יום האופניים העולמי, שמתקיים ב- 3 ביוני, הוא הזדמנות נהדרת להיזכר בכמה ממסלולי הרכיבה היפים שיש לארץ ישראל להציע. רכיבה הוא ענף שמתפתח חזק בשנים האחרונות, ומצפון ועד דרום ניתן למצוא מגוון רחב של חוויות לכל רוכב. החל מהרי הגליל הפסטורליים, דרך מסלולים מדבריים מרתקים בנגב, ועד שבילים אורבניים מסודרים בערים הגדולות. המסלולים המגוונים מאפשרים ליהנות מיופיו הטבעי של הארץ, לשפר כושר גופני ולחוות חוויות מאתגרות ומהנות כאחד. בעזרת קרן קימת לישראל, מצאנו לכם את המסלולים שאסור לכם לפספס.

שביל אופניים עדולם

שביל אופניים עדולם הוא חלק ממערך שבילים גדול - "ארץ האופניים שפלת יהודה", הכולל שבילי אופניים בפארק עדולם (שביל עדולם, שביל קנים ושבילים עממיים) פארק בריטניה, יער חרובית וזכריה, אשר כבר כיום מחוברים ביניהם במידה מסוימת.

שביל עדולם הוא מסלול חוצה פארק ואינו מעגלי. רכיבה לכל אורכו של השביל היא משימה לא קלה. אפשר להשאיר רכב בסיום, או לחלופין לרכוב בכביש 35 כ-2 ק"מ מערבה לצומת בית גוברין, שם לפנות ימינה ולרכוב עוד כ-8 ק"מ מישוריים למדי על כביש 38 עד לצומת האלה. זו האופציה הקלה והמהירה ביותר – כחצי שעה לרוכב מיומן ונחוש. יש גם כמה אפשרויות לחזור דרך השטח, אולם אז מדובר במסלול ארוך במיוחד. תוואי השטח חשוף כמעט כולו, ולכן בקיץ כדאי להתחיל ברכיבה מוקדם מאוד בבוקר, להצטייד בהגנה מן השמש ובהרבה מים. אורך הסינגל כ-24 ק"מ והוא מסומן לכל אורכו בשלטים של סמלי שביל אופניים – כחול על רקע צהוב (סיווג של רמת רכיבה בינונית). על השלטים כתוב "שביל עדולם".

שביל אופניים יער גברעם

שביל יער גברעם נמצא דרומית לאשקלון ביער גברעם בצמוד לקיבוץ גברעם. השביל עובר בנוף של גבעות כורכר וסוף החורף תחילת האביב זו העונה המושלמת לרכיבה בו. הגבעות מעוטרות בפריחה של שיחי רותם וקידה שעירה, כלניות, צבעונים וגיאופיטים נוספים. מהמבואה הראשית אפשר לבחור רכיבה בשלושה אורכים. מסלול קצר לרמת רכיבה בסיסית באורך של כ 3 ק"מ מהמבואה לכיוון מערב ומסלול לרמת רכיבה בינונית שמורכב משתי טבעות ביערות שממזרח ודרום לקיבוץ המאפשר רכיבה של כ 10 ק"מ או מסלול מורחב של כ 20 ק"מ.

שביל עדולם (צילום: אילן שחר, ארכיון הצילומים של קק״ל)
שביל עדולם (צילום: אילן שחר, ארכיון הצילומים של קק״ל)

שביל אופניים עין השופט - הזורע

שביל האופניים עין השופט-הזורע מאפשר רכיבה של 30-13 ק"מ בנוף הייחודי של המרחב הביוספרי רמת מנשה שבתחומי המועצה האזורית מגידו. הוא כולל כ-30 ק"מ של שבילים, ומוביל את הרוכב לפינות חמד שעד כה נחבאו בעומק היער: תצפיות נוף, מנהרות בחורש הסבוך, שולחנות אבן ישנים של קק"ל ועוד. תנאי השטח, הטופוגרפיה ותוואי המסלול מאפשרים רכיבה במשך כל ימות השנה: היער מספק מחסה וצל במשך ימי הקיץ, וסוג הקרקע מאפשר רכיבה גם בימי גשם. המסלול כולל שתי "טבעות" שבהן אפשר לרכוב בנפרד או יחד. בערוצי הנחלים גדלים קנים, שיחי פטל קדוש והרדוף ואף עצי ערבה מחודדת והאולמוס השעיר הנדיר במקומותינו. ביערות גדלים אורנים, איקליפטוסים ועצי צפצפה. הקיסוס המשתלשל מהעצים השונים מעניק ליערות מראה של ארצות רחוקות. השביל בנוי בצורה המאפשרת חוויית רכיבה מהנה לכל רוכבי האופניים, מהמתחילים ועד למתקדמים, מאוהבי הרכיבה הנינוחה ועד לחובבי האדרנלין. מצד אחד הוא אינו כולל קטעים טכניים, מדרגות או שיפועים גדולים, ומצד אחר הוא בנוי בצורה חכמה המאפשרת לרוכבים המקצועיים המגבירים את המהירות, להגיע למצב הדורש שליטה גבוהה באופניים וריכוז מרבי לאורך כל הדרך. ההנאה מובטחת.

שביל אופניים הרצל ביער בן שמן

שביל הרצל הנו מסלול רכיבה באורך כ-10.5 ק"מ שייקח אתכם לסיבוב מהנה בלבו של יער בן שמן. המסלול ידידותי, הכניסה ליער נמצאת בתחילת כביש 443 מזרח.
יער בן שמן נוח יחסית מבחינת הפרשי הגובה שבו: המבקשים לרכוב ביער אינם נדרשים לעליות ארוכות כמו בהרי יהודה הסמוכים. הקרבה ותוואי השטח הנוח תרמו לכך שהוא הפך לאתר רכיבה מרכזי, שוקק רוכבים בכל ימות השבוע, ובסופי השבוע במיוחד. לאחר תכנון ארוך הוחלט שייבנו שלושה שבילים ביער בן שמן באורך כולל של כ-65 ק"מ: קצר, בינוני וארוך. הרכיבה ביער בן שמן מומלצת כל השנה, אולם בשיא הקיץ יכול להיות שם חם מאוד, ומומלץ להתחיל לרכוב מוקדם. השבילים משלבים אזורים מוצלים ואזורים חשופים, ועל כן מומלץ להתמקד באזורים החשופים בעונות החורף, ובמוצלים כאשר חם יותר.

שביל אופניים מעלה נחל אלכסנדר

המסלול מורכב מ-3 טבעות העוברות בנופים היפים של השרון דרך כוכב יאיר, צור יצחק ומצפה הדר גולדין בסמוך לישוב סלעית. המסלול הקצר – אורך 14.5 ק"מ, גובה מצטבר 100 מטר, רמת רכיבה קלה.
המסלול הבינוני - אורך 20 ק"מ, גובה מצטבר 270 מטר, רמת רכיבה בינונית.
המסלול הארוך - אורך 27 ק"מ, גובה מצטבר 400 מטר, רמת רכיבה בינונית.
השביל אופניים הנו שביל מודולרי המספק רכיבה איכותית לרוכבים מתחילים ומתקדמים כאחד, בשילוב פריחה משגעת ונופים מרהיבים, וכל זאת במרחק קצרצר מהמרכז והשרון.

סינגל גברעם (צילום: אילון שגיא, ארכיון הצילומים של קק״ל)
סינגל גברעם (צילום: אילון שגיא, ארכיון הצילומים של קק״ל)

שביל אופניים רימון ביער להב - כרמים

שביל רימון הוא שביל אופניים וותיק בחלקו הדרומי של יער להב. בשביל רימון התווספו לאחרונה כ-20 אלמנטים טכניים מסוג מדרגה, קפיצת עפר, קפיצת עפר עם מרווח ומקפצת שליחה. אלמנטים אלו מפוזרים לכל אורך השביל. לכל אלמנט יש מעקף (צ'יקן ליין) משולט. אלמנטים אלו, המיועדים אך ורק לרוכבים מנוסים בעלי רמת רכיבה גבוהה, משדרגים את חווית הרכיבה בשביל והופכים אותו לאחד המהנים בקק"ל. בנוסף כחלק משדרוג מערך שבילי האופניים ביער להב התווספו עמדות ניפוח צמיגים במבואות.