אחרי מהפכת הלואו קוסט ותופעות הלוואי שהן הביאו איתן, בדמות תשלום אקסטרה על מזוודות ותיקים, סוף סוף המחוקקים מתעוררים. אז למרות המספר הגדל והולך של חברות תעופה הגובות מאיתנו כסף עבור כבודת יד, הימים של תשלומי אקסטרה שכאלה עשויים להיות ספורים. לאחרונה אנו ערים למספר פסקי דין מבית המשפט באיחוד האירופי, המטילים ספק לגבי החוקיות של המנהג החדש. 

נכון לעכשיו חברות תעופה רבות כבר גובות עבור כבודת יד, בהן ריינאייר, וויזאייר, איזיג'ט, כניסיון "להוזיל" עבור התייר את כרטיס הטיסה. השיטה הזאת מאפשרת להם לקחת מכל נוסע בין 6 אירו ל-75 אירו, לתיק נשיאה - בהתאם לכרטיס שקנה.

אבל ייתכן שכל המצב עומד להשתנות, מאחר ובפסק דין שניתן באיחוד האירופי לאחרונה, נאמר שכל גודל של כבודת יד שהוא בגדר הסביר הוא פשוט חלק נורמלי בטיסה, ולכן הוא לא אמור לגרור איתו תשלום נוסף. בנוסף, ארגוני זכויות צרכנים כמו Test Achats, ו-Euroconsumers, ציינו שחלק מהבעיה עם דמי הכבודה, הוא שהרוכשים רואים את המחיר המלא עבור הטיסה רק בסוף ההזמנה, ולכן מתקשים להשוות מחירים בצורה מושכלת ונוחה.

"בית המשפט לצדק של האיחוד האירופי קבע כי יש לראות בכבודת יד בגודל סביר היבט הכרחי בהובלת נוסעים ולכן אין להעלות חיובים נוספים", אמרה דוברת Test Achats לורה קלייס למגזין "טרוול טומרו", והוסיפה כי "כבודה היא אינה פריט מותרות ואין להתייחס אליה ככזה”. היא הגדילה לעשות ואף כתבה לארבע חברות תעופה ודרשה מהן לבטל את תוספת התשלום על המזוודות, או להתמודד עם תביעות משפטיות עתידיות. 

ההחלטה הדרמתית של בית הדין, כמו גם הפניות של ארגוני צרכנים, לבסוף ישפיעו בשטח. הנושא ישתנה ככל שנראה יותר פעולות אקטיביות נגד חברות תעופה שגובות עמלות ותוספת תשלום על תיקים. תביעות בנושא בוודאי יאלצו אותן להתמודד עם הסוגיה. מה שבטוח, גם עם הגביה על הכבודה תרד או תבוטל לחלוטין, חברות התעופה ימצאו דרך לגלגל את זה בחזרה לצרכנים.