לא משנה אם אתם חובבי קולינריה, ארכיטקטורה או היסטוריה, תל אביב מספקת לכם את הווייב הכי חו"לי שיש. מסלול ליום כיף שמשלב הכל מהכל. את יום הכיף נפתח בשוק הכרמל הרועש והצבעוני. פנינה קולינרית שתוסיף לכם טעם וצבע. לא משנה אם הגעתם ברכב או באוטובוס, הגישה לשוק נוחה וקלה.

שוק הכרמל כל הזמן מתחדש ועם השנים הפך למקום שאפשר למצוא בו גם מציאות שוות לבית אבל גם מגוון קולינרי שלא מבייש אפילו את הבורו-מרקט בלונדון. ככול שתעלו מכיוון הים והחניון, יקבלו את פניכם דוכני אוכל של בוריקה ושייק טבעי, פירות וירקות כמו ה"כרמלה" ואחרים, חנויות תבלינים איכותיות, חנויות של גבינות מצוינות  ואיטליז של בשרים ודגים טריים. 
בין לבין תמצאו אוכל רחוב ונצולאני, ברזילאי, תאילנדי, יפני, גיאורגי, אמריקאי ואפילו מצרי שנותנים תחושה בינלאומית. ולצד כל אלו גם אוכל ישראלי כיפי של שווארמה ופלאפל, שניצל בחלה, פיתה דרוזית עם לבנה ועלי גפן, מאפיות תימניות שמייצרות לחוח, קובנה וג'חנון לשבת, לצד חומוסיות אסליות, כנאפה מתוקה וממתקי בקלוואה, פתיר, רייבה ואחרים. בשוק מתחבאות גם מסעדות בשר מצוינות כמו "M25", "שמואל" שיש בו קבבים נפלאים, "מיטש" של השפית אורית מושקוביץ  או "פנדה פיתה" לחובבי החצילים והביסים החלומיים.
יש גם סצנה כיפית של בתי קפה כמו "יום טוב קפה" (yom tov cafe) שממוקם בלב השוק וברים מקומיים, מסוג האוצרות שצריך לטייל בין כל הרחובות הקטנים היוצאים מהשוק בכדי לגלות אותם. אבל לא רק אוכל יש בו. תמצאו גם בגדים ואקססוריז כמו תכשיטים, מזכרות יודיאיקה של חמסות ושרשראות עם סמלי ישראל, לצד תיקים מעוצבים, משקפיים וכובעים ושלל פרטים זולים ומעוצבים לבית ולכם.

שעות פעילות: ימים א' – ה' 19:00 - 07:30, ימי שישי בין השעות 06:30 - ועד שעתיים לפני כניסת השבת

שוק הכרמל (צילום: דנה סתוי)
שוק הכרמל (צילום: דנה סתוי)

נחלת בינימין: חיבור בין ישן לחדש

מהשוק המשיכו אל נחלת בנימין, שם מחכה לכם המדרחוב עמוס חנויות בדים, מסעדות ובתי קפה. בימי שלישי ושישי מתפרש לאורכו ורוחבו יריד אמנים מקסים הכולל דוכני תכשיטים, צילומים ייחודיים וציורים, פסלים, יודיאקה, טקסטיל ואביזרי אופנה, בובות, משחקים, מוצרי קרמיקה לבית ועוד. אל תשכחו להרים ראשכם וליהנות מהארכיטקטורה במדרחוב, מהשילוב של ישן וחדש והבניינים עוצרי הנשימה.   
כשתרצו להתקרר קצת במזגן, עלו על רחוב אלנבי ולכו מספר דקות אל רחוב אידלסון 29, לבית ליבלינג. מדובר באחד מהבתים המעניינים בסדרת הבתים בכיכר ביאליק. משהו בזמן קפא שם ותרגישו שאתם נכנסים לבניין שכולו וינטג', אומנות וסטייל.

בית ליבלינג- קפה לב (צילום: דנה סתוי)
בית ליבלינג- קפה לב (צילום: דנה סתוי)

אבל העניין שזה לא חיקוי אלא בעצם המקור, כיאה לתרבות הגרמנית ולהיותו שת"פ אדריכלי, היסטורי ותרבותי בין עיריית תל אביב- יפו וממשלת גרמניה, שחברו בזמנו בכדי ליצור את "מרכז העיר הלבנה" המקדם וחושף את תחומי האדריכלות המודרנית יחד עם הפיתוח והשימור האורבני. מוצגות בו תערוכות רב תחומיות. ישנה אותנטיות נדירה בין חדריו לאחר ששופץ ברוח הבאוהאוס וניתן להתרשם מסגנון החלונות וגרם המדרגות, שכבר מחזיר אותנו בזמן לבתים של הסבים והסבתות שלנו, עם הרצפות המגורענות או מצוירות בצבעים כתומים וחומים, הויטראזים הישנים והיפים, דלתות 'זכוכית סבתא' של פעם ושאר חפצי אומנות ועיצוב שהעין קולטת ולרגע מתגעגעת באמת.

כיכר ביאליק (צילום: דנה סתוי)
כיכר ביאליק (צילום: דנה סתוי)

כהמלצת שיטוט, לאחר כניסתכם בלובי בית ליבלינג בקומת הכניסה וקבלת מידע על המקום, ההיסטוריה והפעילות המתקיימת כיום בין חדריו, עלו עד לקומה העליונה להתרשם מקומת הגג, בה צפויה הפתעה של מפת כל רחובות ושדרות העיר בצורה די מקורית ויפה. תוכלו להצטלם בכיף, לנסות לזהות את הרחובות ואת כיווני העיר שאתם מכירים ובעיקר ליהנות מתצפית יפה של העיר.
רדו בין הקומות שם יחכו לכם מייצגי אומנות, מעבדות מחקר, חדרי פעילות הנערכים לסדנאות ולחוגי יצירה שונים לילדים ומבוגרים. 
שעות פתיחה: א '-ה' בשעות 8:00–19:00, שישי 8:00—14:00, שבת 9:00–14:00
אתר: [email protected]

בית הקפה נומנה (צילום: דנה סתוי)
בית הקפה נומנה (צילום: דנה סתוי)

ואם נשאר לכם טעם של עוד, וחשקה נפשכם לעוד קצת שוטטות קולינריה מקומית , כמה צעדים שם תמצאו בית קפה מתוק ומרשים בשם "נומנה" (nomenaroasters), בית קלייה הממוקם בליבו של אחד המבנים לשימור היפים בעיר.
"נומנה" עוצב ותוכנן על ידי הארכיטקט אלברט אסקולה (בעלו של אסי עזר), במעין ריקוד עיצובי בין הצד המודרני לנוסטלגי שבו. ההתמחות המרכזית של המקום הוא כמובן הקפה הנעשה בקלייה מקומית וטרייה ומספק מבחר גדול של פולים לבחירה : קולמביאני, פרואני, אתיופי וברזילאי.
הרעיון שעומד מאחורי קפה הספשלטי הוא הייצור המקומי מחד, והחיבור לטרנד העולמי מאידך למעין חיבור "גלוקאלי" המאפשר לנו ליהנות מקפה איכותי כאניני טעם השותים את הקפה שלנו, כפי שאנחנו טועמים יין. אין ספק שמדובר בחוויה קולינרית נעימה של קפה משובח לצד מנות טעימות לנשנוש. 
ניתן לשבת במזגן בחלל הפנימי ולהתרשם מהבניין המעוצב והיפה הזה, אבל הייתי ממליצה גם לצאת ולהציץ בחצר ובמרפסות היפות ולשבת תחת העצים העתיקים.
שעות פעילות: א' - ה' 07:30 - 18:30, ו' - 07:30- 16:00, ש' - סגור
כתובת: אלנבי 54 ת"א https://nomenaroasters.com/

דנה סתוי - כתבת תיירות | מדריכת סיורים בנווה צדק | בעלת הבלוג " זמן איכות" לטיולים ופנאי. 050-5418675 |  https://linktr.ee/danatime