עמק בית שאן הוא אזור עם היסטוריה מרתקת, טבע פראי ומעיינות צלולים, ובקיצור יעד אידאלי לטיול בסוף השבוע. אספנו, בעזרת רשות הטבע והגנים, מסלולי טיול משפחתיים שיובילו אתכם למקומות יפהפיים ולחוויות בלתי נשכחות. בדרך תוכלו להתרענן במעיינות צלולים וליהנות מהנופים הקסומים ומהאווירה המיוחדת של האזור.

בעמק בית שאן, פנינה ירוקה במרחק נסיעה של כשעה וחצי מהמרכז, יש מסלולי טיולים רבים המאפשרים לחוות את הטבע בשיאו, לשכשך במי מעיינות ולבקר באתרים היסטוריים מרתקים.

שרית פלאצ'י מיארה, ממונית קהל וקהילה במחוז צפון ברשות הטבע והגנים: "החום בעמק בית שאן מורגש היטב בחודשי הקיץ, אולם המעיינות המפוזרים והאתרים המאפשרים ביקור בשעות הערב מביאים להקלה ונחת. העמק מציע שילוב של טבע לצד מורשת, עם אפשרות לטיולים בשעות הבוקר והערב, ונחלים קרירים וצלולים המהווים חוויה מרעננת גם בימי הקיץ החמים. על אף החום הכבד - בהחלט שווה לבקר גם בעונה זו".

פריחה בשמורת טבע גלבוע  (צילום: יריב מליחי, רשות הטבע והגנים)
פריחה בשמורת טבע גלבוע (צילום: יריב מליחי, רשות הטבע והגנים)

שמורת טבע הגלבוע 

ברכס הרי הגלבוע התלולים ולצד צמחייה מגוונת, נמצאת שמורת טבע פתוחה – פיסת טבע יוצאת דופן, שמהווה נקודת התחלה אידאלית ליום טיולים באזור בית-שאן. הביקור בשמורה מתאים לכל מי שמחפש נקודה לפרוס בה מחצלת ולספוג את הנוף הנשקף מהר שאול, הנקרא גם "כליל היופי".
הר הברקן, אחת הפסגות הגבוהות ברכס. לצד פריחה מרשימה של אירוס הגלבוע בהר, ניתן למצוא גם תעלות קשר היסטוריות ממלחמת העצמאות. בהמשך המסלול כדאי לבקר בגבעת יהונתן הסמוכה. בפסגת הגבעה ניצבת אנדרטה בנויה מגל אבנים, לזכר שבעת בני העמק שנפלו באזור במלחמת העצמאות.
בחיק השמורה ישנם מקורות מים ייחודים, ביניהם עין הסמל ונחל יצפור. בנוסף, תוכלו לעצור בחורבת ולהתרשם מחציבות ובורות מים מהתקופה הרומית ומהתקופה הביזנטית. 

נחל הקיבוצים (צילום: יעקב שקולניק)
נחל הקיבוצים (צילום: יעקב שקולניק)

פארק המעיינות – נחל הקיבוצים 

טיול רגלי או רכיבה על אופניים לאורך 15 ק"מ בפארק המעיינות, יובילו אתכם לשלושה מעיינות גדולים ונחל שוקק מים, בהם תוכלו ליהנות מהשקט והשלווה של הטבע. במקום ניתן לשכור אופניים, קלאבקאר או רכבת קרוניות העוברת בין המעיינות (בתשלום).

גן השלושה  (צילום: ויקטור אנור, רשות הטבע והגנים)
גן השלושה (צילום: ויקטור אנור, רשות הטבע והגנים)

גן הלאומי השלושה (סאחנה)

גן לאומי השלושה נקרא על שמם של שלושת בני העמק שנפלו בשנת 1938, אך ידוע בנוסף גם בשם "סחנה" בשל מימיו החמימים (בערבית). מתחילת יולי 2024, הגן הפך ירוק ואין להדליק בו מנגל, מה שהופך את הביקור לנעים ונקי יותר, ומזמין אתכם ליהנות מהטבע וההיסטוריה של המקום.
באתר תוכלו ליהנות מבריכות שחייה טבעיות עם מים חמימים ונעימים. בגן פעמוני ההתיישבות תוכלו לראות תצוגה של דגמים משוחזרים של פעמונים מיישובי החלוצים, ובוסתן הארץ-ישראלי, המציע פינה שלווה עם עצי פרי מקראיים. בנוסף, בגן הלאומי נמצא אתר חומה ומגדל, המשחזר את היישוב תל עמל, ומוזיאון לארכיאולוגיה אזורית ים תיכונית המציג אוספים נדירים מהתקופות היוונית והרומית. 
שימו לב: הכניסה למוזיאון היא בימים ראשון-חמישי בין השעות 10:00 – 14:00, או בתיאום מראש בטלפון: 04-6581017.

גן לאומי בית שאן  (צילום: שרית פלצי מיארה, רשות הטבע והגנים)
גן לאומי בית שאן (צילום: שרית פלצי מיארה, רשות הטבע והגנים)

גן לאומי בית-שאן 

בגן הארכאולוגי בבית שאן נמצאים שרידי הפאר המרשימים של העיר מהתקופה הרומית והביזנטית, המספרים סיפור מרתק של עבר מפואר. בין השרידים נמצאים התיאטרון הרומי מהמאה השנייה לפנה"ס, מקדש רומי, מזרקה ציבורית מפוארת, שרידי גשרים, בתי מרחץ ועתיקות רבות נוספות. מעל הגן הלאומי מתנשא תל גבוה בו שכנה בית-שאן המקראית. בנוסף, תוכלו ליהנות גם מנחל חרוד העובר בלב הגן הלאומי, שמימו זורמים כל ימות השנה.
בשעות הלילה מתקיים מופע הלילה "לילות שאן" - מופע אור קולי לכל המשפחה המעניק חוויה ייחודית וחינוכית, המשלבת בין טכנולוגיה מתקדמת לבין היסטוריה מרתקת, במהלכו תגלו את ההיסטוריה העשירה של העיר העתיקה, מהתקופה הרומית ועד ימי הביניים.
לילות שאן פועל בימים שני עד חמישי בחודשים יוני ויולי בשעות הערב עם רדת החשיכה. הכניסה לפעילות כרוכה בהרשמה מראש באתר הרשות.