עמק האלה הפך למוקד עלייה לרגל בחודשים האחרונים, ולא רק משום שחצי מהמדינה עולה בלהבות. האזור היפהפה, שנמצא במיקום מושלם בין ירושלים לתל אביב, ידוע בשל הנופים האינסופיים שלו, הפריחה העונתית, ההיסטוריה המרתקת, אך גם בזכות היין המצוין שיוצא ממנו.

בעמק האלה ובמטה יהודה בכלל יש למעלה מ־40 יקבים קטנים, חלקם אף זכו להכרה בינלאומית בתחרויות יין. לאחרונה, יקבים מאזור היין במטה יהודה, שהתאגדו תחת השם "יהודה", זכו במדליות זהב וכסף בתחרות הפתוחה לאזורי יין רשומים באיטליה. למעשה זהו אזור היין היחיד בארץ שעשה זאת, וזו הפעם הראשונה בהיסטוריה שבה יקבים מישראל השתתפו בתחרות.

טלי גוטליב על הלוי: "הרמטכ"ל 'הדגול' הזה היה אמור למנוע את ה-7 באוקטובר"
חוזרים למקורות: הצעד הדרמטי של השב"כ לאחר הטבח בעוטף

ובכל הטוב הזה אי אפשר להתעלם מהנוכחות הנשית שמובילה את תעשיית היין של עמק האלה. יין ונשים, לפחות בישראל, זה לא עניין של מה בכך. במשך שנים רבות כמעט לא שמענו על נשים בעלות יקב או יינניות, אך כיום יותר ויותר יקבי בוטיק פותחים את שעריהם, ואנחנו מגלים יזמות נשית מסקרנת. כיום פועלות בעמק האלה שלוש יינניות מובילות, המגדלות כרמים ויוצרות יין מצוין ביקבים משפחתיים.

כדי לפגוש אותן ולהכיר את סיפורן מקרוב, יתקיים ביום שישי, 28 ביוני, סיור בעקבות "היינניות של עמק האלה". הסיור, שיעלה 240 שקל לאדם, הוא חלק מאירועי חודש היין של מטה יהודה, ותוביל אותו אשת היין אורית גרינבאום לירון. אורית היא בעלת דיפלומה ביין ואלכוהול מבית הספר הלונדוני WSET, מרצה ומדריכת קורסי יין, מדריכת טיולי יין וקולינריה באירופה וחברה ב"השִזרה" - קהילת נשות היין של ישראל. בסיור היא עוברת ביקבים מטלר, צפרירים ורוגלית, נפגשת לשיח קצר ומרתק עם היינניות ומקנחת בטעימת יינות. גם אם אתם בעניין של סיורים מאורגנים וגם אם לא, כדאי שתכירו את עשייתן של שלוש הנשים שהתעוררו יום אחד בבוקר והחליטו שהן עושות יין - ולא סתם יין, יין טוב.

יקב מטלר - מושב עגור
במושב עגור הקטנטן, בין כרמים ושדות, תמצאו את יקב מטלר - יקב בוטיק שהקימה לאה מטלר יחד עם בעלה היינץ. לאה, ציירת ופסלת, גילתה את עולם היין בזכות חיבתו של בעלה למשקה. השניים עברו לעגור מהוד השרון, אחרי ששנים חיפשו מקום לבנות להם נחלה הרחק מההמון. את היקב שלה לאה לא הקימה בתחילה מתוך כוונה לייצר יין באופן מסחרי, אלה מתוך רצון לייצר לה ולבן זוגה יין לשתייה עצמית. אך מהר מאוד שניהם התמקצעו ולמדו יותר את תהליך הייצור והיקב, שהיה אמור להיות ביתי והתפתח.

את הכרמים הראשונים שלהם הם נטעו בשנת 2010 והוציאו יין ראשון בשנת 2014. כיום יקב מטלר מוציא 7,000 בקבוקים, חצי מהם רוזה ולבנים קלילים. לאה מספרת שעל הדרך היא גם מייצרת בירות מתובלות וערק.

יקב מטלר (צילום: יחצ)
יקב מטלר (צילום: יחצ)

מלבד שתיית יין, לאה מציעה ביקב גם ארוחות קלות, שכוללות לחמים ומאפים, גבינות וריבות מתוצרת עצמית, סלטים, שקשוקה ועוד. בביקור אצלה אפשר לשלב סיור טעימות ביקב, לשבת על יין ולהתרשם מיצירות האומנות שלה שתלויות בכל פינה. ואם אתם מתאהבים במקום, ביקב יש מספר צימרים מתוקים שמתאימים לזוגות ולמשפחות.

מתי: שלישי עד שישי, 9:00־15:00.
מחיר: 110־120 שקל לבראנץ', ארוחת בוקר לזוג - 170 שקל.
צימרים: החל מ־650 שקל לאמצע שבוע, החל מ־850 שקל בסופ״ש.
לפרטים: 050־2802554 ,054־4512045.

יקב צפרירים – מושב צפרירים
בסמוך לחורבת מדרס, אחרי נסיעה על כביש עפר מעט מאובק, תוכלו לראות את הכרמים שנטעו לאחרונה בני משפחת לנדר, הבעלים של יקב צפרירים. הכרמים, שניטעו בשנת 2021 (לפני שנת שמיטה), נמצאים כיום בשיאם - דשנים בענבים ירקרקים. הכרמים, שבהם גדלים שלושה זני ענבים, הם עוד צעד בהתבססות היקב, שמאפשר לו לייצר לראשונה יין מענבים שלא נקנו ממגדלים אחרים.

מאחורי יקב צפרירים עומדת הייננית לורי לנדר. היקב הוא עוד סיפור הצלחה מקומי, מאחר שהוא התחיל גם כן כיקב ביתי קטן. הכל התחיל כשלורי ושייקה לנדר החליטו לעשות יין בחצר ביתם במושב צפרירים בהרי יהודה. בשביל לורי, שעלתה לארץ מארצות הברית, ייצור יין הוא אקט ציוני חשוב. ומאחר שהיא מגיעה מעולם הארכיאולוגיה, החיבור של אדמה ועשיית יין נשמע כל כך טבעי, עד כדי כך שיינות היקב נקראים על שם החורבות הסמוכות לכרמים.

הכרם של יקב צפרירים  (צילום: יחצ)
הכרם של יקב צפרירים (צילום: יחצ)

את היקב בני הזוג פתחו לפני כ־20 שנה, וגם כיום, כשלורי מדברת על יין, ניתן לראות את התשוקה שלה לעשייה. כשמגיעים מבקרים אל היקב, היא מארחת ברוחב לב, מספרת על היין ועל הטרואר הייחודי שבו גדלים הענבים. כיום היקב מייצר כ־7,000 בקבוקים בשנה של יינות לבנים, רוזה ואדומים.

זמני ביקור: בשישי ובשבת פתוח מ־11:00 עד 17:00. בשאר ימי השבוע בתיאום מראש בלבד.
הפעילות ביקב כוללת טעימות יין וסיור – 60 שקל. כמו כן, ניתן להזמין פלטת גבינות – 120 שקל.
לפרטים נוספים: לורי – 052־4493042.

יקב רוגלית - נווה מיכאל
הייננית שרון כהן למדה ייננות ועבדה במשק סורק, לפני שהיא ובעלה ישי הקימו את יקב רוגלית בלב עמק האלה. היקב בן ה־10 מייצר כיום כעשרת אלפים בקבוקים בשנה, מענבים שגודלו בכרמים שבני הזוג נטעו בשנת 2016. ובעוד ישי מופקד על הטיפול בכרמים, שרון אחראית על יצירת היין הנפלא.

היקב, כפי שאתם בוודאי יכולים לנחש, נמצא בביתם ביישוב נווה מיכאל. וכמו כל סיפור הצלחה גדול, גם כאן הם הגיעו לעשיית יין במקרה - לאחר שקיבלו שאריות ענבי יין מחבר קרוב.

יקב רוגלית  (צילום: יחצ)
יקב רוגלית (צילום: יחצ)

את חובבי היין שמגיעים להתרשם מהתוצרת של היקב, הם מארחים במרפסת ביתם שצופה אל הנוף הפתוח של עמק האלה. אם מגיעים באופן עצמאי, הם מציעים סיור טעימות קצר שכולל ארבעה סוגי יין לצד פלטת גבינות וירקות. אם אתם מעדיפים, אפשר גם להזמין בקבוק ופלטת גבינות ופשוט לרבוץ מול הנוף.

מסלול טעימות: 100 שקל.
שעות פתיחה באמצע השבוע: 11:00־15:30, פתוחים בסופי שבוע בתיאום מראש.
טלפון לתיאום: שרון - 052־8806469.

הפסקת אוכל אצל נורית
עם כל האהבה שלי לגבינות, סיור יקבים לא יכול להיות מושלם ללא ארוחה טובה. אזור עמק האלה לא שופע מסעדות, אך המעט שיש מפתיע ביצירתיות. וכעת, כשאנחנו מדברים על יזמות נשית, אי אפשר לפספס את אחת הנשים המסקרנות באזור, נורית הרץ. נורית, מורת דרך ושפית פרטית, חיברה בין שתי אהבות - טבע ומטבח - ויצרה קונספט של ארוחות ליקוט עונתיות. למלאכת הליקוט של נורית אפשר להצטרף בתקופות מסוימות של השנה, אך גם אם לא מצטרפים ניתן ליהנות מתוצאותיו בארוחות שהיא מארחת מתחת לעץ התות שבחצר ביתה.

ארוחה אצל נורית  (צילום: יחצ)
ארוחה אצל נורית (צילום: יחצ)

הארוחות שלה צמחוניות וסופר־יצירתיות, ובכל ביס ניתן להרגיש את הטריות. בין המנות שהיא מגישה ניתן למצוא לחם "אישלחם" עם מטבלים; "תות בעלה אמו" - סנט מור צלויה בעלה תות עץ, ריבת תות אפגני, קרקר צנובר שחור, פרח שומר בר; "סלט מעיינות" עם גרגיר הנחלים, נענע משובלת, תותי עץ מהמעיין, וינגרט שסק; "מחבת ג'בנה וקממבר כבשים" עם משמש בלדי, קורנית וצתרה, פרחי קישוא מהגינה; אנילוטי דלעת, מרווה ברוטב חמאת מרווה ולימון; ניוקי א־לה רומנה עם סוכריות שרי, צלפים, זעתר ועוד. הארוחה מוגשת בקצב אטי יחסית, וכל מנה מקבלת את הכבוד שלה. אפשר כמובן להוסיף לארוחה יינות מתאימים ואפילו ורמוט צונן.

לפרטים נוספים: 052־8333844.