על אף שבנתב"ג משדרים עסקים כרגיל עם תנועה היום (חמישי) של כ-70,000 נוסעים בטיסות בינלאומיות נכנסות ויוצאות, אין ספק שהמצב הביטחוני בעקבות החיסול של איסמעייל הניה בטהרן וחיסול בכיר חיזבאללה פואד שוכר, משפיע על עולם התעופה. 

רק אתמול בישרנו שחברות התעופה האמריקנית יונייטד איירליינס ודלתא מבטלות טיסות לנמל התעופה בן גוריון, לפחות עד שהמצב יתייצב. והיום הצטרפו לגל הביטולים גם החברות וויז אייר, פליי דובאי ובריסל איירליינס. במקביל, התקיימה דרמה באוויר כשחברת אוסטריאן שבה על עקבותיה ונחתה בסופיה בולגריה, למרות שהייתה כבר בדרך לארץ. בעוד מטוס של לופטהנזה נחת בלרנקה ושב למינכן, למורת רוחם של הנוסעים הישראלים, שחלקם אף בחרו לרדת מהטיסה בקפריסין.

לוואקום שנוצר נכנסו החברות הישראליות שהודיעו על הרחבת לוח הטיסות, אך עם זאת, ישראלים רבים ששוהים בחו"ל כבר תוהים איך הם יסיימו את החופשה שלהם והאם הם יאלצו להיתקע בחו"ל. כדי להוריד את רמת הלחץ, במיוחד לאור העובדה שאנו לא יודעים איך המצב עם האירנים וחיזבאללה יתפתח, חלק מחברות הביטוח כבר הרימו את הכפפה ויצאו בהודעה על הארכת תוקף הפוליסה של הטסים עד לתחילת השבוע הבא. 

טיסה במטוס, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')
טיסה במטוס, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')

התבטלה לכם הטיסה בגלל המצב הביטחוני. האם אתם זכאים לפיצוי?

בין מרימות הכפפה ניתן לראות חברות כמו AIG שכבר הודיעה ללקוחותיה השוהים בחו״ל אשר טיסתם בוטלה בשל המצב הביטחוני, כי תבוצע הארכה אוטומטית לפוליסה עד ה-4.8 כולל. על פי הודעה שהוציאה החברה, הארכת הביטוח תבוצע באופן אוטומטי ללא צורך בתשלום מצד המבוטחים או בפניה לחברה, כשביום ראשון תיעשה הערכה מחודשת.

גם מגדל ביטוח ופיננסים הודיעה כי, "תאריך בשלושה ימים נוספים את ביטוחי הנסיעות לחו"ל, ללא עלות כספית, וזאת לאור המצב הביטחוני והשינויים המתמשכים בלוח הטיסות לישראל ומחוצה לה. לקוחות שהכיסוי שלהם הסתיים במהלך סוף השבוע, מסתיים היום או בימים הקרובים, יקבלו הארכה אוטומטית של הכיסוי עד לתאריך 7.8.2024 בחצות ללא עלויות וללא צורך בפנייה למוקד השירות. נמשיך ונעדכן ככל שיהיה צורך".

כלל ביטוח ופיננסים שלחה הודעות למבוטחיה השוהים בחו"ל עקב המצב הביטחוני וביטולי הטיסות לישראל שהיא עוקבת אחר ההתפתחויות, ועדכנה אותם כי פוליסת ביטוח הנסיעות שלהם מתארכת באופן אוטומטי ב-48 שעות. כמו כן, פרסמה את מספרי מוקדי החירום של החברה העומדים לרשותם 24/7, בכל שאלה ובירור.

פספורטכארד עדכנה את לקוחותיה שטיסתם התעכבה או בוטלה בעקבות המצב הביטחוני, על כך שהביטוח שלהם יוארך באופן אוטומטי וללא עלות נוספת ביטוח ב-72 שעות עד לתאריך ה-4.8.2024. במקרה חירום ניתן ליצור קשר 24/7 עם מוקד שירות הלקוחות.

יו"ר ועדת הבריאות בלשכת סוכני הביטוח נחמה גולדווסר הוסיפה על רקע ביטולי הטיסות: "בעת מלחמה יש חשש כבד לביטולי טיסות, או לדחייתן, וזאת ללא שיפוי כספי מפוליסת ביטוח הנסיעות. לכן, חשוב לרכוש כרטיס טיסה בר ביטול או שינוי. כמו כן, כדאי למזער סיכונים בתקופת אי ודאות ולהזמין מלון שניתן לדחות בו את התאריכים, או לבטל אותו בעלות מופחתת. 
"כשאתה שוהה בחו"ל וחברת התעופה מבטלת את כרטיסך, בדרך כלל יהיה פער גדול במחיר בין הכרטיס החדש הנרכש ויהיו עוד הוצאות שהייה שלא יוחזרו לעומת הכרטיס שבגינו תקבל פיצוי או שיפוי. לכן, בתקופת מלחמה חשוב לתמחר סיכונים ולהשתדל לקנות כרטיסי טיסה בחברות ישראליות, לבדוק עם סוכן ביטוח מורשה מה פוליסת הביטוח מכסה ובאיזה תנאים".