אנחנו יודעים שקשה להאמין, בעיקר כשבכל פינה אנחנו שומעים על עוד מישהו שמתלבט לגבי חופשת הקיץ, אבל מטיילים ברחבי העולם כבר הבינו שלמרות שזאת נחשבת רשמית כ"עונת הטיולים", זאת בכלל לא הזמן לסגור חופשה. 

בקיץ הלוהט, בעת שכולם בחופשה, תיירים שבוחרים לנפוש נאלצים להתפשר לא אחת על לינה, לעמוד בתורים אינסופיים לאטרקציות ולנטוף זיעה בחופים העמוסים. כל אלה, גרמו לכך שבשנים האחרונות ישנה מגמה חדשה של טיולים מחוץ לעונת השיא. אחת הסיבות לכך, היא השינויים באורך החיים שהביאה איתה מגפת הקורונה. שינויים שהובילו לכך שיותר אנשים עובדים מהבית, עליה בנוודות הדיגיטלית ובכך שיותר אנשים מחליטים לעשות פסק זמן - ולא דווקא בעונה החמה. 

בכתבה, שהתפרסמה הבוקר ב-CNN, ניתן לראות שמגמת הטיולים מחוץ לעונה לא מבטלת לחלוטין את עונות השיא בתיירות. "יש עדיין כמה עונות שיא ועונות השיא האלה נשארות ממש עמוסות, אבל גם עונות השפל נעשות עמוסות יותר ויותר", מסביר שם אוליבייה פונטי, דירקטור ב-ForwardKeys, חברת ניתוח נסיעות.

חוף ים, תאילנד (צילום: אינגאימג)
חוף ים, תאילנד (צילום: אינגאימג)

לאחרונה, החברה שלו צבר נתונים בשלושה מיעדי החוף הפופולריים בעולם: תאילנד, הוואי והאיים המלדיביים. בתאילנד לדוגמה, ממוצע התיירים החודש עומד על 8% לחודש. למרות זאת, גם בעונות השפל היקפי התיירות בכל חודש מהווים יותר מ-7% מהסך השנתי.מה שמוכיח, שבכל מה שקשור בתיירות, לפחות בתאילנד, אין יותר דבר כזה "מחוץ לעונה", שכן התיירים מגיעים גם בעונות שנחשבות כלא אידיאליות.

על אף השפעות הקורונה, ללא ספק הגורם הגדול ביותר המשפיע על מה שאנו מכירים כנסיעות "עונת השיא" הוא מזג האוויר. למשל, סקר משנת 2023 של ועדת הנסיעות האירופית דיווח כי מטיילים אירופאים ציינו את מזג האוויר כגורם מספר אחד שלהם בהחלטה לאן לצאת לחופשה. 

גלי החום שפקדו לאחרונה מדינות כמו יוון ואיטליה, ואף גבו קורבנות בנפש, גרמו לכך שלא מעט תיירים יוותרו השנה על חופשת קיץ - או לפחות יידחו אותה לאחרי יולי אוגוסט. ולמרות שאנחנו ההורים בדרך כלל חוששים ל"בזבז" את הזמן הפנוי באוגוסט, משפחות מסוימות כבר בוחרות לקחת את הילדים לחופשה דווקא אחרי שתתחיל שנת הלימודים. משפחות אלה בוחרות בדרך כלל באופציה הזאת משתי סיבות: אחת, להוזיל עלויות; והשניה היא מתוך רצון לקחת את הזמן ולהכיר לילדים תרבויות חדשות. 

לא משנה מה הסיבות, אי אפשר להתעלם מהמגמה המשמעותית הזאת, שללא כל ספק תשפיע על המאבק בתיירות יתר, אשר מציף ערי תיירות רבים ברחבי העולם.