טיול בחו"ל הוא לא דבר זול, אך בוודאי תשמחו לשמוע שכמעט בכל מקום שתגיעו אליו בעולם תמצאו סיורי חינם. בערים רבות פועלים ארגונים בינלאומיים כמו GuruWalk ,FreeTour ו-SANDEMANs, שמציעים סיורים מודרכים באטרקציות ובאתרים מעניינים עם מדריכים מקומיים מצוינים.  

איך מוצאים? מקלידים במנוע חיפוש Free Walking Tours עם שם היעד (רומא למשל), נכנסים לאתר שמציע סיורים חינמיים ובוחרים סיור. שימו לב לנקודות העצירה בדרך, משך הסיור, דרגת הקושי והכי חשוב: להמלצות של מטיילים אחרים. בסוף הסיור נהוג לתת טיפ למדריך, שכמעט תמיד יצייד אתכם בהמלצות שוות להמשך הטיול. 

1. רומא, איטליה
עם היסטוריה עשירה, ארכיטקטורה מפוארת ומטבח מענג, רומא ממוקמת גבוה ברשימת הערים הנחשקות בעולם. בין הסיורים המובילים בעיר מככב הסיור הקלאסי, שעובר בסמטאות אבן עתיקות ובאתרים היסטוריים כמו הקולוסיאום, הפנתיאון ומזרקת טרווי היפה, שאם זורקים לתוכה מטבע ומבקשים משאלה היא מתגשמת. שני סיורים נהדרים נוספים הם הסיור הפופולרי בשכונת טרסטוורה הצעירה והתוססת וסיור מאלף ומלא קסם בקרית הוותיקן. 
משך הסיור: כשלוש שעות.
מה רואים: הקולוסיאום, הפנתיאון, מזרקת טרווי, פורום רומאנו, המדרגות הספרדיות, הקפלה הסיסטינית, פיאצה נבונה וקמפו די פיורי, כיכר מקסימה עם שוק איכרים חביב.      
למי זה מתאים: לחובבי תרבות והיסטוריה, לסקרנים ולמי שמגיע בפעם הראשונה לעיר ורוצה להכיר אותה לעומק. 

הקולוסיאום, רומא (צילום: אינגאימג')
הקולוסיאום, רומא (צילום: אינגאימג')

2. ברלין, גרמניה  
ברלין היא עיר מרתקת עם היסטוריה עשירה ותרבות תוססת. הסיורים החינמיים מגוונים ומציעים מפגש עם אתרים מפורסמים כמו שער ברנדנבורג וחומת ברלין, סיורי גרפיטי באיסט סייד גלרי ואת הסיור אלטרנטיבי בשכונת קרויצברג, שכונת מהגרים צבעונית ומסקרנת. לאורך הסיור פוגשים  ארכיטקטורה מעניינת ומלאת ניגודים, מבקרים בצ'ק פוינט צ'ארלי, נקודת המעבר בין מזרח ומערב, ובשכונת ברגמן, קסם אורבני בלב קרויצברג, שמציעה שפע של חנויות בוטיק, בתי קפה ומסעדות.   
משך הסיור: כשלוש שעות.   
מה רואים: תעלת לנדוור, תעלה רומנטית שלאורכה פזורים מסעדות ובתי קפה שוקקים, פארק קרויצברג, צ'ק פוינט צ'ארלי, גשר אוברבאום, איסט סייד גלרי ואוכלוסייה קוסמופוליטית ססגונית.   
למי זה מתאים: לכולם. לחובבי היסטוריה, ארכיטקטורה ותרבות, למי שרוצים להתוודע לרבגוניות הייחודית של ברלין ולהתחבר לווייב האמיתי של העיר. 

3. אמסטרדם, הולנד    
היפהפייה ההולנדית היא אחת הערים המעניינות והצבעוניות בעולם. הסיורים בה מגוונים ומתאימים לכל סוגי המטיילים. הסיור הקלאסי אורך כשעתיים, ועובר דרך אתרים חשובים כמו בית רמברנדט, כנסיית ווסטרקרק, כיכר דאם והארמון המלכותי ורחוב החלונות האדומים. בקטגוריית הסיורים הנישתיים נמצאים סיור קופי שופ'ס מסחרר מלווה בהסברים לחובבי הז'אנר, סיור גרפיטי מקסים לשוחרי אמנות רחוב, וטיול אופניים אלטרנטיבי במקומות הכי סודיים ומגניבים בעיר. 
משך הסיור: כשלוש שעות.  
מה רואים: בית רמברנדט, כנסיית ווסטרקרק, בית אנה פרנק, הרובע היהודי, מוזיאון אמסטרדם, כיכר דאם והארמון המלכותי, רחוב החלונות האדומים והכנסייה העתיקה ביותר בעיר.      
למי זה מתאים: לחובבי היסטוריה, תרבות וארכיטקטורה. לצעירים בגוף וברוח ולמי שרוצים להכיר את העיר מזווית קצת יותר אישית.    

פריז (צילום: אינג אימג')
פריז (צילום: אינג אימג')

4. פריז, צרפת
פריז היא העיר האולטימטיבית ללכת בה לאיבוד, אבל הפנינים האמיתיות לא מתגלות לבד. לצד הסיור הקלאסי, שעובר באתרים מפורסמים כמו שער הניצחון, שאנז אליזה וגני טווילרי, תמצאו את הסיור במונמרטר - רובע האמנים הקסום. הסיור, מתובל בסיפורים ואנקדוטות משעשעות, הולך בעקבות אמנים דגולים כמו פיקאסו, טולוז לוטרק, דאלי ורנואר, עובר בכיכרות יפהפיות ובאתרים איקוניים, בבתי הקפה ובברים שבהם נהגו לשבת ומגיע לשיאו במולן רוז' המיתולוגי. 
משך הסיור: כשלוש שעות.   
מה רואים: בזיליקת סקרה קר, קיר האהבה, כיכר טרטרה עם המוני ציירי הדיוקנאות, קברט לפין אז'יל, בית ואן גוך ומולן דה לה גאלט, טחנת רוח עתיקה ששימשה השראה לאמנים רבים.    
למי זה מתאים: לחובבי תרבות ואמנות, לרומנטיקנים נוסטלגיים ולכל מי שרוצה להכיר את פריז האותנטית, מחוץ למסלול המוכר.   

5. בודפשט, הונגריה
השילוב הייחודי בין ישן וחדש, קלאסי ומודרני, ניכר בכל פינה בבירת הונגריה. מגוון סיורי החינם מרשים וכולל בין השאר את הסיור הקלאסי שעובר דרך כל האתרים החשובים, בזיליקת סנט סטפן, טירת בודה, גשר השלשלאות ומצודת הדייגים. אבל מי שמחפש חוויה מרגשת יותר ימצא אותה בסיור המוקדש למורשת היהודית בעיר. הסיור מתקיים ברובו ברובע היהודי ועובר דרך נקודות ציון מרכזיות כמו בית הכנסת הגדול, המוזיאון היהודי ואנדרטת הנעליים המצמררת על שפת הדנובה. 
משך הסיור: כשלוש שעות.   
מה רואים: בית הכנסת הגדול של בודפשט, אנדרטת הערבה הבוכייה, המוזיאון היהודי, שרידי חומת הגטו היהודי ואת חצר גוז'דו המאכלסת מסעדות כשרות לצד בתי קפה ופאבים מחתרתיים.    
למי זה מתאים: לכולם. לאוהבי היסטוריה ומורשת יהודית, וגם לאוהבי אמנות רחוב שישמחו לגלות ברובע סצנת גרפיטי יצירתית ומלאת השראה. 

מדריד (צילום: יחצ)
מדריד (צילום: יחצ)

6. מדריד, ספרד
בירת ספרד היא עיר יפה, מעניינת, סוחפת וטעימה עם כיכרות יפות ורחובות הומים, שווקים צבעוניים וקולינריה משובחת. בין הסיורים החינמיים תמצאו קלאסיקות, עם עצירות באתרים פופולריים כמו פלאזה מאיור, העיר העתיקה ושוק סן מיגל. אבל אנחנו ממליצים דווקא על סיור במוזיאון הפראדו, אחד המוזיאונים החשובים בעולם, שמציג יצירות מופת של אמנים ספרדים ובינלאומיים, מוולאסקס ועד רמברנדט, ומציע חוויה תרבותית ואמנותית מהמעלה הראשונה.  
משך הסיור: כשלוש שעות.   
מה רואים: יצירות אמנות מרהיבות מימי הביניים ועד המאה ה-19, תקופת הרנסנס והבארוק; ואוסף מהפנט של מעל 8000 ציורים של אמנים ידועים כוולאסקס, גויה ואלגרקו ועוד רבים וטובים. 
למי זה מתאים: לשוחרי אמנות, אבל גם למי שאוהבים לחקור, להעמיק וליהנות מיצירות פאר  יפהפיות ומרוממות את הלב.        

7. שטוקהולם, שבדיה
בירת שבדיה היא עיר מהפנטת הבנויה על שרשרת איים, עם שילוב מושלם של היסטוריה ימי-בייניימית קסומה ותרבות מודרנית. מלבד הסיור הויקינגי, כמעט כל הסיורים החינמיים מתרכזים בעיר העתיקה (Gamla Stan) וסביבותיה, כך שלא משנה עם מי תבחרו לטייל הנאה מובטחת. הסיור עובר ברחובות צרים מרוצפי אבן שלאורכם ניצבים בניינים צבעוניים, בארמון המלכותי ובחצרות נסתרות שופעות היסטוריה נורדית, בכיכר השיקית Sergels ובמוזיאון הפתוח סקאנסן.  
משך הסיור: כשלוש שעות.     
מה רואים: הארמון המלכותי, הכנסייה הגדולה, כנסייה דרמטית בת 700 שנה, היכל האבירים ששימש בעבר את הפרלמנט השבדי, בית העירייה הידוע כסמלה של העיר ובית התרבות המפואר.  
למי זה מתאים: לחובבי היסטוריה ותרבות, לאוהבי העיצוב הנורדי ולפודי'ס מתקדמים, שישמחו לגלות במהלך הסיור בעיר סצנה קולינרית נפלאה. 

ניו יורק (צילום: אינגאימג')
ניו יורק (צילום: אינגאימג')

8. ניו יורק, ארה"ב
התפוח הגדול והעיר שלא ישנה, הם רק חלק מהכינויים שניתנו לעיר שאין דומה לה בעולם כולו.  ניו יורק מציעה שפע רב של סיורי הליכה באתרים איקונים כמו פסל החירות, האמפייר סטייט בילדינג וטיים סקוור. אבל הסיור הקולינרי-היסטורי של GuruWalk בגריניץ' וילג' עוקף את כולם. הסיור עובר דרך הרחובות השוקקים של הוילג' ועוצר לטעימות של פלאפל וחומוס מעוררי תיאבון, קאפקייקס, קורן דוג, פיצה ושוקולד, כשבסופו אתם מחליטים כמה לשלם. הכי שווה מכולם.          
משך הסיור: כשלוש שעות.   
מה אוכלים: פלאפל וחומוס אצל מאמונ'ס, משולשי פיצה מענגים, כדורי אורז מלוחים מהמטבח ההודי, צ'יפס בלגי עם שלל רטבים, קנולי שאתם מכינים ושוקולד מעוּלה בעבודת יד.  
למי זה מתאים: לגרגרנים, ולכל מי שאוהב לאכול ורוצה לחוות את הטעמים האקלקטיים של התרבויות השונות שהתמקמו בשכונה הכי מגניבה בעיר. 

רחובות טוקיו (צילום: רויטרס)
רחובות טוקיו (צילום: רויטרס)

9. טוקיו, יפן     
עם למעלה מ13 מיליון תושבים, גורדי שחקים מודרניים לצד מקדשים עתיקים, גנים יפנים מסורתיים ואזורי קניות ססגוניים, טוקיו היא עיר ממגנטת וכמו בשיר היפה של ריקי גל - לא נגמרת. בין שפע הסיורים החינמיים בבירה היפנית מככב הסיור ברובע שיבויה, הלב הפועם של העיר. הסיור עובר דרך מקדשים מפוארים, מעבר החציה האיקוני של שיבויה, פסל הכלב האצ'יקו, מדרחוב סנטר גאי, הרחוב המרכזי של שיבויה, ובניין שיבויה 109, מקדש האופנה של בנות טוקיו. 
משך הסיור: כשלוש שעות.     
מה רואים: פסל הכלב האצ'יקו, שסיפורו הפך סמל להתמדה ונאמנות, צומת שיבויה, בניין 109, קניון בן 10 קומות עמוסות בבוטיקים וחנויות אופנה, גבעת מלונות האהבה והפארק המקסים יויוגי.   
למי זה מתאים: לאוהבי התרבות היפנית, ולמטיילים שמגיעים בפעם הראשונה לטוקיו ורוצים לחוות את הווייב והאנרגיות המדהימות של העיר. 

10. דובאי, איחוד האמירויות
דובאי היא עיר של ניגודים מרתקים ושילוב ייחודי של תרבות ומסורת עתיקה עם חדשנות עתידנית, נופים מדבריים משגעים וגורדי שחקים מודרניים. הכל כאן גדול ומפואר, וכמעט כל סיור עובר דרך האטרקציות המרכזיות שהן מקור לגאווה לאומית. בסיור הקלאסי, שכדאי להתחיל איתו את הביקור בעיר, תפגשו את בורג' חליפה, הבניין הגבוה בעולם, את קניון דובאי המכיל מאות חנויות, את איי התמרים המרשימים ואת המרינה השלווה, שיאכטות יוקרתיות מתנדנדות בה עם הרוח הנעימה.  
משך הסיור: כשלוש שעות.     
מה רואים: בורג' חליפה, האיים המלאכותיים, שלושה איים המעוצבים בצורת עצי תמר, דובאי מוֹל, הקניון הגדול בעולם, גן הפרחים, המזרקה הגדולה בעולם, שמציגה מופע מרהיב של מים ואורות. 
למי זה מתאים: לכולם. לחובבי הרפתקאות, למשפחות עם ילדים, לאוהבי החיים הטובים ולמי שראו כבר הכל, אבל עוד לא ראו את דובאי. 

ליהי רון היא עיתונאית ועורכת, מחברת מדריכי יעדים ומובילה טיולי נשים ואוכל בארץ ובעולם.