על רקע המלחמה והשלכותיה על ענף התיירות הנכנסת, מציגה התאחדות המלונות בישראל את נתוני הלינות במלונות למחצית הראשונה של 2024. מהדו"ח עולה כי אזורים המתבססים על תיירות נכנסת כמו ירושלים, נצרת ותל אביב, שרויים במצוקה עמוקה. לעומת אזורים שמארחים מפונים ומבוססי תיירות פנים, בדגש על ים המלח ואילת נרשמו תפוסות גבוהות. 

עוד עולה, כי במחצית הראשונה של 2024 נרשמו רק כ-969 אלף לינות תיירים במלונות, מדובר בירידה של 81% בהשוואה לינואר-יוני 2023. 

אילת  (צילום: איתמר גרינברג)
אילת (צילום: איתמר גרינברג)

בגזרת תיירות הפנים, הלינות הסתכמו בכ-10.4 מיליון, מה שמעיד על עליה של 53% לעומת התקופה המקבילה של ינואר-יוני אשתקד. כמחצית מלינות הישראלים היו של מפונים. לפיכך תפוסות גבוהות מהממוצע נרשמו באזורים שמארחים מפונים מהצפון: חיפה, טבריה, נתניה והרצליה. תפוסות גבוהות נרשמו גם באזורים החביבים על תיירות הפנים: אילת וים המלח.

תפוסת החדרים הארצית הסתכמה בכ-62% לעומת 63% במחצית המקבילה אשתקד ו-68% במחצית המקבילה ב- 2019. בחיפה ובהרצליה נרשמה תפוסה של כ-76% כל אחת, באילת תפוסה של כ-74%, בטבריה וסובב כנרת תפוסה של כ-73%, בנתניה תפוסה של 70%, בים המלח נרשמה תפוסה של כ-69%.

בת"א נרשמה תפוסה של כ-57% (ירידה של 11% לעומת שעברה), בירושלים נרשמה תפוסה של כ-41% (ירידה של 37%) בנצרת נרשמה תפוסה של 33% (ירידה של 40%).

מלונות על חוף תל אביב (צילום: מאט הכטר, פלאש 90)
מלונות על חוף תל אביב (צילום: מאט הכטר, פלאש 90)

סיון דטאוקר, מנכ"לית התאחדות המלונות: "מפרוץ המלחמה מלונות ישראל היו הראשונים שעמדו בחזית המאמץ האזרחי ואירוח עשרות אלפי מפונים, מאמץ אשר נמשך עד היום. ובמקביל, נדרשו לקיים שגרת פעילות ואירוח נופשים במציאות כאוטית של מלחמה, ללא תיירים, וכאשר המצב הביטחוני מוסיף להיות מורכב. לכך נוסף גם מחסור משמעותי בעובדים וחוסר וודאות כלכלי שלא מאפשר לענף לתכנן את העתיד. כתוצאה מכך כ-10% מהמלונות ניצבים בפני סכנת סגירה ממשית ועוד רבים נוספים מצויים על סף הקריסה. השמירה על תעשיית התיירות היא אינטרס לאומי, על כלל הגורמים הרלוונטים לפעול יחד על מנת שמלונות לא יסגרו וכדי להגדיל את הוודאות לענף שמוכיח מידי יום את היותו נכס אסטרטגי למדינת ישראל".