מהפאד תאי הנצחי בשווקים ההומים של תאילנד, דרך דוכני הפאני פורי העמוסים בהודו ועד הפסטל דה נאטה בפורטוגל ונקניקיות הקארי העסיסיות בגרמניה. אוכל רחוב הוא לא עוד מזון.  הוא הצצה ללב התרבות המקומית ולמארג הטעמים שמגדיר מקום. הוא גם זול, טעים ומשביע. קבלו 10 מנות נפלאות שליקטנו על מפת הדרכים הקולינרית ברחבי העולם.  

פאד תאי (צילום: דניאל לילה)
פאד תאי (צילום: דניאל לילה)

פאד תאי, תאילנד
המלכה הבלתי מעורערת של אוכל רחוב מציעה לא מעט מנות שאפשר לזלול בשווקים ובדוכנים, אבל פאד תאי היא המנה הכי מזוהה איתה והפופולרית ביותר. למי שלא מכיר, מדובר באטריות אורז מוקפצות עם ביצה, נבטי שעועית ובצל ירוק, בתוספת חלבון כמו עוף, שרימפס או טופו. כל הטוב הזה מתובל ברוטב תמרהינדי טעים, רוטב דגים ופתיתי צ'ילי שמרימים לה עם בייט עוקצני. 

פאני פורי (צילום: FREEPIK)
פאני פורי (צילום: FREEPIK)

פאני פורי, הודו
גם תת היבשת ההודית מככבת ברשימה היוקרתית של מאכלי רחוב. בראש הרשימה צועד הפאני פורי, חטיף קריספי חלול ועגול ככדור, המטוגן בשמן עמוק וממולא בתבשילים חריפים ועשירי טעמים. לרוב ממלאים אותו בצ'אטני, אבקת צ'ילי, מחית תפוחי אדמה, בצל וחומוס, וכמעט בכל פינת רחוב אפשר לראות תורים ארוכים של הודים מקפיצים בזה אחר זה כדורי פאני פורי לפה.  

 

ארפס (צילום: אינגאימג')
ארפס (צילום: אינגאימג')

ארפס, ונצואלה
מעין פיתה בצורת דיסקית עשויה מקמח תירס, שהפציעה באחת העונות של מאסטר שף והפכה לפופולרית גם בדוכני השווקים שלנו. בכל מקום בוונצואלה (יש גם גרסה קולומביאנית), ברחובות, במסעדות ובבתים, אפשר למצוא את כיס הבצק המסורתי, ממולא במילויים שונים וטעימים להפליא כמו בשר בקר מפורק, שעועית שחורה, אבוקדו ותועפות של גבינה צהובה מותכת. 

נקניקייה, גרמניה (צילום: רויטרס)
נקניקייה, גרמניה (צילום: רויטרס)

נקניקיית קארי, גרמניה
זו אולי לא המנה הכי מתוחכמת למראה, אבל אי אפשר לבקר בגרמניה בלי לעצור באחד מדוכני הרחוב המגישים את הנקניקייה העסיסית ולסמן עליה וי. הקאריוּורסט עשויה מבשר חזיר מטוגן, חתוכה לפרוסות עבות ושוחה ברוטב עגבניות ואבקת קארי. בדרך כלל מגישים את הנקניקייה עם לחמנייה או צ'יפס, אבל מביני עניין אוכלים אותה בצלחת קטנה בלי תוספות.       

פסטל דה נאטה (צילום: אינגאימג')
פסטל דה נאטה (צילום: אינגאימג')

פסטל דה נאטה, פורטוגל
הקינוח הלאומי של פורטוגל חצה זה מכבר את גבולות המדינה, והפך לאורח קבוע בוויטרינות של קונדיטוריות נחשבות בעולם בהן ישראל. מדובר במאפה עשוי מבצק עלים פריך וחמאתי, ממולא בפודינג חלמונים עשיר עם ניחוח לימוני. אופים אותו בתבניות ברזל קטנות ואישיות ומגישים לארוחת בוקר לצד הקפה. המטיילים בליסבון ימצאו אותו בכל מקום ובכל שעות היום.          

פוטין עם גבינה ורוטב (צילום: אינגאימג')
פוטין עם גבינה ורוטב (צילום: אינגאימג')

פוטין, קנדה
פוטין (מצרפתית: Poutine) הוא אולי לא המאכל הראשון שעולה בראש כשחושבים על אוכל רחוב מרחבי העולם, אבל הצ'יפס הקנדי המושחת המורכב מתפוחי אדמה, גבינה ורוטב סמיך הוא פינוק מעולם אחר. מקור המילה פוטין מהעיר קוויבק, ומשמעותו בסלנג המקומי "בלאגן". הקנדים נוהגים לאכול אותו אחרי ליל שתייה ארוך כתרופה להאנגאובר, אבל אפשר (ורצוי) לזלול בכל הזדמנות.  

דה באן מפורק (צילום: אנטולי מיכאלו)
דה באן מפורק (צילום: אנטולי מיכאלו)

באו באן, סין
אין ספק שהמדינות האסייתיות מובילות בקטגוריית מאכלי הרחוב וסין היא אחת מהן, עם סטריט פוד עשיר וצבעוני. מבין שלל המנות שזללנו ברחובות החביבה עלינו ביותר היא הבאו באן ((Baozi. לחמנייה מאודה, קלילה ואוורירית, שבדרך כלל נאכלת לארוחת בוקר. המילויים משתנים: מלוחים או מתוקים, בשריים או צמחוניים כמו משחת שעועית אדומה מתוקה, ירקות ירוקים או בשר בקר.

Mexican tacos (צילום: אינגאימג')
Mexican tacos (צילום: אינגאימג')

טאקו, מקסיקו    
בוריטו, טמאלה, קסדייה ואנצ'ילדה הם כולם מאכלי רחוב שאפשר למצוא ברחובות מקסיקו, אבל אם צריך לבחור מנה אחת טאקו היא הבחירה שלנו. טורטיית תירס טרייה ורכה ממולאת בכל טוב. בשונה מהגרסה האמריקאית המוגזמת, הטאקו המקורי טעים יותר ומוגש עם פיקו דה גאיו, סלסה מעגבניות ופלפלים חריפים טריים עם הרבה בצל וכוסברה, סלסת אבוקדו או סלסת ורדה.  

סופלקי, יוון (צילום: אינגאימג')
סופלקי, יוון (צילום: אינגאימג')

סופלקי, יוון
אחד המאכלים היווניים המסורתיים והאהובים ביותר, שביקור במדינת האיים הקסומה לא יהיה שלם בלי לאכול אותו לפחות פעם אחת. כמה פשוט ככה טעים: שיפוד בשר או עוף עסיסי בתיבול ים-תיכוני מגולגל בפיתה יוונית דקה עם ירקות טריים, צ'יפס ורטבים יווניים. תשאלו מה ההבדל בין סופלקי לשיפוד בפיתה שלנו? הסוד טמון במרינדה שעוטפת את הבשר במרקם ובטעמים ייחודיים.   

צ'ורוס. התשובה הספרדית לסופגנייה (צילום: ענבר הלפרין)
צ'ורוס. התשובה הספרדית לסופגנייה (צילום: ענבר הלפרין)

צ'ורוס, ספרד
למרות שאוכל רחוב נותן מענה לרעב פתאומי ולרוב מחזיק אותנו עד שנגיע לארוחה הגדולה, הוא לא חייב להיות מלוח או חריף. כמו הפסטל דה נאטה הפורטוגלי, בספרד מככב הצ'ורוס כמאכל הפופולרי ברחובות. זהו מאכל מתוק וטעים שנראה כמו סופגנייה ארוכה, עשוי מרצועות של בלילה רכה ומטוגן בשמן עמוק. הספרדים נוהגים לאכול אותו בבוקר ולטבול בשוקולטה כהה וסמיכה. אנחנו פחות מחויבים למנהגים. זמין, טעים וסוגר פינה. בדיוק מה שאוכל רחוב צריך להיות. 

ליהי רון היא עיתונאית ועורכת, מחברת מדריכי יעדים ומובילה טיולי נשים ואוכל בארץ ובעולם.