לאחרונה יצא לי לטוס ולהכיר את מרכז אמריקה במשך חודש שלם על פני שתי מדינות. אחת מהן, זו מקסיקו. חופים מרהיבים, פארקים יוצאי דופן ריזורטים וחיי לילה מדהימים. טסתי והבנתי שאחד מהאזורים הכיפיים ביותר שהייתי בהם בחיי נמצא ממש בלב אמריקה. המקום המדויק הוא חצי האי יוקטן, שבקצה המזרחי שלו נמצאת עיר הנופש קנקון. אז מה הולך שם בעצם? בואו נצא לדרך.

איך עוד לא גילינו אותם? אלו שלושת האיים המשתלמים ביותר ביוון
מי צריך את המלדיביים? היעדים האקזוטיים האלה מחכים לישראלים

חופי קנקון (צילום: יניר ברט)
חופי קנקון (צילום: יניר ברט)

ברוכים הבאים למקסיקו

חצי האי יוקטן מתחלק למעשה בין שלוש מדינות, מקסיקו, בליז וגואטמלה. האזור המרכזי נמצא בצפון בתוך מקסיקו וכולל את המחוזות קווינטנה רו (הפופולרי והמתויר ביותר), יוקטן וקמפצ'ה. האזור כולו מושפע החל מהטבע ועד האטרקציות, סביב תרבות המאיה וההיסטוריה הקדומה של מקסיקו. למעשה, העדות הראשונה להתיישבות במדינה הייתה על פי ההערכות כבר לפני 17 אלף שנים. התרבויות הפופולריות שצמחו באזור היו בני המאיה והאצטקים. עם זאת, לפני כ-500 שנה הגיעו לשם הספרדים והכחידו את כל האצטקים. לא נעים.

כיום התפתח האזור והפך למוקד תיירות בקנה מידה עולמי בזכות החופים והמגוון העצום של הפארקים. רוצים לשמוע משהו מעניין? העיר קנקון הייתה בכלל עד שנות ה-70 כפר דייגים קטן, ורק לאחר שהקימו במקום אתר נופש התפתחה העיר משמעותית, ויחד איתה כל האזור.

איפה נמצא חצי האי יוקטן?

איך מגיעים לשם?

כיום אין מישראל טיסות ישירות למדינה כלשהי במרכז אמריקה, והאפשרות הזולה ביותר היא להגיע דרך קונקשיין באחת הערים הגדולות בארה"ב או באירופה (לרוב מיאמי/מדריד). נמל התעופה המרכזי בו נוחתים כדי להגיע לאזור הוא קנקון, והוא הנמל השני בגודלו בכל מקסיקו (אחרי מקסיקו סיטי). אפשרות נוספת היא להגיע עם קרוז היוצא ממיאמי למקסיקו ולעצור במספר נקודות בחצי האי. 

בשביל להתנייד במדינה יש שתי אפשרויות עיקריות. ראשית, תחבורה ציבורית. האוטובוסים הבין עירוניים בתדירות טובה וניתן להתנייד יחסית בקלות. בתוך הערים זה מעט מורכב יותר אך רוב המקומות החשובים בערים נמצאים במרחק הליכה. אפשרות נוספת היא להשכיר רכב, ויתרון נוסף שזה מקנה לכם את האפשרות להגיע לנקודות מחוץ לערים בקלות. לרוב המקומות הפופולריים בטבע אין תחבורה ולפארקי השעשועים יש הסעות בתשלום.

באיזה חודשים מומלץ להגיע?

החודשים הממולצים לביקור כאן הם בעיקר בחודשי החורף (נובמבר עד אפריל), בין יוני לאוגוסט יורדים רוב המשקעים בשנה, ועלולות להיות אפילו סופות או הוריקנים המתקרבים לאזור (למרות שזה די נדיר שסופה רצינית מגיעה לתוך העיר). חודשי עונות המעבר הם הטובים ביותר מאחר וכמות התיירים המגיעה למקום היא הקטנה ביותר בניגוד לחופשות קיץ / חופשת חג המולד.

צפו:

הגענו! מה עושים פה?

קנקון
אחת הערים הגדולות במקסיקו מציעה חופים עם חול לבן ומי טורקיז, ריזורטים מפנקים וחיי לילה. העיר היא הלב של כל האזור וכל הפארקים והעיירות סובבות קנקון. למעשה העיר מחלוקת לשני אזורים, העיר עצמה (האזור הפשוט יותר) ואזור המלונות שברצועת החוף (האזור היוקרתי). בלב העיר אין ממש מה לעשות או לראות פרט לבקר בקניון או בשוק הגדול. אזור המלונות נחשב ליותר אטרקטיבי ויש בו יותר מה לראות.

דולפינריום: המקום הזה שוכן במרכז הקניות "לה איסלה" ומכיל מספר תצוגות ימיות, שלדים של דגים והסברים על עולם המים. בנוסף, יש בריכת דולפינים ואפשרות לשחות ולשחק איתם יחד בתשלום נוסף.
מחיר: החל מ-15$ לאדם
אתר: https://www.interactiveaquariumcancun.com/

חופי קנקון (צילום: יניר ברט)
חופי קנקון (צילום: יניר ברט)

מרכז הקניות לה איסלה (צילום: יניר ברט)
מרכז הקניות לה איסלה (צילום: יניר ברט)

שייט בלגונה ניפוצ'טה (Nichupté Lagoon): חלק מחופי קנקון שוכנים לצד לגונה צמחית וסבוכה באורך של מספר קילומטרים. למעשה יוצאים מדרום הלגונה סיורים פרטיים בשייט על קייק עם מדריך שמסביר לכם על האזור והמשמעות של הלגונה (רמז: הצילה את העיר יותר מפעם אחת מהוריקן). יש להזמין בראש באינטרנט, אמנם אין אתר מסודר אך ניתן להזמין את הסיורים דרך חברות מוכרות כמו TripAdvisor, Visitor, וכו'. חפשו את שם הלגונה והשוו את המחירים.
מחיר: החל 40$ לאדם
אתר המסביר על הלגונה: https://letstraveltocancun.com/nichupte-lagoon/

מוזיאון המאיה: כמה דקות נסיעה דרומה משם שוכן מוזיאון מיוחד שחלק פתוח וחלקו במתחם סגור. המוזיאון מציג מיצגים מתקופת המאיה וחורבות פירמידות קדומות שנבנו בחלק הזה בעבר. לאחר המבנה הסגור יוצאים החוצה למסלול של קילומטר בתוך ג'ונגל מתוחם.
מחיר: 100 פזו
אתר: https://www.mexicoescultura.com/recinto/67185/museo-maya-de-cancun

מוזיאון המאיה (צילום: יניר ברט)
מוזיאון המאיה (צילום: יניר ברט)

המוזיאון התת ימי באיסלה מורחס: המקום נמצא באי הפופולרי במרחק 20 דקות שייט מקנקון, ואם לא רכשתם דרך אתר כלשהו מראש שמוכר סיורים ניתן לקנות דרך סוכן במקום. באי איסלה מוחרס אין יותר מדי מה לעשות פרט מלהסתובב שם, מה גם שהאי עצמו צר וארוך וצריך להכיר אופניים/לשלם למונית בשביל לעבור מקומות.

המוזיאון עצמו הוא החלק הכי מעניין באי, זאת משום שכל כולו נמצא מתחת למים. אז איך זה עובד? בסיור אליו יוצאים עושים שנורקלינג של שעתיים על סירה שעוברת בין מספר נקודות. בכל נקודה יש מגוון פסלים הנמצאים כ-10 מטר מתחתיכם בקרקעית הים. המלצה חשובה: תימרחו בקרם הגנה אחרי כל צלילה, ולא רק בהתחלה. חוויתי על בשרי סימנים מהשמש זמן ארוך מהרגיל.
מחיר: החל מ-60$ לאדם
אתר: https://musamexico.org/

איסלה מוחרס (צילום: איתי רשף)
איסלה מוחרס (צילום: איתי רשף)

איסלה מוחרס (צילום: איתי רשף)
איסלה מוחרס (צילום: איתי רשף)

פלאיה דל כרמן
קשה להסביר מראש עד כמה מתאהבים בהווי הסואן של העיר ובחיי הלילה שלה. במרכז העיר לא רחוק מהטיילת והחוף יש שדרת מטורפת של 2 קילומטר ובה עשרות חנויות, מסעדות, מועדונים וכו'. העיר הזו היא גם נקודת יציאה טובה לפארקים ולסונטות של המחוז. עם זאת, חשוב לציין שזו עיר יקרה. אל תתפלאו אם על לא מעט דברים תשלמו ממש כמו בארץ, למרות שממוצע המחירים במדינה הוא לפחות שליש מזה.

פלאיה דל כרמן (צילום: יניר ברט)
פלאיה דל כרמן (צילום: יניר ברט)

סונטות: אז למי שלא מכיר, סונטה (Cenote) זו מערת נטיפים וזקיפים חצי פתוחה וכוללת אגם טבעי. ברחבי מקסיקו יש מאות אם לא אלפי סונטות והן נחשבות לאטרקציה הטבעית הפופולרית ביותר במדינה. בחצי האי יוקטן יש עשרות סונטות, חלקן גדולות יותר, חלקן פחות, ובחלקן יש פעילויות נוספות.

כאן אמליץ על שתיים שהייתי בהן שהיו במחיר סביר ובאזור פלאיה. הסונטות Aktun-chen ו-Puerta Maya. הראשונה כוללת גם אזור של גן חיות קטן מאוד יפה ומרשים, והשנייה פשוט יותר גדולה מרשימה ומקבלים שנורקל לצלול במים. יש באזור עוד סונטות באזור ששמעתי עליהן המלצות כמו Dos Ojos, Chaak Tun, ו-Rio Secreto שנחשבת להכי יקרה אך למיטב הבנתי כולל עוד פעילויות נוספות. סך הכל מאוד יפה וכיף, והאמת שלרוב האנשים יספיק להקדיש יום אחד ולעבור פשוט בין 2-3 סונטות. מעבר לזה כבר כנראה תבינו את הפואנטה.
מחיר: נע בין 20-90$, היכן שהייתי היה סביב 30-40$ לאדם
אתר לדוגמה: https://www.aktun-chenpark.com/en

Aktun-chen (צילום: יניר ברט)
Aktun-chen (צילום: יניר ברט)

Puerta Maya (צילום: איתי רשף)
Puerta Maya (צילום: איתי רשף)

פארק Xplor: במחוז קווינטנה רו מאוד אוהבים פארקי ענק, אך בשונה מארה"ב הפארקים האלה מותאמים, איך לא, להווי של מקסיקו. ה"דיסנילנד" שלהם מתחלק למספר פארקים מבית רשת Xcaret שיש לה 10 פארקים שכל אחד מהם בנושא שונה. כאן אמליץ לכם על הפארק השווה והמיוחד ביותר Xplor, שבנוי ברובו מתחת לאדמה בתוך מערת נטיפים (!) ומכיל 7 פעילויות כאשר 2 מהן מעל האדמה. הפארק מיועד כמעט לכל הגילאים החל מגיל 8.

חשוב לדעת כי כל הפארקים האלה הם גדולים כך שרצוי ואף כדאי להשקיע בהם יום שלהם, והכניסה לרובם כוללת ארוחת צהריים בבופה. עם זאת, הם יקרים, וניתן למצוא בשדרה המרכזית של פלאיה דל כרמן דוכנים עם סוכנים רבים שמוכרים באופן פרטי כרטיסים במחיר קצת יותר טוב. טיפ: קחו כמה הצעות ותתמקחו עם הזול מביניהם, זה עובד ;) 

מהנעשה בפארק Xplor (צילום: איתי רשף)
מהנעשה בפארק Xplor (צילום: איתי רשף)

אזהרה חשובה: הפארק הראשי Xcaret מתפרסם באזור כפארק הכי מיוחד שחובה לבקר בו לפני כל השאר. אז ההיפך, בשום פנים ואופן לא להגיע לשם. הפארק עצמו הוא גן חיות עם שלושה מסלולים של שחייה בנהר והופעה על התרבות של מקסיקו. למרות שהוא עולה כמו רוב הפארקים הכניסה אינה כוללת אוכל או פעילויות נוספות שיש שם. גם אם אתם מגיעים עם ילדים קטנים, בבקשה עשו משהו יותר טוב עם הכסף שלכם. פשוט מקום משמים ולא משתלם.

המחיר הרגיל לפארק Xplor: כ-130$ לאדם (רצוי לרכוש דרך סוכנים מקומיים)
אתר: https://www.xplor.travel/en/

פארק Xplor. כשהולכים רצוי להיזהר על הראש (צילום: איתי רשף)
פארק Xplor. כשהולכים רצוי להיזהר על הראש (צילום: איתי רשף)

קוזומל
האי שוכן "מול" חופי פלאיה דל כרמן (חצי שעה שייט) והוא מתפרס על פני קילומטרים בודדים ומכיל עיר קטנה אחת ומספר פארקים טבעיים. האי ידוע בזכות החופים המרהיבים שלו ובעלי החיים הימיים המתחבאים ממש בסמוך לחופי האי, ובשל כך הפך האי גם למוקד עלייה של צוללנים רבים. בעיר עצמה יש מספר מקומות שיאפשרו לכם להתנסות גם בצלילה ומפגש עם עולם המים. קחו בחשבון שמחיר שייט לאי עולה 540 פזו לאדם הלוך-חזור, ובשביל להתנייד אל מחוץ לעיירה צריך להשכיר אופניים/אופנוע/באגי (שזה בפועל רכב פרטי שתלשו לו את הגג).

חופי קוזומל (צילום: יניר ברט)
חופי קוזומל (צילום: יניר ברט)

פארק פונטה סור: פארק מהמם בדרום האי עם מגוון סוגי חיות, חוף מטורף (!) ומגדלור ממנו נשקף נוף על כל האזור. הפארק מתאים לכל הגילאים וכל אחד ימצא משהו אחר להתחבר שם.
מחיר: 22$ לאדם
אתר: https://cozumelparks.com/en/punta_sur/

פארק סן גרבסיו: אתר טבעי הנמצא במרכז האי ומכיל שישה שרידים ארכיטקטוניים שהיו חשובים למאיה כמו פירמידות ומקדשים, ומראה כיצד חיו הילידים לפני כמה מאות שנים.
מחיר: 15$
אתר: https://cozumelparks.com/en/san_gervasio/

דביבונים בפארק פונטה סור (צילום: איתי רשף)
דביבונים בפארק פונטה סור (צילום: איתי רשף)

יוקטן
עכשיו נבצע קפיצה קטנה אל מחוז אחר, הרחק מהמוני התיירים האמריקאים ומהמחירים הגבוהים. המחוז הוא השני מבחינת פופולריות באזור ומכיל את העיר מרידה, סונטות נוספות וכמובן אתרים היסטוריים ופירמידות חשובות באזור.

מרידה: עיר גדולה אך שקטה, ומרכז העיר נראה הרבה יותר מודרני ונורמלי מלב קנקון. מומלץ מאוד לעצור לישון בה ולהסתובב בין הבתים הצבעוניים המדהימים שבמרכז העיר. למרידה יש נמל תעופה ויוצאים משם סיורים רבים לפארקים הלאומיים הסובבים אותה.

צ'יצ'ן איצ'ה: אי אפשר באמת לדבר על יוקטן בלי להזכיר את האתר הכי חשוב ופופולרי באזור. למעשה, מדובר בעיר מאיה קדומה מלפני 1,600 שנה, שבמרכזה שוכנת הפירמידה הענקית אל קסטיליו, שנחשבת לאחד מהסמלים הגדולים של מקסיקו ואף הפכה לפני כ-15 שנה לאחד משבעת פלאי עולם החדשים.
מחיר בקופות: 300 פזו לאדם 
אתר: https://www.chichenitza.com/

צ'יצ'ן איצ'ה (צילום: איתי רשף)
צ'יצ'ן איצ'ה (צילום: איתי רשף)

שמורה ריה סלסטון (Reserva de la Biosfera Ría Celestún): שמורה הנמצאת שעה מזרחית למרידה ובה יש בריכות טבעיות בלגונה, מגוון בעלי חיים ואפילו פלמנגו על החוף. 
אתר: https://www.turismomexico.es/yucatan/reserva-de-la-biosfera-ria-celestun/

פארק הצבעים (Las Coloradas): כשתגיעו לשם כנראה תשמחו לגלות שזה יהיה אחד המקומות הכי מיוחדים שתראו בחיים! (בהתחייבות). השמורה הזו נמצאת על החוף ושוכנת באמצע הדרך בין קנקון למרידה. מה שמיוחד זה שמי הים הם בצבע ורוד. כן, ממש ורוד. טוב בגלל שאתם מתעקשים אז האמת שיש שם גם מים ירוקים וחומים. הכניסה למים אסורה אך יש כניסה עם מדריך שלוקח אתכם קילומטר פנימה בין האגמים שלחופי הים. סוד קטן: הצבע טמון בריכוז הפלנקטונים במים, את כל השאר כבר תראו לבד.
מחיר: 280 פזו לאדם כולל מדריך
אתר: https://www.lascoloradas.com.mx/

פארק הצבעים (צילום: יניר ברט)
פארק הצבעים (צילום: יניר ברט)

שופינג ואוכל

הזדמנות טובה לעצור רגע ולדבר על האוכל במקסיקו. וואו! פשוט וואו! אני חד משמעית התאהבי באוכל המקסיקני. אין ממש דרך לתאר עד כמה כל מה שהם נוגעים בו פשוט טעים. טאקו, בוריטו, קסדייה (מעיין טורטיה מקופלת עם גבינה/ירקות/בשר בפנים) והורצ'אטה (משקה אורז שמזכיר חלב מתוק, אבל הוא בלי חלב).

מה שציינתי פה זו רק רשימה חלקית, אחרי שמגיעים ממליץ מאוד לחפש מקומות של אוכל מקומי ולא ליפול בכלל לפאסט פוד, פשוט חבל על הזמן שלכם, תנו לקיבה ולחך שלכם ליהנות. למי ששומר כשרות, יש הרבה בתי חב"ד וחנויות שמוכרות אוכל כשר באזור, וגם הרבה מהאוכל עשוי מבצק תירס, יתרון לצליאקים ולאלו שמעדיפים לשמור בפסח.

ארוחת בוקר מקסיקנית: נאצ'וס עם גבינת שמנת ברוטב סלסה עם ביצים, ומשקה הורצ'אטה (צילום: יניר ברט)
ארוחת בוקר מקסיקנית: נאצ'וס עם גבינת שמנת ברוטב סלסה עם ביצים, ומשקה הורצ'אטה (צילום: יניר ברט)

ארוחת צהריים מקסיקנית (נאצ'וס, שעועית, בשר בקר וגווקאמולי) (צילום: יניר ברט)
ארוחת צהריים מקסיקנית (נאצ'וס, שעועית, בשר בקר וגווקאמולי) (צילום: יניר ברט)

בנוגע לקניות, מאוד חשוב לשים לב איפה קונים, מחוז קווינטנה רו יקר בפער מכל שאר מקסיקו (בחלק ממוקדי הבילוי מזכיר את המחירים בארץ). עיקר הפער בא לידי ביטוי באטרקציות, מסעדות וביגוד, כך שאם אתם יוצאים מהמחוז או מגיעים למקום נידח יותר אל תהססו ונצלו את ההזדמנות.

בפלאיה דל כרמן למשל צריך פשוט לחפש את המקומות הכי סבירים בשדרה המרכזית. עם זאת, בקנקון הכי ממליץ להגיע לקניון Plaza Las Americas (גזרו ושמרו את השם). הקניון הוא הגדול ביותר בעיר ומכיל עשרות חנויות וסניפים של רשתות מוכרות מכל התחומים. הוא כולל סופרמרקט ענק שמוכר גם ביגוד בזול (אבל האיכות בהתאם) ומוצרים לבית. יתר המקומות מעט יקרים יותר, ובמיוחד מרכז הקניות לה איסלה, ההתרוששות שם מובטחת ;)