חג שבועות, הידוע גם כחג המים, הוא הזדמנות נפלאה עבורנו לצאת מהשגרה המדכאת ולטייל ברחבי הארץ. וכעת, כשכבר לוהט בחוץ, אין דרך טובה יותר מאשר לבלות את הזמן הפנוי בנחלים, בבריכות הטבעיות ובשמורות הטבע הרטובות.

אלה הם חמשת יעדי הטיולים המובילים בעולם לקיץ 2024
לקראת עונת הטיולים: הפריטים שאף קמפינג לא מוצלח בלעדיהם

אם אתם מעדיפים לבקר בשמורות בימים פחות עמוסים ולנצל את ימי החופשה לפעילות הקשורה ישירות לחג החלב והקציר, תוכלו למצוא אין־ספור פעילויות ואירועים ייעודיים לחג. הנה כמה מהמומלצים שלנו:

על האש ועל המים במדעטק חיפה
מגוון פעילויות ומופעים בנושאי אש ומים לכל המשפחה:  ריקוד של אש ומים - מופע הדגמות מדעיות המפגיש את עולמות האש והמים בדרכים כמעט בלתי אפשריות, חגיגת בועות סבון בפארק הפתוח וגילוי עולמן המדעי, ומופע מים מרענן במיוחד - איך יוצרים מזרקה, איך נוצרות מערבולות, מהו הקסם של בועות הסבון, האם אפשר למלא אותן בעננים ובכלל... איך נוצרים עננים? 
מחיר: 84 שקל בהזמנה דרך האתר. עד גיל 5 הכניסה חינם. לתושבים שפונו מבתיהם בהתאם לרשימה באתר – הכניסה ללא עלות.
איפה: מדעטק, המוזיאון הלאומי למדע, טכנולוגיה וחלל בחיפה
מתי: ערב חג שבועות: 10:00-14:45, חג שבועות: 10:00-16:45 ובכל שבתות יוני
פרטים נוספים:  https://www.madatech.org.il/shavuot

על האש ועל המים מדעטק חיפה (צילום: מושון תמיר)
על האש ועל המים מדעטק חיפה (צילום: מושון תמיר)

שבועות בערבה הדרומית
לאורך הערבה הדרומית יתקיימו מגוון אירועי שבועות לכל המשפחה. במהלך תאריכים נבחרים בחג יפתח פארק תמנע את שעריו בלילה ויציע גם סיורי לילה מודרכים. חובבי הסדנאות יוכלו לקחת חלק בסדנת קליעת טנא מסַנְסִנֵי תמר בקיבוץ לוטן, צביעת קרמיקה בקיבוץ אילות, סדנת הכנת סבונים מחלב ודבש בקיבוץ יטבתה וסדנת יצירה בעץ בנגרייה של סבא רפי בקיבוץ אילות.

כיאה לחג המים, הערב (שישי) יתקיים ערב מיוחד למשפחות בבריכה של קיבוץ אליפז, הכולל הפעלות. ב"תמרל'ה" שבקיבוץ אילות יתקיים ערב חגיגי הכולל הופעה חיה של להקה מקומית עם שירים ישראליים, דוכני אוכל רחוב, בירה מקומית, יין וגבינות.
מחירי הסדנאות: 35־50 שקל למשתתף.
מתי: 6־13 ביוני.  
לפרטים מלאים: אתר תיירות הערבה הדרומית.

פסטיבל חגיגה בלבן (צילום: מחלבת מרקוביץ')
פסטיבל חגיגה בלבן (צילום: מחלבת מרקוביץ')

חגיגה בלבן בחבל מודיעין
במרחב חבל מודיעין יתקיים במהלך החג הפסטיבל המסורתי "חגיגה בלבן", שבמרכזו סיורים חקלאיים ביישובים כפר דניאל ובני עטרות. הסיור הראשון הוא "טבע פראי, טבע מתורבת: לחם, בירה ופרחים מקומיים" - סיור טעימות במתחם הביר־בזאר בכפר דניאל עם הנחתומית נועה טולדנו, שתציג סוגי קמחים שונים וטעימות של מאפים, ועם שרה גולד, לקטית מומחית של פרחי וצמחי מאכל. מסיימים בסיור במפעל הבירות ביר־בזאר לצד טעימות של בירה.

סיור נוסף הוא "על פני האדמה - יין, אומנות הקליעה בקש וגידול הידרופוני", שמתקיים במושבה הטמפלרית בני עטרות. הסיור ייפתח במפגש עם דליה סיאני, מומחית לקליעה בקש ובסנסִנים, יימשך בסיור אל החממות ההידרופוניות של אילן צימציס, שם, לצד טעימות, שומעים על החדשנות שבגידול מנותק קרקע ועל יתרונותיו, ויסתיים ביקב וילה וילהלמה, במפגש עם הכורם והיינן מוטי גולדמן לטעימה מיינותיו ולסיור ביקב היפהפה שלו.

בימי הפסטיבל יתקיימו עוד שלל אירועים ופעילויות, כמו גם ירידי שבועות ושוקי איכרים במושב רינתיה, בחוות עלה ושורש שבמושב בן שמן ובמתחם הביר־בזאר בכפר דניאל. בכפר חשמונאי המשוחזר בשילת, בין מבנים וכלים עתיקים, יחגגו המבקרים את חג הלחם, יפעילו כלי דגן של פעם ויכינו פיתות עם זעתר.
מתי: 6־12 ביוני, ברחבי המועצה האזורית חבל מודיעין.
פירוט מלא של כל אירועי הפסטיבל והרשמה לפעילויות באתר תיירות חבל מודיעין.

גן החיות התנ"כי
בעמק פסטורלי ויפהפה שוכן גן החיות התנ"כי בירושלים. בגן, שאהוב מאוד על משפחות עם ילדים בכל הגילים, יש מגוון אפשרויות לפעילויות לכל המשפחה בנושאים שונים, בדגש על בעלי החיים שגרים בו. במהלך חג השבועות יתקיימו בגן החיות התנ"כי הדרכות בתצוגות בגן (דובים, ג'ירפות, פילות, אורנגאוטנים), ופעילות ב"בית חי", הכוללת היכרות מקרוב עם בעלי חיים קטנים וחביבים, שמתאימה לילדים.
ההדרכות לכל אורך שעות היום מהשעה 10:00, והפעילות ב"בית חי" בכל שעה עגולה מהשעה 11:00 ועד שעה לפני סגירת הגן.

מי קדם (צילום: ללא קרדיט)
מי קדם (צילום: ללא קרדיט)

נקבת המים מי קדם 
דרך נהדרת להצטנן מעט תמצאו בנקבת המים "פארק אלונה - מי קדם". הנקבה היא חלק ממפעל המים האדיר שבנו הרומאים. הנקבה נמצאת קרוב לבנימינה (אחרי מושב אביגיל), ומסלול ההליכה בה הוא באורך של כ־300 מטר. הנקבה היא שריד מתקופת הרומאים, והיא השתמרה בצורה נפלאה. היא מתמלאת במים הזורמים ממעיינות, וגובה המים מתחיל בקרסוליים ומגיע עד 70 ס״מ (בחלקים מסוימים). כדי לסייר בנקבה יש להצטייד בפנסים, בנעליים ובבגדים להליכה במים. הסיור במקום מודרך, והוא אורך 50 דקות, כולל הסרט. כל חצי שעה יוצא סיור, במהלך כל השבוע.
מחיר כניסה: 35 שקלים למבוגר, 30 שקלים לילד מגיל 5.
פרטים נוספים בטלפון: 04-6388622.

מהחיטה אל הלחם (צילום: מוזיאון עין דור)
מהחיטה אל הלחם (צילום: מוזיאון עין דור)

מהחיטה אל הלחם
במוזיאון עין דור בעמק יזרעאל מציעים פעילות למשפחות שכוללת התנסות בכל שלבי הכנת הלחם: סיור מודרך הכולל קציר במגל בשדה, דיש בגורן, טחינה באבני ריחיים קדומות ואפיית פיתה. בנוסף, סדנאות יצירה ופעילות חווייתית במוזיאון הארכיאולוגי.
מתי: 8.6.24, שבת, בשעות 10:00־16:00.
מחיר כרטיס: 35 שקל לילד, 15 שקל למבוגר.
פרטים נוספים באתר תיירות עמק יזרעאל.

רנצ'ו מניס – הסוסים בציפורי
במושב ציפורי, בחיק הטבע הגלילי שבעמק יזרעאל, שוכנת חוות הסוסים רנצ'ו מניס. בחווה מציעים למבקרים להגיע וליהנות מחוויית "מיני בוקרים", הכוללת טיפול והכנת הסוס לפני הרכיבה וטיול בשטחי המרעה של הסוסים.
שעות פעילות "מיני בוקרים": 10:00־11:00, 12:00־13:00, 14:00־15:00.
לפרטים נוספים: 050-7499949, דורון.

עין יהודה (צילום: שי אייזקס, רשות הטבע והגנים )
עין יהודה (צילום: שי אייזקס, רשות הטבע והגנים )

טבילות מרעננות בעין הנצי"ב
כדי ליהנות מחג המים כראוי, פתחה רשות הטבע והגנים לציבור הרחב את הגן הלאומי עין יהודה, לאחר שהיה סגור לטובת שיקום, פיתוח והסדרה. הגן, שנמצא בעמק המעיינות, ממש בסמוך לקיבוץ עין הנצי"ב, מציע למבקרים שלושה מתחמי מים שונים - בריכת רחצה עמוקה, בריכת שכשוך רדודה ומונגשת גם לקטנטנים ובריכת שכשוך נסתרת עם מפלון. באתר תמצאו מלתחות ושירותים, שולחנות פיקניק, ספסלי ישיבה ומרכז שירות למטייל.
בשלב זה הכניסה לגן הלאומי תהיה ללא תשלום.
פתוח בימים ראשון־שישי, ומאחר ששטחו של הגן מוגבל, הכניסה אליו תהיה רק בתיאום מראש באתר רט"ג.

כריכים במחלבת שירת רועים
מחלבת שירת רועים בקיבוץ לוטם בגליל תקיים לכבוד החג "פופ־אפ כריכים", שבו גבינות העזים זוכות הפרסים של המחלבה ישודכו לכריכים שווים. מיכל מור מלמד, גבנית המחלבה, תסתובב בין המבקרים, ותספק הסברים לסקרנים על תהליך הייצור הייחודי של הגבינות.
בנוסף, המעדנייה תעבוד כרגיל, ויהיה ניתן לרכוש גבינות.
מתי: יום רביעי, 12.6, בשעות 9:00־16:00.
מחיר: כניסה חופשית בהזמנה מראש.
טלפון: 072-3957566.

נליה וגרגורי ממגבנת גרינלי  (צילום: גרינלי)
נליה וגרגורי ממגבנת גרינלי (צילום: גרינלי)

שבועות עם גבינות מהגולן
שבועות הוא זמן נהדר לקפוץ לביקור בגולן, לטייל בנחלים ובשמורות הטבע, וליהנות מהתוצרת החקלאית המקומית, הכוללת גם גבינות מצוינות. לפחות שתיים מהמחלבות בגולן, מגבנת גרינלי ומגבנת מינאס, מציעות במהלך החג סיורים מודרכים לצד טעימת גבינות. מגבנת גרינלי הוקמה בקיבוץ אורטל שבצפון הגולן על ידי נליה וגרגורי.

במגבנה ניתן לצאת לסיורים מודרכים בחלל הייצור להיכרות עם תהליכי הייצור והיישון של סוגי הגבינות המיוצרות במגבנה, וליהנות מטעימות או מפלטת גבינות מול הנוף המרהיב. מגבנת מינאס נמצאת במושב קדמת צבי שבמרכז הגולן. המגבנה הוקמה במתחם הרפת, והחלב הטרי מגיע היישר מהרפת למגבנה לייצור גבינות שונות. סוגי גבינות מובילים: קממבר, רבלושון, צ׳רקסית וגאודה. ניתן ליהנות מסיור מודרך ומטעימות במגבנה לקבוצות של עד שמונה אנשים.
לפרטים ולתיאום סיור מחלבת מינאס: 054-7999383.
מחלבת גרינלי, אורטל: 054-7882651.