אחרי החודשים האחרונים שעברו עלינו, ועם כל האהבה לארץ המדהימה שלנו, לפעמים צריך לקחת רגע פסק זמן, לעלות על מטוס, לשתות קצת יין ולראות נופים חדשים כדי למלא את הנפש והמצברים, ולחזור להילחם על המולדת מחוזקים ורעננים. יעד נהדר למשימה הוא העיר מדריד. מדובר ביעד קרוב, עם אוכל טעים ואפשרויות בילוי מגוונות. כל כך נהדר, שהוא ברשימת היעדים הפופולריים בקרב ישראלים בקיץ, עד כדי כך שבאייר אירופה החליטו להגדיל את מספר הטיסות השבועיות בקו תל אביב-מדריד מחמש לשבע.

חם לכם? צאו לשמורות הטבע הימיות של ישראל ושלבו חיות והרפתקאות
מתחת לגיל 35: באי האיטלקי הזה תוכלו לישון בחינם

בירת ספרד מציעה שפע של אתרים היסטוריים, מוזיאונים, מסעדות וברים וכמובן שופינג, שיעזרו לכם ליצור את החופשה המושלמת. עם הארכיטקטורה המדהימה שלה והאווירה התוססת שמרגישים בכל מקום, יש בה משהו שקוסם לכל סוג של מטייל. כדי שלא תלכו לאיבוד (אף שלפעמים זה ממש כיף) בכל מה שלעיר יש להציע, הכנו רשימה של הדברים שפשוט אסור לפספס.

הרחובות

נתחיל באחד הרחובות המוכרים במדריד, "גראן ויה" (Garren Via Street), הבנוי בצורת מדרחוב. הרחוב הארוך יציע לכם מסעדות, חנויות בגדים ומזכרות ועשרות ברים. אפשר לשוטט שעות לאורכו, להיכנס לחנויות, לעצור ליין קר או ורמוט וליהנות מהאווירה.

כמובן שאי אפשר לטייל במדריד בלי לעצור לפחות פעם אחת בפלאזה מאיור, הכיכר המרכזית הגדולה של העיר. הכיכר הענקית היא נקודה חשובה שממנה יוצאים שלל סמטאות ורחובות המובילים לבתי מאפה, מסעדות וברים קטנים. בכיכר ניתן להתרשם מהארכיטקטורה היפהפייה וההיסטוריה המרתקת שלה. היא עוצבה בשנת 1619 על ידי חואן גומז דה מורה והתקיימו בה לאורך השנים אירועים מרכזיים, החל ממלחמות שוורים, דרך חתונות מלכותיות ועד הוצאות להורג. בשנת 1790 שריפה הרסה את הכיכר, אך היא נבנתה מחדש בפיקוח של חואן דה וילנואבה, האדריכל הידוע. הכיכר מוקפת במבנים עם מרפסות ברזל וציורי קיר. כיום מתקיימים בה פסטיבלים, תערוכות ושוק הכריסמס של העיר, ויש בה שפע של קולינריה משובחת.

כיכר חשובה נוספת, שמהווה את הלב הפועם של מדריד, היא פוארטה דל סול. הכיכר מעוצבת בצורת חצי עיגול, והיא מהווה צומת לרחובות ההיסטוריים והבועטים ביותר של העיר. במקור הכיכר שימשה כאחד משערי העיר. בכיכר תוכלו לראות את השעון המפורסם שכל העיניים מופנות אליו ביום האחרון של דצמבר. כבר למעלה ממאה שנה יש מסורת נחמדה שבה אנשים מכל ספרד מגיעים לכאן לפתוח את השנה על ידי אכילת 12 ענבי מזל, בעת שהשעון מצלצל 12 פעמים. במרכז הכיכר, על המדרכה, תמצאו לוח המסמן את קילומטר האפס של ספרד, נקודת המוצא של כל הדרכים העיקריות במדינה.

במרחק כמה פסיעות מהכיכר, בין הרחובות Alcalá ו־Sevilla, נמצא Galería Canalejas - מרכז קניות אקסקלוסיבי שבו יותר מ־40 בוטיקי אופנה של מותגי יוקרה כגון הרמס, קארטייה ורולקס. המרכז נמצא בתוך מבנה מפואר ששימש כמה מהבנקים המובילים במדינה, ועדיין אפשר לראות בו שתי כספות כבדות משקל. בתוכו יש גם פוד קורט עם מסעדות וברים מפונפנים, ואחת ממנות הפאייה המושלמות שתטעמו.

קולטורה ומלכותיות

הפארק המפורסם ביותר במדריד הוא El Parque del Buen Retiro, שרוב האנשים בדרך כלל מקצרים את שמו ל"רטירו". מה שהיה בעבר מקום בילוי מלכותי ויעד שבו התקיימו הצגות וקונצרטים, מפורסם כיום בזכות השבילים הרחבים שלו, ארמון נוצץ, מזרקות אבן ואגם (מעשה ידי אדם), שבו ניתן לשכור סירות משוטים. זה מקום נהדר לעצור בו לפיקניק וליהנות מהשלווה.

רטירו פארק (צילום: מיטל שרעבי)
רטירו פארק (צילום: מיטל שרעבי)


בתקופת הקיץ מתקיימים בפארק קונצרטים חינמיים ותערוכות של אומנים מכל העולם. לאורך השנה מוצגות תערוכות באדיבות גלריית האומנות ריינה סופיה בשני חללים בפארק.

ואם כבר עסקינן באומנות, מוזיאון תיסן הוא אחת משלוש הנקודות המרכיבות את משולש האומנות המוזהב של מדריד, יחד עם מוזיאון פראדו - הגדול ביותר בספרד - בו יש בעיקר ציורים קלאסיים מארמונות המלוכה; וריינה סופיה - בו תמצאו את האוספים הגדולים ביותר של פיקאסו ודאלי.

מוזיאון תיסן מכיל את אוסף האומנות של הברון היינריך תיסן־בורנמיסה, ולצדו כמעט אלף ציורים של אומנים מפורסמים, כמו דאלי, רמברנדט, דגה, ואן גוך ואחרים. הוא מתפרש על שתי קומות, ומחולק למספר סגנונות. תיסן מאפשר לחובבי האומנות לראות יצירות קלאסיות לצד יצירות המתארות את ההיסטוריה של ספרד.

אם אתם יותר אנשים של ארמונות ממוזיאונים, יש שני יעדים שלא כדאי לכם לפספס. הארמון המלכותי של מדריד, ביתם הרשמי של המלך פליפה השישי והמלכה לטיציה. הוא נמצא במרכז העיר, וגם אם לא תיכנסו אליו - זהו מבנה שאי אפשר שלא להתרשם ממנו. לארמון יש היסטוריה שמתחילה בימי הביניים. באותם ימים הוא נבנה כמבצר, אך מאז הוא שינה ייעוד; חלק מהאגפים שלו הורחבו, והוא משמש כיום גם כביתה של משפחת המלוכה הספרדית וגם כמוזיאון פתוח.

אם אתם אוהבים להרגיש כמו בני מלוכה, ולא הספיק לכם הביקור בארמון במדריד, כ־40 קילומטר מהעיר נמצא הארמון המלכותי של ארנחואס (Aranjuez Royal Palace), שהוכרז כאתר מורשת עולמית על ידי אונסק"ו. הארמון מוקף בגנים מטופחים ולצדו זורמים הנהרות טאג'ו וג'ראמה. הארמון שימש כמעון של המלכים והמלכות הספרדיות, וכיום הוא פתוח למבקרים וניתן להגיע אליו ברכב או ברכבת ממרכז מדריד. בניית הארמון, יחד עם המונומנטים הסמוכים לו, החלה בתקופת פיליפ השני והושלמה על ידי צ'ארלס השלישי מספרד, וכתוצאה מכך ניתן לראות בו מגוון רחב של סגנונות. בחזית הארמון ניתן לראות פסלים של שלושת המלכים שנטלו חלק בבנייתו. בתוך הארמון ישנם חדרים שונים ששימשו את בני המלוכה לאירוח או כחלל פרטי. כל אחד מהם מעוצב בצבע אחר, ובכל אחד מהם יש שלל יצירות אומנות וציורים. אפשר לטייל בארמון באופן עצמאי ולהתרשם מהטעם האישי של כל בן מלוכה, ולאחר מכן ניתן לצאת לסיור בגנים הסמוכים.

ארמון אנראוחס (צילום: מיטל שרעבי)
ארמון אנראוחס (צילום: מיטל שרעבי)


קצת קולינריה

מרקדו דה סן מיגל הוא שוק האוכל שכל חובב קולינריה חייב להיות בו. השוק נפתח אי־אז בשנת 1916, כשוק אוכל מקומי. לפני כ־15 שנה השוק, שנמצא בקרבת פלאזה מאיור, הפך לשוק הגורמה הראשון של מדריד. אל החגיגה הצטרפו לפני מספר שנים כמה שפים מפורסמים, שהקפיצו את הערך שלו אף יותר. השוק ממוקם בלב האזור הידוע בשם "מדריד דה לוס אוסטריה" (El Madrid de los Austrias). בשוק תוכלו לטעום טאפאס, דגים ופירות ים טריים, גבינות גורמה ספרדיות, בשר, קינוחים ועוד. כמו כן, כמעט בכל דוכן תוכלו ללגום סנגריה צוננת.

מרקדו דה סאן מיגל (צילום: מיטל שרעבי)
מרקדו דה סאן מיגל (צילום: מיטל שרעבי)


אי אפשר כמובן להיות במדריד בלי לבקר בלפחות בר קוקטייל אחד, ואם אנחנו חייבים לבחור אחד, זה בוודאות יהיה "סלמון גורו". בר מעוצב ומשקאות מטורפים שידליקו כל חובב אלכוהול. לצד החלל המרכזי של הבר, שבו ניתן למצוא פינות ישיבה ובר שיתופי, יש חדר קטן דמוי אקווריום המושך את העין. בבר יש תפריט קוקטיילים נרחב עם עשרות אופציות לקוקטיילים מיוחדים, החל מקוקטיילים מתקתקים ועד קוקטיילים חריפים. חובבי המטבח המקסיקני יכולים למצוא כאן אפילו קוקטייל בהשראת טאקוס. לצד תפריט הקוקטיילים יש תפריט נשנושים, שאפשר למצוא בו הכל חוץ ממנות סלמון.

סלמון גורו (צילום: מיטל שרעבי)
סלמון גורו (צילום: מיטל שרעבי)

פלאזה מאיור (צילום: מיטל שרעבי)
פלאזה מאיור (צילום: מיטל שרעבי)


מסעדה מומלצת עם וייב מועדוני היא "Quinto Elemento", השוכנת בקומה השביעית של מועדון הלילה המפורסם "Kapital". חלל המסעדה מעוצב בקפידה ומוקף במסכים גדולים המקרינים קליפים ואפקטים חזותיים על גג ההזזה שנמצא מעל.

מסעדת קוינטו (צילום: מיטל שרעבי)
מסעדת קוינטו (צילום: מיטל שרעבי)


התפריט של המסעדה מחולק לפי נושאים (אוויר, אדמה וים), כך שאפשר לבחור נושא אחד ולרוץ עליו כל הארוחה או לשלב. המחירים בתפריט גבוהים יחסית, אבל תוכלו ללכת על תפריט טעימות שנע בין 90 ל־110 יורו לאדם. אם אתם רוצים לחוות את המקום, אך לוותר על ארוחה מלאה - הסושי שלהם בהחלט יעשה את העבודה.

לסיכום, מדריד היא יעד קרוב ונפלא להתרענן בו. לא משנה אם לסופ"ש או לשבוע ויותר, אפשר ליהנות בה מהכל.