. מאחר שרוב חברות התעופה הזרות ביטלו את הטיסות לנתב"ג מאז פרוץ המלחמה, ישראלים יכולים להגיע בעיקר באמצעות חברות התעופה הישראליות – אל־על, ארקיע וישראייר.

חמאס איים בהרג החטופים; מדינות במערב בהצהרה משותפת: "תומכים בישראל"

שלוש החברות הודיעו על תגבור טיסות להחזרת ישראלים, אבל במרבית המקרים קשה למצוא מושבים פנויים. בין הישראלים הרבים שמבקשים לשוב לארץ נמצאים כאלה ששהו בטיולים וטיסותיהם בוטלו, וחיילי מילואים שקיבלו צווי 8. "הבן שלי שהה בסינגפור וקיבל צו 8. הוא עלה מיד על טיסה לאיסטנבול, אבל לא הייתה טיסת המשך לארץ, ואנחנו מחפשים בקדחתנות עיר אחרת באירופה שממנה ניתן יהיה לשוב", סיפר אב בן 60, שניסה נואשות למצוא מקום פנוי בטיסה המגיעה לנתב"ג.

לנוכח הביקושים הודיעה חברת Tus Airways על תוספת של עוד כ־15 טיסות בין לרנקה לנתב"ג, החל מיום שלישי ועד ליום שישי. חלק מהטיסות גם יעברו בנמל התעופה באתונה, לנוכח הביקושים הגבוהים לטיסות מבירת יוון, שבה אלפי ישראלים ממתינים למציאת פתרון.
בתוך כך הודיעה חברת התעופה אייר סיישל על הוצאת שתי טיסות, בימים רביעי וחמישי, לנמל התעופה בן־גוריון. הטיסות ימריאו מסרי לנקה ומשם ימשיכו לסיישל ולנתב"ג.

על רקע הצורך בתגבור הטיסות, הודיעה חברת ישראייר, שכבר יזמה טיסות חילוץ, כי היא נתקלת בקשיים לעמוד בלוח הטיסות המתוכנן.
זאת מאחר שצוותים זרים המפעילים מטוסים ב"חכירה רטובה" ביקשו לעזוב את הארץ בשל המלחמה, ובנוסף טייסים בחברה גויסו בצו 8. "אנחנו מנסים למצוא פתרונות ולתת מענה", ציינו בישראייר.

בתוך כך, משרד החוץ הודיע על הוצאת טיסה מיוחדת מנמל התעופה בלימה, פרו, עבור ישראלים שגויסו למילואים בצו 8. בתיאום עם נציגויות ישראל בארה"ב ובאמריקה הלטינית, איגוד הפדרציות היהודיות של ארה"ב החליט לממן טיסה מיוחדת מלימה לנתב"ג, לטובת האזרחים הישראלים הנמצאים באמריקה הלטינית וגויסו למילואים בצו 8. הטיסה תמריא מנמל התעופה בלימה ביום שלישי בשעה 20:00 שעון פרו.

זאת הפעם הראשונה שמופעלת טיסה מיוחדת מלימה מאז פרוץ משבר הקורונה, כאשר אז התקיים מבצע להחזרת אלפי ישראלים לארץ. במקביל לרצונם של ישראלים רבים לשוב קיימת גם תנועה הפוכה של תיירים, המבקשים לעזוב במהירות, לנוכח מצב המלחמה, וגם הם מתקשים למצוא מושבים פנויים, מאחר שרוב החברות הזרות ביטלו את הטיסות מנתב"ג.

גם בנמל התעופה בן־גוריון מנסים להתמודד עם מצב המלחמה. כ־600 מעובדי רשות שדות התעופה גויסו למילואים באופן מיידי, ומוועד עובדי הרשות נמסר כי משמרות העבודה בנתב"ג שונו כדי שניתן יהיה לתת את השירות המרבי לנוסעים הרבים, גם עם מחסור של מאות עובדים.