תיירים המגיעים לישראל יידרשו למלא אחת לשנתיים טופס אלקטרוני לבקש אישור כניסה לארץ. בעוד יומיים רשות האוכלוסין וההגירה תשיק כפיילוט את מערכת ה-ETA, שנועדה לבחון בקשות כניסה עבור תיירים המגיעים לישראל ובידיהם דרכון מארה"ב ומגרמניה.

"זינוק בהזמנות של הישראלים": טרפת הקרוזים לא עוצרת, כנראה בגלל המחירים
מתכננים לטוס לסקוטלנד? בקרוב זה יעלה לכם יותר

ב-1 ביולי הפיילוט יורחב לתיירים מכל מדינות העולם, שיכולים להיכנס לישראל ללא ויזה ועל פי תוכנית רשות האוכלוסין וההגירה, החל מה-1 באוגוסט, כל תייר שירצה להגיע לישראל, גם למטרת עסקים, יצטרך להציג את אישור הכניסה לפני עלייתו למטוס בארץ המוצא. מנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה, אייל סיסו, מסר במסיבת עיתונאים, כי המהלך יסייע לרשויות לקבל מידע על הנוסע עוד בטרם עלייתו למטוס ואם עולה סוגיה המונעת ממנו כניסה לישראל, הנוסע יופנה לנציגות ישראל במדינת שהותו.

סיסו ציין, כי למהלך החדש, שנהוג בארה"ב ובמדינות רבות נוספות בעולם, יש כמה מטרות: ביטחוניות, הגירתיות ושירותיות והוא ימנע עוגמת נפש לנוסעים אשר ינחתו בנתב"ג וכניסתם תסורב. לדבריו, כיום מערכת ה-ETA קיימת במדינות כמו ארה"ב, קנדה, אוסטרליה וצפויה להתרחב למדינות נוספות ובכלל זה האיחוד האירופאי.

טרמינל נתב''ג (צילום: אריה לייב אברמס, פלאש 90)
טרמינל נתב''ג (צילום: אריה לייב אברמס, פלאש 90)

הוא הודיע, כי בשלב הראשון, ב-1 ביוני, יערך פיילוט עם ארה"ב וגרמניה, ממנו יופקו לקחים ואם יהיה צורך בדיוק המערכת, כך יעשה. בנוסף, הוקם מוקד שירות ייעודי של רשות האוכלוסין וההגירה לנושא ואליו יוכלו לפנות נוסעים הנתקלים בקשיים, או מבקשים מידע. סיסו מסר עוד, כי בהמשך, החל מה-1 ביולי, יורחב המהלך לכלל המדינות עימן קיים פטור הסכם מאשרות והיעד הוא שבהתאם לממצאי הפיילוט כבר ב-1 באוגוסט האישור האלקטרוני יהיה תנאי לעלייה למטוס לישראל.

עלות השירות, לאחר שנת ניסוי ראשונה, בהם השירות יינתן ללא תשלום, תעמוד על כשבעה דולר. "זה תעריף מוזל לעומת ארה"ב, שם גובים עבור מילוי הטופס כ-25 דולר והוא נועד לכסות את עלויות הבקרה והשירות", הוא הסביר – "תיירים יצטרכו למלא טופס אלקטרוני במערכת ידידותית פעם בשנתיים ולהציג אותו לפני עלייתם לטיסה".

תורים ארוכים בנתב''ג (למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה) (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)
תורים ארוכים בנתב''ג (למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה) (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)

במקרים בהם ניתנת תשובה שלילית, ניתן יהיה לגשת לשגרירות ישראל במדינת המוצא ולערער וגם להגיש עתירה משפטית במידת הצורך, אם הערעור שהוגש לא התקבל. "בשל תהליכי הגירה בינלאומית בעולם, וסוגיות ביטחוניות וגם פליליות, מערכת ה-ETA תסייע למנוע הגעתם של מסורבי כניסה לישראל והיא גם תביא לקיצור תורים בנתב"ג של אזרחים זרים". להערכתו, ה-ETA גם יסייע להפחית את כניסתן של קורבנות סחר נשים לישראל.

רשות האוכלוסין וההגירה הקימה במנהל ביקורת הגבולות בנתב"ג מוקד מיוחד, לטיפול בבקשות, כאשר היעד הוא לתת מענה מהיר של 72-24 שעות לכל בקשה. במוקד מועסקים עובדים שעברו הכשרה כבקרי גבול והוא מונהל על ידי אתי לוקאציו. "אנחנו כבר ערוכים לתחילת הפיילוט", הודיע סיסו. 

נוסעים בנתב''ג (צילום: אבשלום ששוני)
נוסעים בנתב''ג (צילום: אבשלום ששוני)

עם זאת, לבקר הגבול בנתב"ג תהיה הסמכות הקובעת עם הגעת הנוסע לביקורת הגבולות, גם לבעלי האישורים. "ה-ETA יפחית משמעותית את העיכובים בכניסה לישראל וייעל את השירות", הוא ציין עוד – "זה גם יפחית את המקרים של שליחה למשמורת עד להחזרת מסורב הכניסה למדינת היעד ויפחית משמעותית את מספר הסירובים, שבשנה שעברה עמד על אלפים".

עם זאת, ה-ETA אינו כולל בקשות לקבלת אשרת עבודה בישראל, או ויזה, לאזרחים ממדינות שאזרחיהן מחוייבות להוצאת ויזה לישראל. "גם שירות הוצאת הוויזות צפוי להתייעל ולהיות מהיר יותר, ב-1 ביולי יחל פיילוט של הוצאת ויזה אלקטרונית לאזרחי הודו ובמהלך השנה הקרובה אני מקווה שניתן יהיה להוציא ויזה אלקטרונית מכל מדינה", הודיע עוד סיסו.