הוויכוח על השפעת תיירות היתר על בסנטוריני ביוון התגבר השבוע כאשר ספינות קרוז עם 11 אלף נוסעים עגנו באי ביום אחד.

פוסט שהעלה נשיא הקהילה העירונית פנגיטוס קוואלריס (Panagiotis Kavallaris), אותו הוא מחק מאוחר יותר, הפציר בתושבים להגביל את תנועותיהם עקב בחוץ משל מספר התיירים הגבוה באי. הפוסט משך ביקורת נרחבת בקהילה, מאחר והם הרגישו שניסו להצר את צעדם לטובת התיירות.

המצב באי מדאיג מאוד את התושבים, והשבוע אף התקיימה פגישה בהשתתפות פקידים בכירים ממשרדים שונים, ראש עיריית סנטוריני, מושל אזור דרום האגאי ואחרים, כשבלב הדיון הוא הצורך להגביל את מספר ההפלגות לאי.

ראש עיריית סנטוריני, ניקוס זורזוס, אף ציין שהכוונה היא לגרום לכך שמספר נוסעי הקרוז שיורדים לחופים לא יעלה על 8,000 ביום. הוא הסביר כי לא ניתן להטיל מגבלות על הגעת שייט השנה בשל תכנון מוקדם של טיולים מסוג זה. עם זאת, הרשות העירונית הצליחה לצמצם את מספר ימי השיא, שבהם עולים על 10,000-11,000 מבקרים, מ-63 בשנה שעברה ל-48 השנה.

עוד אמר זורזוס, כי בעוד שתיירות שייט מוסדרת לא אמורה להוות בעיות, יש צורך בצעדים נוספים, כולל הקמת נמל חדש, שיפורים בתשתיות האנרגיה ובתכנון עירוני, ורגולציה טובה יותר של בתי מלון ו-Airbnbs.

סנטוריני, יוון (צילום: אמה גולינקר)
סנטוריני, יוון (צילום: אמה גולינקר)

סנטוריני היא תחנת עצירה מרכזית של קרוזים ביוון, אבל כשחלקים מהאי מתקרבים לרוויה, גורמים רשמיים לא יכולים שלא לשקול הגבלות. במספרים, מתוך שיא של 32.7 מיליון אנשים שביקרו ביוון בשנה שעברה, כ-3.4 מיליון, הגיעו לסנטוריני, המונה 15,500 תושבים בלבד.

על פי Cruisecritic, עד שבע ספינות שייט יכולות לעגון בו זמנית באי, מה שאומר שהן יכולות להביא למעלה מ-14,000 נוסעים ביום כשהתפוסה של הקרוז מלאה.

ביוני, ראש הממשלה קיריאקוס מיצוטקיס הציף את האפשרות להגביל את הגעת ספינות הקרוזים לאיים הפופולריים ביותר של יוון. אך גם אם הפתרון לא יגיע ברמה המדינית, אין ספק שברמה המקומית יש לפתור את ההירס לאחד האיים היפהפייה ביוון.