בעקבות החשש מתגובת חיזבאללה למתקפת פיצוצי הביפרים, חברת התעופה "אייר פראנס" הודיעה הערב (שלישי) על ביטול הטיסות שלה לישראל מחר. במקביל, גם חברת "לופטהנזה" וסוויס הודיעו על ביטול טיסות לישראל.

בעקבות הגל הצפוי, שמגיע בתקופת הנסיעות הגדולה של הקיץ, נוסעים רבים תוהים מה יעלה בגורל החופשה שלהם והאם הם יזכו לקבל החזר כספי במידה והתבטלה להם הטיסה בגלל המצב הביטחוני. כדי להקל עליכם מעט את הלחץ, הכנו מדריך עם תשובות לשאלות הכי בוערות.

הטיסה לארץ (או ממנה) בוטלה: מהן הזכויות שלי?

אם הטיסה שלכם בוטלה או נדחתה, חברת התעופה מחויבת להעניק לכם סיוע באוכל, במקביל לפתרונות לינה והסעות למקום הלינה. אחרי כל זה, החברה מחויבת להציע לכם טיסה חלופית או החזר כספי (לבחירתכם). 

אם הטיסה בוטלה בשל המצב הביטחוני, האם גם אז מגיע לי החזר כספי?

על פי חוק הגנת הצרכן, ל נוסע רשאי לבטל הזמנת חופשה/טיסה שבוצעה דרך עסק ישראלי (במידה והיא לא נעשתה פרונטלית), תוך 14 ימים  מההזמנה ועד שבוע לפני מועדה. זאת בתנאי שתשלמו דמי ביטול של 5% או 100 שקלים. אם עברתם את מגבלת השבוע, ואתם עדיין נאלצים לבטל, לא תוכלו לקבל שום החזר. במידה ולא אתם מבטלים, חברת התעופה/סוכנות הנסיעות, מחוייביים להחזיר לכם את מלוא הסכום או לכל הפחות לספק לכם זיכוי בעלות החופשה/טיסה. כך שגם אם גילתם כעת, שטיסה שהזמנתם לימים הקרובים בוטלה על ידי חברת התעופה בעקבות המצב, לפחות תתנחמו בכך שלא איבדתם את כספכם.

נמל תעופה בן גוריון (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
נמל תעופה בן גוריון (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)

האם גם חברות לואו-קוסט מחויבות לאותם תנאים?

חוק שירותי תעופה לא מחריג חברות לואו-קוסט, כך שגם הן צריכות לספק לכם לינה, אוכל וטיסה חלופית במידה שהטיסה בוטלה. אך מאחר וחברות אלה בדרך כלל יותר "קמצניות", יתכן ותצטרכו להתאמץ קצת כדי לקבל את כל הזכויות שלכם. בכל מקרה, גם אם אתם נתקלים בהתחלה בסירוב, תוכלו לתבוע מהן את הכסף בשלב מאוחר יותר.

נתקעתם בחו"ל: מי אחראי להחזיר אתכם לארץ?

במקרה של ביטול טיסה בשל המצב הביטחוני, על חברת התעופה להציג לכם חלופות להגעה ארצה. אם אין כזאת, תקבלו את כספכם בחזרה. מניסיון קודם, חברת התעופה הישראליות בדרך כלל מתגייסות לעזרת הנוסעים ומתגברות את הטיסות ארצה.

ומה עושים עם המלון שהזמנתם בחו"ל?

לא פעם מלונות בחו"ל לא אמפטיים במצב של ביטולים, גם אם מדובר בביטול שלא תלוי בנו. במידה ופניתם למלון וזכיתם בכתף קרה, יש סיכוי גדול שלא תזכו לראות את כספכם, מאחר שהוא אינו מחויב לכם על פי החוק. כל זאת לא תקף במידה והזמנתם את המלון דרך מתווך/סוכן ישראלי. אז, חוק הגנת הצרכן עומד לצדכם ותהיו רשאים להחזר. 

השכרתם רכב, אך החופשה נפלה?

כמו במקרה של המלון, גם כאן אתם לא זכאים להחזר על פי חוק אם הזמנתם ישירות מהחברה. שוב, המצב משתנה במידה והזמנתם דרך מתווך/סוכן ישראלי. אז, חוק הגנת הצרכן עומד לצדכם ותהיו רשאים להחזר