מחר (רביעי) ייפתח שבוע שימור אתרים, אירוע חשוב המתקיים כבר יותר מ-30 שנה, ומטרתו לחשוף בפני הציבור את הפנים השונות של תחום השימור ואת פעילותה של המועצה לשימור אתרים. כל זאת, באמצעות מפגשים בלתי אמצעיים עם בתים, דמויות וסיפורים, שיחד מרכיבים את תמונת ההתיישבות בישראל מאז המאה ה-19.

שבוע שימור אתרים  (צילום: המועצה לשימור אתרים)
שבוע שימור אתרים (צילום: המועצה לשימור אתרים)

בין האירועים הבולטים בשבוע שימור אתרים השנה:

"עולים על הפסים - הקמת הרכבת החיג’אזית": סיור רגלי בעקבות סיפור הקמתה של הרכבת המפורסמת. בשיתוף העמותה לתולדות חיפה.

אתר רכבת העמק בכפר יהושע, "שהשמש תעבור עלי": ערב שירי תקווה ונחמה בזמר העברי לדורותיו עם מיקה עינב ויאיר סתוי.

משטרת נהלל ההיסטורית: "יום הנוטר" – הרצאות על הנוטרים וההגנה על יישובים בתקופת המרד הערבי ועל משמר הגבול והגנת יישובי הספר, וכן שיח לוחמים עם מפקדי כיתות כוננות בקיבוצים רעים ונירים.

"בתים מבפנים" במקווה ישראל - במסגרת אירוע "בתים מבפנים", יתקיימו שלושה סיורים במקווה ישראל, בית הספר החקלאי הראשון בארץ ישראל.

בתים פתוחים בפתח תקווה - סיור בבית אברהם שפירא  בהובלת שי פרקש, מומחה לתיעוד, שימור ושיחזור של ציורי קיר, שהיה זה שחשף ושיחזר את ציורי הקיר במקום. בהמשך, ביקור במרכז היוצרים, הפועל במתחם לשימור ששימש בעבר את ביה"ס החקלאי ע"ש רוזה כהן, אמו של יצחק רבין ז"ל. במהלך הביקור נשמע על ההיסטוריה של המקום, על תהליך השיקום שלו ועל השימוש העכשווי שלו.  

מרכז מורשת אלון מורה, "חושבים מורשת בשומרון": איך מקימים ארכיון ותצוגה? מפגש נציגים מדור המייסדים, הצגה של דילמות בין שימור לפיתוח, ושל פעולות שימור ושיתוף בתהליך בניית תצוגה מבוססת פריטים למרכז המורשת.

"הצלמנייה" בבאר שבע (רח' האבות 63): "שימור פוגש אמנות" – ערב עיון מיוחד לציון פתיחת שבוע שימור אתרים בעיר. הרצאות בנושאי הכשרת אמנים ומורים לאמנות בנגב, מוזיאונים קטנים בנגב ועוד. האירוע במעמד סגן ראש העיר, שלומי נומה, מנכ"ל המועצה לשימור אתרים, עמרי שלמון, ראש מינהל התרבות, חברת כיוונים, יאיר נגיד, יו"ר ועדת באר שבע לשימור ומקים ואוצר הצלמנייה, גואל דרורי. בערב הפתיחה ולאורך השבוע תוצג במקום תערוכה של אמנים מקומיים. אוצרת: שולה פרמדר.  ללא תשלום.

אשקלון, "מגדל - סיפורה של קולינריה מקומית במושבת עולים" – סיור קולינרי משולב בסיפורו היסטורי של המקום. 165 שקלים לאדם, 300 לזוג.

פירוט של כל האירועים והרשמה, באתר המועצה לשימור אתרים