ממשלת סקוטלנד צפויה להצביע בקרוב על תוכנית להכנסת מס תיירים בסקוטלנד. במידה והחוק יעבור, הרשויות המקומיות יהיו רשאים להוסיף תשלום ללינת לילה במלונות, בבתי אירוח וחופשות, לכל תייר שנכנס למדינה.

המהלך של סקוטלנד מגיע לאחר שמדינות רבות באירופה, כולל חלקים מגרמניה וספרד, כבר יש היטלים המושתים על תיירים. ונציה באיטליה לדוגמה, התחילה לגבות תשלום נוסף למטיילים היומיים, כחלק מהמאמצים לשלוט במספר המבקרים. מנצ'סטר הציגה באפריל האחרון את תשלום המבקרים בעיר, כדי לממן צעדים שמטרתם למשוך יותר מבקרים. 

הרעיון של מס תיירים סקוטי הוא לא חדש. תיירות היא אחת התעשיות הגדולות ביותר בסקוטלנד, אך חלק מהאזורים אומרים שאין להם את השירותים והמתקנים להתמודד עם הביקוש. אדינבורו, היילנד ואברדין, בין האזורים החזקים במדינה, היו בין המועצות שתמכו ברעיון של מס תיירים לפני שש שנים. רק לסבר את האוזן, מס שכזה צפוי להכניס לאזור כמו ההיילנד עוד כ-10 מיליון פאונד בשנה. 

אבנים חצובות מלפני 1,500 שנים נמצאו בסקוטלנד (צילום: אינג'אימג')
אבנים חצובות מלפני 1,500 שנים נמצאו בסקוטלנד (צילום: אינג'אימג')

איך זה יעבוד ומה זה יכול לעלות?
על פי הצעת החוק, העמלה תהיה אחוז מעלות הלינה - בניכוי עמלה שהספק משלם בהזמנה מקוונת. לדוגמה, היטל של 1% על 200 ליש"ט עבור חדר יעמוד על סך 2 ליש"ט. מי שאחראי לגבייה, הם ספקי הלינה. ההחלטה על לקיחת המס תהיה נתונה בידי כל מועצה. כרגע, 17 מתוך 32 המועצות של סקוטלנד, יחד עם הגוף הלאומי קוסלה, תומכים בהנהגת היטל.

מתי המס צפוי להיכנס לתוקף?
ממשלת סקוטלנד הציעה שהגבייה תתחיל בשנת 2026, בהתאם ללוחות הזמנים. ומועצת עיריית אדינבורו יכולה להיות העיר הראשונה בה יגבו את המס.