אנחנו נמצאים בשיאה של עונת התיירות והרשת מוצפת בתלונות של אנשים חסרי אונים לאחר שטיסה אליה הם חסכו חודשים נדחתה או בוטלה. ואכן, ציבור הטסים נתקל לא אחת בבעיות מול חברות התעופה המקומיות והזרות. ביטולי טיסות ועיכובים בהמראות, ביטולים של טיולים מאורגנים או סגירתם של יעדים בפני ישראלים, הם לצערנו עניין שבשגרה, בייחוד על רקע משברים שפוקדים אותנו בשנים האחרונות. 

ולמרת שחוק שירותי תעופה מגדיר את זכויותינו כצרכנים, רבים מרוכשי הכרטיסים מוצאים עצמם בהתנהלות ממושכת מול החברות, המצוידות במערך משפטי מיומן ונרחב שמוצא את הדרכים לחמוק מהחזרי התשלום. בעוד הצרכנים, נטולי כלים וידע משפטי, יוצאים לא פעם מופסדים או שזכויותיהם אינן ניתנות להם במלואן. 

במרכז האקדמי למשפט ולעסקים הקימו את הסדנה למשפט ותעופה - קליניקה ראשונה מסוגה, שכל ייעודה לטפל בפניות צרכנים בתחום התעופה וללוות אותם משפטית למימוש זכויותיהם.

הקליניקה, שבראשה עומדות עו"ד קרן שמש פרלמוטר ועו"ד ליאת גלילי פרל, פועלת באמצעות מערך של סטודנטים וסטודנטיות ובליווי צמוד של צוות הקליניקה. במסגרת הפעילות, מוזמן הציבור לפנות באמצעות קו טלפוני, לפרט את פנייתו לקבל סיוע משפטי במיצוי זכויותיו. השירות ניתן ללא תשלום.

בנוסף, יקיים צוות הקליניקה סדרת הרצאות לציבור בנוגע לזכויותיו בתחום התעופה, וכן יפורסם נייר עמדה למקבלי ההחלטות להסדרת הסוגיות שאינם זוכות למענה במסגרת החוק הקיים.  

עו"ד ליאת גלילי פרל, מנהלת הקליניקה למשפט ותעופה במרכז האקדמי למשפט ולעסקים: "ענף התעופה נחשב לאחר התחומים במשק בהם מתקיימת פגיעה נרחבת ומתמשכת בציבור הצרכנים - הצרכנים לרוב לא מודעים לזכויותיהם ולא מסוגלים לעמוד מול התנהלות החברות, וזאת מבלי שישנו גורם מתכלל שידע לתת מענה ולהתנהל מול חברות התעופה המקומיות והזרות. על אף החוקים שקיימים בתחום, חברות התעופה לא תמיד עומדות  במחויבויותיהן וישנם גם שטחים אפורים שהחוק לא נותן להם מענה." 

עוד מוסיפה עו"ד גלילי פרל כי "ההחלטה להקים את הקליניקה נובעת מתוך צורך אמיתי שזיהינו בשטח, שהתגבר על רקע המלחמה ויציאתן של חלק מחברות התעופה מישראל. במסגרת פעילות הקליניקה אנחנו נעניק סיוע משפטי לפונים, נאפיין את היקף הפגיעות ואופיין ונפעל לגיבוש חקיקה והסדרה בתחום שתמנע את המשך הפגיעה בציבור הצרכנים".

לפניות: קו הסיוע - המרכז האקדמי למשפט ולעסקים