ישראלים רבים עושים את דרכם לאילת בחודשי הקיץ ובדרך כלל מחפשים לעשות עצירה אחת או שתיים בדרך האינסופית של כביש הערבה. השבוע, לאחר תחייה של כשלושה חודשים, נחנכה תצפית "נוף צופר" בערבה התיכונה. התצפית ממוקמת על גבעת "הר צופר" בסמוך לכביש 90 ומצפון למושב צופר, והיא פתוחה למבקרים ללא תשלום.

טקס חנוכת התצפית, שהיה אמור להתקיים בחודש מאי, נדחה בעקבות האסון שפקד את המושב, נפילתם של שלושה מבניו בעזה במהלך מלחמת חרבות ברזל: סמ"ר עידו אפל ז"ל, סמ"ר גלי שקותאי ז"ל וסמ"ר רואי אליאס ז"ל.

תצפית נוף צופר (צילום: מועצה אזורית ערבה תיכונה)

היזמה להקמת התצפית הינה של ששון אליאס, ממקימי צופר, ששאף להקים בנקודת נוף מרהיבה זו, תצפית לטובת הקהילה, המטיילים והמבקרים בערבה. כחלק מעבודות הפיתוח במקום, הוסדר שביל גישה מעגלי להולכי רגל באורך 1 ק"מ, מתוחם אבנים מקומיות, הובא סלע "קונגלומרט" ענק במשקל 15 טונה שהוצב בנקודת התצפית ונאספו אבני חול נוביות בצבעי אש ואבני צור ממקומות שונים בסמוך למושב, כמו כן הובאו סלעים מדרום הר חברון שהוצבו בצורת חצי גורן.
באתר הוקמו ארבע פינות ישיבה יצוקות בטון, ושולחנות עם הטבעות קרמיקה צבעוניות, ומעליהן שמשיות הצללה עגולות עשויות ברזל, מעוטרות בהדמיה בצורת עצי שיטה. לצד אלה, הוצבו דמויות אדם עשויות ברזל, וכן שלטי הכוונה והסבר על תולדות מושב צופר.

תצפית נוף צופר (צילום: מועצה אזורית הערבה התיכונה)

מהתצפית מתאפשרת צפייה פנורמית על נופי הערבה המדבריים, מושב צופר ושטחי החקלאות שלו, בקעת הערבה ממזרח ומצפון, מצוק הצינים ממערב, ואל עבר הגבול עם ירדן ו"מובלעת צופר" ההיסטורית, במקור שטח חקלאי בריבונות ממלכת ירדן, שעובד על ידי תושבי צופר לאורך 36 שנים, כחלק מהסכם השלום בין ישראל לממלכת ירדן. המובלעת השתרעה על פני 4,500 דונם קרקע חקלאית, ובשנת 2020 בסיום שנות החכירה ועל פי ההסכם, הוחזרה לממלכת ירדן, בצער רב.

איך מגיעים: נוסעים על כביש 90 (כביש הערבה), ולפני שער הכניסה של מושב צופר, פונים ימינה בהתאם לשלט פסיפס ונוסעים במשך כק"מ, ולאחר מכן פונים שמאלה בהתאם להכוונת השילוט ונוסעים עוד כ-2 ק"מ, עד לנקודת התצפית.