לכבוד חג השבועות הידוע גם כ"חג המים" ועם פתיחתה הרשמית של עונת הקיץ, אספנו לכם בעזרת קרן קימת לישראל, מסלולים מגוונים בקרבת מקורות מים שמותאמים לכל המשפחה.

מעיינות הסטף בהרי ירושלים

מעיינות סטף נובעים מערבית לירושלים, בצדו המזרחי של הר איתן. שילוב של נופי יער הררי ובתוכם מעיינות נקבה, בריכות אגירה, אתרים ארכיאולוגיים, חקלאות הררית עתיקה, בוסתנים, טרסות ותעלות מים. המים בשני המעיינות בוקעים מתוך נקבה בסלע, זורמים לבריכות אגירה ומהן לתעלות ולעצי הבוסתן וגינות הירק שבמקום. עין ביכורה ועין סטף, שהיה המעיין המרכזי של הכפר הקדום. עין סטף נובע מתוך מערה טבעית. אפשר לרדת למערה ולזחול בנקבה הבנויה עד מוצא המים, ליד בריכת האיגום. גם עין ביכורה, המעיין התחתון, נובע מתוך נקבה חצובה בסלע, שגם אליה ניתן להיכנס ולהיעזר בפנסים. במערה נטיפים וזקיפים, המים נובעים מהקירות ונאגרים בבריכות איגום.

מעיינות הסטף (צילום: פרטי)
מעיינות הסטף (צילום: פרטי)

עם הפנים צפונה: פסטיבל היין מגיע למשתלות יגור

אחיזת עיניים: המים במפל יונטאיי בסין מגיעים מצינור

נחל השופט

לאחר שעבר שיפוץ של 25 מיליון שקל, הנחל האהוב בצפון נפתח מחדש. השביל הנגיש של נחל השופט הוא מסלול קליל שמתאים לכל המשפחה בפארק רמות מנשה. בין גבעות עטורות עצי יער, מפזזים לצד השביל מימיו של הנחל. המטייל מגלה בדרכו צמחיית גדות עשירה, מפל מים קטן, שרידי טחנת קמח ומעיין הבוקע מתוך נקבה חצובה. הנחל זורם והמדרונות שמסביב מפליאים במרבדי כלניות, רקפות ופרחים רבים אחרים. המטיילים נהנים מצל עצי בר ועצי יער שנטעה קק"ל. באתר עצמו אין אפשרות לקיים פיקניק אך בפארק ישנם מספר רב של חניוני פיקניק מוסדרים לרווחת הציבור ביניהם חניון נופש פעיל חניוני הזורע אשר נמצא בקירוב לאתר.

נחל השופט (צילום: מיטל שרעבי,גלית חן)
נחל השופט (צילום: מיטל שרעבי,גלית חן)

נחל אלכסנדר 

הנחל הוא עמוד השדרה של מרחב טבע ונוף. זהו נחל איתן העובר בין שדות מעובדים ומאגרי מים, חורשות קק"ל ומצפורים - עולם של טבע ושלווה בקרבת הגוש העירוני הצפוף ביותר בישראל. בנחל יש פארק צפרות, נקודות תצפית, חניונים ומסלולי טיול להולכי רגל ולרוכבי אופניים. חובבי הטבע לא יחמיצו פגישה פנים אל פנים עם הצב הרך הענק שבפארק צבי-הנחל, ואילו הרומנטיקנים לא יוותרו על שקיעה במקום שבו נחל אלכסנדר נושק לים.

נחל אלכסנדר (צילום: יוני שפר, קק״ל)
נחל אלכסנדר (צילום: יוני שפר, קק״ל)

עין פוריה

נמצא מעט מדרום ליער שווייץ והדרך אליו נוחה לרכב פרטי. קק"ל ניקזה את המדרון הבוצי ששכן כאן ועתה מי המעיין זורמים לבריכה נחמדה, השוכנת בין עצי דקל. בצל הפרגולה הסמוכה למעיין מוצבים שני שולחנות פיקניק הצופים על הכנרת. כחצי ק"מ מצפון למעיין מתנוסס תל קדש. המקום מזוהה עם קדש נפתלי המקראית, אחת מערי המקלט של ישראל ועירו של השופט ברק בן אבינעם, שיצא מכאן עם 10,000 איש למלחמה ביבין מלך חצור (שופטים פרק ד').בסמוך למעיין נערך בראשית שנות ה-20 של המאה ה-20 ניסיון התיישבות של קבוצה שקראה למקום "הר כנרת". 

פארק הירדן

פארק הירדן מהווה מקום אידיאלי לבילוי משפחתי אשר כולל מסלולי רכיבה לאופניים, פעילויות קבוצתיות ומשפחתיות של אתגרים, טבע ומים. הפארק שוכן בבקעת בית צידה, בגדה המזרחית של הנהר, לא הרחק מהמקום שבוא הוא נשפך לכנרת. זהו פארק של טבע שמשלב אתרי עבר מרתקים ונוף מיוחד במינו. בקיץ צובע הרדוף הנחלים את גדות הנהר בפרחים ורודים ומשוכות פטל קדוש אשר מעניקות פרי טעים. הפארק כולל מסלולים קצרים ומסומנים עבור הולכי הרגל, אתריו העיקריים של המסלול כוללים: טחנות קמח, אמות מים וגדות הירדן אשר עטורות בצמחייה ססגונית. בנוסף בפארק ישנו חניון לילה מסודר ובו משטחי לינה , אוהל בדואי גדול, חניון קרוואנים, מקלחות חמות ושירותים. 

עין עקוב (צילום: יעקב שקולניק)
עין עקוב (צילום: יעקב שקולניק)

עין עקוב (עין תאופיק)

ביער "מבוא חמה" רמת הגולן, ישנו פלג מים אשר זורם דרך בריכת בטון ומפלס את דרכו במורד ההר ויוצר מפלונים זעירים. חניון עין עקוב נמצא בגובה של 200 מטרים מעל פני הים בלב יער מבוא חמה. ממנו משתפל המצוק מערבה בתלילות של 400 מטרים עם תצפית נוף אל הכנרת ועמק הירדן. יער מבוא חמה ניטע על ידי קק"ל והוא משתרע על פני כ –1,200 דונם. 

אגם בפארק יצחק נבון ירוחם

פארק יצחק נבון ירוחם הוא נווה מדבר הצובע בירוק את מישור ירוחם. קק"ל נטעה מסביב לאגם יער המשתרע על פני כ-600 דונם והציבה בו חניוני נופש. העצים והאגם משמשים מוקד משיכה לעופות. עד כה נצפו בפארק ובסביבותיו כ-270 מינים שונים של ציפורים. בלב הפארק, כמין פטה מורגנה, מתנוצצים מימיו של אגם גדול. פארק יצחק נבון ירוחם הוא אתר טבע ונופש לתושבי ירוחם וצפון הנגב ובסיס יציאה מעולה לטיולים של כל מטייל שמזדמן לאזור. הפארק מצויד בשירותים ובמי שתייה. הפארק נבנה בשיתוף פעולה ידידי קקל בשווייץ, באוסטרליה, בקנדה ובארה"ב.